<<    >>

Recensie Dunkirk

vrijdag 28 juli 2017 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Vijf sterren geven heel wat Vlaamse filmcritici aan Dunkirk. Sterker nog, sommigen delen nu al de Oscar voor Beste Regie uit aan de Engelsman-Amerikaan Christopher Nolan. Dat is toch nog wat te vroeg, vinden we. En de bezoekers van Kinepolis lijken het op dat vlak met ons eens te zijn. 7,2 op tien geven ze aan de prent. Daar kunnen we ons ook in vinden. Zeker, Nolan gaat terug naar de basis van cinema: beelden voor zich laten spreken, en ze voornamelijk laten ondersteunen door muziek. In dit geval die van Hans Zimmer die voor minimal, vooral repetitieve structuren koos. Niet zelden door de snelheid van de chronometer erin te verwerken, en een rustig opgebouwde crescendo om bijkomende spanning te genereren (via de strijkers bijvoorbeeld). De plot is weliswaar dun, de dialogen beperkt, waardoor je als toeschouwer weinig of nauwelijks binding maakt met de verschillende personages. En er zijn fouten in de film.

Recensie: Dunkirk

Recensie Valerian

woensdag 26 juli 2017 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Valerian is wellicht een van de strafste visuele films die deze zomer te zien is in de bioscoop en daar ook het best tot zijn recht komt. De Engelstalige science fictionfilm die overigens niet zelden refereert naar het fantasy genre is in laser ultra 3D oogverblindend knap. Het beeld is haarscherp. De details zijn fenomenaal. Regisseur Luc Besson integreert daarnaast ook virtual reality in de film en acteren in het acteren (door een uitstekende Rihanna als Bubble die weliswaar pas in de tweede helft van de prent aan bod komt). Ze is trouwens niet de enige artiest die opduikt. Herbie Hancock speelt de minister van Defensie. Het spel van aantrekken en afstoten tussen hoofdrolspelers Dane DeHaan (Valerian) en Cara Delevingne (Laureline) geeft de film die 2 uur en 17 minuten duurt een menselijk kantje. Het is de spanning tussen die twee die Besson zeer goed weet uit te spelen.

Recensie: Valerian

Recensie Cars 3

dinsdag 25 juli 2017 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

In Cars 3 krijgt Bliksem McQueen er een stevige concurrent bij met Jackson Storm, een racewagen van de nieuwe generatie vol hi techsnufjes. Storm heeft ook de mogelijkheid om in de beste omstandigheden te trainen, in een centrum, via een straffe simulator. Het nummer 95 haalt het beste uit zichzelf maar moet steeds zijn meerdere erkennen in Storm. Ook wanneer de ene na de andere veteraan en vriend van de populaire rode wagen er de brui aan geeft ofwel door met pensioen te gaan of koudweg onstlagen wordt door de sponsors, blijft hij ervoor gaan. Tot ie aan het einde van het seizoen zwaar crasht. Vraag is of de ster van weleer het nieuwe seizoen nog wel aan de start zal staan.

Recensie: Cars 3

Recensie Spiderman Homecoming

woensdag 19 juli 2017 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De recentste Spiderman Homecoming film is een erg onderhoudende film geworden. Jon Watts regisseerde de prent die twee uur en en kwart duurt. Naast de indrukwekkende actiescènes (onder andere in een bank aan zijn favoriete broodjeszaak, in de lift van het Washington Monument, op de Staten Island ferry en in de lucht tijdens een zinderende finale) zien we een jonge Peter Parker, een adolescent wiens lichaam verandert tegelijkertijd met de impact van de spinnenbeet die hij heeft gehad. Wellicht is dat een van de grootste verdiensten van Watts: dat ie de superheld een zeer menselijk kantje geeft. (Toekomstige) schoonmoeders hebben – dat is geweten – een zekere reputatie, maar hun echtgenotes moeten kennelijk niet onderdoen.

Recensie: Spiderman Homecoming

Recensie Song to Song

zaterdag 15 juli 2017 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een pleidooi voor mededogen. Om enkele waarden en normen, rond de liefde onder andere, waar al te veel mee geklooid wordt, terug in ere te herstellen. Zo leest het experimentele ‘Song to song’ van Terence Malick. De regisseur rijgt scènes aan elkaar, abrupt, met harde cuts, en de story telling volgt geen lineair verloop. Daarmee wil ie wellicht de kijker in zekere zin desoriënteren, net zoals veel artiesten en bands niet altijd beseffen waar ze zijn, laat staan hoe laat het is. De muziekwereld krijgen we te zien, tijdens schrijfsessies in het buitenland (in behoorlijk luxueuze omgevingen overigens) alsook in het live circuit. Vrije liefde, open relaties, prostitutie (‘ik verkoop een illusie’) en heel wat experiment, blijken nog steeds in het verlengde te liggen van de hippie periode. De boodschap ‘Ze spelen met seks en maken er iets banaals van.’ en ‘Ik beschouwde seks als een cadeau. Ik speelde met het vuur van het leven.’ is kennelijk een oproep om geslachtsgemeenschap terug exclusief te koppelen aan echte gevoelens, aan die van de liefde.

Recensie: Song to Song

<<    >>