Recensie Bruno Mars | Rock Werchter 2011 #RW11

zaterdag 2 juli 2011Festivalwei Werchter

Bruno

Topentertainment van de bovenste plank daarvoor zorgt een feilloos zingende Bruno Mars, die begeleid door drum, gitaren, orgel, sax, trompet en trombone een wervelende show neerzette die geen moment verveelde. De man kan ook voorlopig het record aantal bordjes die fans de lucht inhouden op zijn naam zetten voor de Main Stage. De meest subtiele: “My sista wants to fuck you”, “I throw my balls in a BBQ for you” en  “Sorry daddy I’m pregnant” waren er maar enkele van. Werchter bleek al een tijdje zwanger van Mars. Ook K3, Karen, Kristel en Josje blijkbaar. Zij tekenden present voor dit optreden.

Mars opent klein met “The other side” dat na een tijd helemaal opentrekt. De hit The Lazy Song zet hij slim als volgende helemaal vooraan het optreden. Een uptempo huppelversie wordt het.  Huwelijksaanzoeken krijgt de twintiger te lezen wanneer ie “Marry You” brengt, dat kerkklokgeluiden mee in de begeleiding krijgt. Barrett Strongs “Money” rijgt hij aan die andere cover Billionaire van Travie McCoy. De toonsprongen die hij zingt, wanneer hij zichzelf enkel begeleidt op gitaar, zijn loepzuiver en uiterst moeilijk om uit te voeren. Kopers en basgitaar bepalen de sound van “Runaway Baby”. De ambiance in het publiek is compleet. Wat Arsenal vannacht verzaakte te doen, lukt Mars alsof het een fluitje van een cent is. De bas speelt even de melodie en het publiek klapt al spontaan van begin tot einde mee. Mars haalt vervolgens zijn megafoon boven, laat en sirenegeluidje horen en spreekt er dan door. Het maakt die “Runaway Baby” uiterst aanstekelijk.

Geen moment laat Mars zijn publiek, voornamelijk tienermeisjes zijn stevige fan, los. Michael Jacksons “Dirty Diana” doet de handen op en neer gaan. We gaan richting finale en Bruno Mars toont ons over wat voor een soepele kopstem hij wel beschikt in de B.O.B.-cover Nothing on you. “Liquor Store Blues” schreef ie toen ie iets te veel op had. De trompet mag de sound domineren in het begin van Grenade dat verderop ook een opmerkelijke gitaarsolo kreeg.

Afsluiten doet Mars met “Just the way you are” waar hij het publiek ook even de hoge “The way you are” uit laat zingen. Dat is het enige minpunt dat we kunnen vinden in het optreden. Rondom ons, haalde zo goed als niemand die hoge noot. Te hoog gegrepen voor hen. Niet zo voor Peter Hernandez. Toen Michael Jackson stierf, zag je vele tieners grijpen naar de muziek van de King of Pop. Mars vult die leemte als artiest en live performer volledig in voor hen. Als hij het slim aanpakt kan hij een zeer grote naam worden. Dat ie over uitstekende writingskills beschikt, bewees ie al. Zo schreef ie mee aan Cee Loo Greens “Fuck You!”. En laat dat net de beste basis zijn voor een carrière: zelf stevige teksten en muziek kunnen maken.  Op 19 oktober staat hij voor de tweede keer in ons land: in Vorst Nationaal. Zijn live debuut voor ons land, hier in Werchter, was grandioos.

De setlist:

1. The other side
  2. The lazy song