<<    >>

Recensie Andermans veren Live

desc

woensdag 8 november 2017 Singer theater LarenBregje Van der Wijst

Terwijl het keurige publiek in het Singer theater in Laren de zaal binnenschuifelt, is de liedjesvoorstelling Andermans Veren Live al begonnen. Johan Hoogeboom speelt wat op de piano en de andere kleinkunstenaars lijken wat te rommelen op het podium. De mensen die geconcentreerd hun stoelnummer op de eerste rij zoeken worden door de onschuldig uitziende Maria Noë, met zachtroze hondensloffen aan, vanuit het niets getrakteerd op fel hondengekef waardoor ze zich een hoedje schrikken. Ter vermaak van het al aanwezige publiek, dat op het eerste gezicht vooral bestaat uit de wat oudere locals, (kleinkunst)theatermakers, creatieven en aanverwanten.

Recensie: Andermans veren Live

Recensie Benjamin Clementine

desc

woensdag 8 november 2017 Ancienne Belgique BrusselBert Hertogs

In een uitverkochte Ancienne Belgique vond het optreden plaats van Benjamin Clementine dat eerder voorzien was voor het Koninklijk Circus. Eerlijk? In die zaal waarrond helaas een niet al te proper juridisch dispuut tussen twee spelers uit de concertsector in de media uitgevochten wordt, zou de artiest die over een maand 29 wordt, beter tot zijn recht gekomen zijn omwille van het theatrale karakter – met zijn vele paspoppen van kinderen of zwangere vrouwen (waarvan hij er eentje kust tijdens ‘Better sorry than a safe’ of later een witte lamp een cirkel tekent op de zwangere buik en deze steeds groter wordt) en de poëzie ook die de Engelse soulartiest laat horen. Kortom: promotor, artiest en publiek zijn de dupe van het juridische geschil. Ondertussen is Benjamin Clementines tweede album ‘I’ll tell a fly’ een maand uit dat ie kwam voorstellen in de AB. Dat schijfje komt er na het met een Mercury Music Prize bekroonde ‘At Least For Now’ uit 2015. Erg opvallend hield ie na enkele nieuwe nummers halt en vond ie het nodig om zijn teksten te verklaren. Hij gaf dus toe dat het geheel een beetje vreemd kon overkomen en stelde “Ik wil niet dat jullie achteraf vinden dat het rommel was.” Tot zover zijn verklaring om zijn songs te gaan verklaren. Nog opvallender, wanneer ie een tweede rondje track by track voorstelde, ging de AB daar unaniem gretig op in. Het toont wellicht aan dat muziekjournalisten die albums recenseren te kort komen in hun hyper korte tekstjes van een paar lijntjes (waar School is Cool overigens terecht onlangs kritiek over uitte) maar even goed ook wat het belang kan zijn van track by track tekstjes door de artiest zelf, tenzij die zijn teksten van zijn nieuwe songs om allerlei redenen voor elke interpretatie open wil laten.

Recensie: Benjamin Clementine

Recensie Kool and The Gang

desc

dinsdag 7 november 2017 Stadsschouwburg AntwerpenBert Hertogs

Een feestje, dat zette het iconische Kool and the Gang neer in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Openen deed de groep die met maar liefst 11 op het podium stond met ‘Fresh‘ en al snel bleek dat de funk/disco van de band nog steeds erg vers in de oren klinkt. Bassist Robert ‘Kool‘ Bell en tenor saxofonist Ronald Bell maken net als alt saxofonist Dennis Thomas en drummer George Brown nog steeds deel uit van de band, en dat al sinds 1964. ‘How are you doing tonight? Are you ready to party with Kool and the Gang?‘ klonk het in de bindtekst na ‘Tonight‘ waarbij het publiek al meteen de ‘oh yeah!‘ nariep bij de start van ‘Too hot‘ dat gezongen werd door Shawn McQuiller en tevens een geweldige saxsolo meekreeg. De Amerikaanse band die begin jaren ‘80 de successen aan elkaar reeg, ‘Celebration‘ kregen we letterlijk in de wieg te horen, bracht een slimme set mee naar Antwerpen waarbij ze hun tijd namen om een nummer lekker funky op te bouwen (‘Ladies night‘ bijvoorbeeld) en dat eigenlijk ook deden met het concert an sich. Resultaat: vanaf ‘Let‘s go dancing‘ lieten de toeschouwers de stoeltjes voor wat ze waren en begonnen ze te dansen dat het een lieve lust was.

Recensie: Kool and The Gang

Recensie Run the Jewels

desc

maandag 6 november 2017 Ancienne Belgique BrusselBert Hertogs

Net wanneer je denkt dat een te gekke maandag niet gekker kan, gaat de Ancienne Belgique én Run The Jewels (RTJ voor de vrienden) daar nog even losjes over. De artistiek directeur van de AB kwam immers het podium op van de AB als een ware stand up comedian om te vertellen dat het Amerikaanse rappersduo El-P en Killer Mike backstage schatjes zijn maar dat ze niet zo tevreden waren dat tijdens het eerste optreden op zondag er gerookt werd wat een effect heeft op de stem van de artiesten. Op zo‘n moment voel je een volle AB collectief ‘really?‘ en ‘yeah right‘ denken. Een aantal fans toonden dan ook meteen hun middelvinger of lurkten doodleuk verder aan hun pretsigaret zodat een walm zich verspreidde doorheen de zaal. Later zette Killer Mike effectief iemand die aan het roken was op zijn plaats, meldde dat ie astma had en kreeg daardoor het publiek wat tegen hem. De sfeer zakte dan ook danig in tijdens ‘A report to the shareholders‘. Wie dacht dat dat het grappigste van de avond was, kunnen we geruststellen. Met stip was de volgende bindtekst dat: ‘I wish this song touches you as much as I touch myself which is a lot in the tour bus.‘

Recensie: Run the Jewels

Recensie School is Cool

desc

vrijdag 3 november 2017 Trix BorgerhoutBert Hertogs

Goed nieuws voor School is Cool. Na enkele weken is Good News teruggevallen naar een prachtige 106de stek in de Vlaamse albumcharts. Tot zover de invloed van 8 ‘media vol muziekkenners’ en het belang van positieve 4-sterren albumrecensies. Ter info: Christoff staat met ‘De hits’ op 8, Rob De Nijs met ‘Niet voor het laatst’ op 14 en Semino Rossi met ‘Ein Teil von mir’ op 17. Beter had de band zijn ziel dus verkocht aan twee playbackende tienermeisjes uit Duitsland om influencersgewijs een jonge en misschien wel nieuwe doelgroep te bereiken. Niet zo’n gek idee overigens als je weet dat Trix vol jonge meisjes zat om naar School is Cool te kijken. Dat het niet al te best gesteld is met de carrière van Johannes Genard werd enkele weken wel erg pijnlijk duidelijk toen bekend raakte dat ie op de meest vrouwelijke affiche ooit van Night of the Proms optreedt. ‘Dé parade der B-artiesten en has-beens begeleid door symfonisch orkest, wie wil dat niet op zijn CV kunnen plaatsen?’ moet ie wellicht lichtjes opportunistisch gedacht hebben toen ie dat contract tekende.

Recensie: School is Cool

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news