<<    >>

Recensie Mary Queen of Scots ★★★1/2

maandag 4 maart 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Mary Queen of Scots van Josie Rourke baseert zich op de biografie ‘Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart’ van John Guy. In dit historisch drama dat iets meer dan twee uur duurt, staan twee koninginnen diametraal tegenover elkaar. De koningin van Engeland (Elizabeth I gespeeld door Margot Robbie) en de koningin van Schotland (Mary Stuart erg sterk neergezet door Saoirse Ronan). Hoewel beide vrouwen aan de macht zijn, zijn het uiteindelijk hun adviseurs, waarbij er ook enkelen pendelen tussen de twee koninkrijken die de twee steeds meer uit elkaar drijven. Het komt zelfs tot een gewapende confrontatie, die Mary Stuart nog wint ook. Maar zoals de openingsscène van de film al meteen toont, zal de politieke impasse tussen de twee familieleden uiteindelijk uitmonden in de onthoofding van Mary Stuart in februari 1587.

Recensie: Mary Queen of Scots ★★★1/2

Recensie Trio ★★★1/2

dinsdag 26 februari 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Spoiler alert: wie Trio, dat gebaseerd is op het theaterstuk ‘Hechten’ van Stefaan van Brabandt, wil zien en hoopt om Matteo Simoni, Bruno Vanden Broecke en/of Ruth Beeckmans in hun adams- of evakostuum te kunnen bewonderen, is eraan voor de moeite. Zelfs geen blote basten van de mannen zijn te zien. De film die het trio zelf regisseerde en waar maar één camera aan te pas kwam die ogenschijnlijk alles in één take opgenomen lijkt te hebben, gaat niet zo zeer over een triootje of seks. Wel over doen alsof, acteren in het dagelijks leven en dus je medemens iets voorliegen (waar die nog voor betaalt ook). Over fundamentele eenzaamheid in de stad ook waarbij een man (Wim, gespeeld door Bruno) zich ’s avonds in zijn appartement opsluit om verschillende series op dvd door elkaar te zien terwijl ie geniet van kaas en de daarbij passende trappist. Een maand geleden was zijn verjaardag. Met wat vertraging belt zijn halfbroer Gert (Matteo Simoni) op een dag aan en vertelt hem dat zo dadelijk zijn cadeau zal aankomen. Het is de escorte Angelique (Ruth) die in het echt naar verluidt Lise heet. Wim weigert zijn geschenk te aanvaarden: ‘Aangename kennismaking Angelique, maar ik ga het cadeautje niet open maken’. Maar vermits Gert al voor een uurtje (250 euro) betaald heeft, Wims moeder Els heeft volgens hem ook bijgelegd, en van terugbetaling geen sprake kan zijn, kiezen ze om een uur te babbelen.

Recensie: Trio ★★★1/2

Recensie Eighth Grade ★★★

woensdag 20 februari 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Eighth grade, het debuut van Bo Burnham, heeft ondertussen wel wat prijzen in de wacht gesleept. Onder andere de publieksprijs op het Sundance Film Festival vorig jaar. Dat moet dan toch vooral omwille van de thematiek van de prent zijn geweest: hoe egocentrisch tieners zijn die naast hun ouders gaan leven op den duur, tutorials op Youtube verkiezen boven iets aangeleerd krijgen via de ouders, en er in se een leeg en erg eenzaam bestaan op nahouden terwijl ze naar de buitenwereld toe het tegenovergestelde laten uitschijnen, … Zo zien we het hoofdpersonage Kayla Day (Elsie Fisher) op haar vlog tips rond zelfzekerheid geven en hoe je voor het eerst buitenkomt, je smijt in de wereld, terwijl ze zelf daar alle moeite mee heeft om dat in de praktijk te doen. Ze kan het allemaal wel verwoorden (goed uitleggen is veel gezegd, de stopwoorden stapelt ze op), maar als ze zelf in zo’n situatie verkeert besterft ze het van de zenuwen. Tegen wil en dank ontvangt ze de award voor stilste van de klas wanneer ze afstudeert en dus naar de High School kan. ‘Ik ben constant zenuwachtig alsof ik sta aan te schuiven voor een rollercoaster. Maar na de rit voel ik de opwinding niet.’ klinkt het.

Recensie: Eighth Grade ★★★

Recensie Alita Battle Angel ★★★★

maandag 18 februari 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een waar filmfeest levert Alita Battle Angel op, zeker wanneer je de prent in 4DX bekijkt in een van de bioscopen van Kinepolis. De prent die geregisseerd werd door Robert Rodriguez (El Mariachi, Desperado, From dusk till down, Sin City, e.a.) is gebaseerd op de manga serie Gunnm van Yukito Kishiro. De 23-jarige Rosa Salazar zet erg overtuigend de cyborg Alita neer, een samensmelting tussen mens en machine. Zij wordt in 2563 op een schroothoop gevonden door de cyborg wetenschapper en ingenieur Dr. Tyson Ido (rol van Christoph Walz). Enkel haar hoofd en bovenlichaam zijn nog bewaard. De man ontdekt dat ze nog leeft, zowel haar hart als haar brein doen het nog. Hij besluit haar mee te nemen naar huis en haar het lichaam te geven dat ie voorzien had voor zijn aan de rolstoel gekluisterd dochtertje die echter gruwelijk om het leven kwam. Hij geeft haar dezelfde naam ook als zijn dochter.

Recensie: Alita Battle Angel ★★★★

Recensie If Beale Street Could Talk ★★★1/2

woensdag 13 februari 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Met If Beale Street Could Talk won Regina King een Golden Globe voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Ze is trouwens ook genomineerd voor de Oscars in die categorie. De prent van regisseur Barry Jenkins die twee jaar geleden nog een Oscar voor Beste Film won met Moonlight na een verwarrende en chaotische uitreiking (eerst ging het beeldje naar La La Land) mag tijdens de uitreiking van die jaarlijkse film awards overigens ook hopen op die voor Beste Soundtrack en Beste Aangepaste Scenario. If Beale Street Could Talk, dat gebaseerd is op de gelijknamige roman van James Baldwin, is een aanklacht tegen racisme en het veroordelen van onschuldigen in de VS . De zin ‘Sweet land of liberty’ dat op het einde van de prent te horen is, ademt helemaal die scherpe kritiek uit.

Recensie: If Beale Street Could Talk ★★★1/2

<<    >>