PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Ultravox

donderdag 11 oktober 2012Trix Borgerhout

Ultravox

Midge Ure (zang, synths en gitaar), Chris Cross ( synthesizer en bas), Billy Currie ( synths en viool) en drummer Warren Cann hebben een nieuw album uit: Brilliant. Het schijfje is compleet onder onze radar gebleven. Dat terwijl het 28 jaar geduurd heeft na hun laatste worp Lament. Nu is er dus een elfde studioalbum van de Britse synthpopband. De hits én opvallend ook enkele recente nummers waar veel melodie in wordt gemaakt, maakten het verschil tegenover vlakkere, wat monotonere songs die Ultravox ook in zijn portefeuillle heeft. Songs die zelfs wat minimalistisch klinken.

Het werd een lange zit in de Borgerhoutse concertzaal. De band bracht meer dan dertig songs, verspreid over twee delen. Voor de pauze kregen we een optreden dat op iets minder dan een uur afklokte, na de pauze werd daar inclusief toegiften nog eens een uur en twintig extra aan toegevoegd. Wat in beide delen erg opviel was dat de band naarmate die langer op het podium stond, beter werd. Bij de eerste songs klonk Ure’s stem nog niet helemaal door, maar verderop in de set durfde ie (weliswaar soms met de hulp van een stevig echo-effect) hogere noten halen.   

Openen deed de band met het titelnummer uit het nieuwe schijfje. Mr X klinkt instrumentaal erg repetitief met 7 noten die constant herhalen. Zeer minimalistisch ook. Ultravox zal nauwelijks contact maken met het publiek. Het concert wordt voor eigen gebruik gefilmd door een vijftal camera’s. Een nummer als Change kent ook weinig melodie, Ure’s zang blijft hangen rond een aantal noten. Niet alles wat de band doet, is live. Bij Visions in Blue en Rage in Eden horen we onder andere een drumcomputer terwijl Cann er bij momenten wat verloren bij staat. Bij dat laatste nummer mag Billy Currie de klanken van zijn viool laten horen. Twee laptops zorgen ervoor dat loops en soundbites verweven worden met wat live gespeeld wordt.  Veruit één van de hoogtepunten in het eerste deel is Sleepwalk, een sneller nummer waarin Ure ook meer melodie maakt terwijl The Voice met een drumversnelling ons richting pauze leidt.

Het tweede deel openen de Britten die hun glorieperiode eind jaren ’70 begin jaren ’80 kenden met de opener van het nieuwe album. “Live” kent een heerlijke oho-melodie  dat het publiek stevig meezingt. Meer sfeer dus bij de fans, ook zo bij We stand alone waarbij het spontaan meeklapt. Een vioolsolo en erg stijlvolle visuals met witte strepen tekenen we op bij The Thin Wall. Nog zo’n nieuwe song die het erg goed deed, die qua arrangement voller klinkt dan ouder materiaal dat om eerlijk te zijn toch ook bij momenten wat belegen, gedateerd in het oor lag, was Lie. Klassieker “Vienna” klinkt ons in zijn instrumentale versnelling voor de viool iets te geforceerd. Het aantal beats per minuut wordt té opvallend opgetrokken en niet veel later terug naar het oorspronkelijk ritme gebracht voor het refrein. Vanaf dan begint de band strakker te spelen én ook een tikkeltje luider. Het resultaat: een grandioos Love’s great adventure dat erg vol klinkt en een afsluiter als Hymn die alles uit de kast haalt: versnelling via drums, het publiek dat meeklapt en meezingt, een bridge uit het boekje waardoor Ure een stuk hoger moet zingen,… het zit er allemaal in en mist zijn doel niet.

Hoe sterk het concert ook eindigt, hoe zwak de eerste toegift is: qua contrast typeert dat het ganse optreden. Contact maakte het verschil langs geen kanten. Dancing with tears in my eyes deed dat gelukkig snel vergeten. Wisselvallig optreden dus met mooie stijlvolle lichtshow én goede klank. Eén met erg sterke momenten, maar ook te veel monotone, vlakke dipjes. Dat de band weinig moeite deed om in interactie met het publiek te gaan maar vooral achter het muziekinstrument gekluisterd bleef, konden we maar weinig appreciëren. De meerwaarde van een live concert, om erbij te zijn geweest, voelden we dan ook vaak niet.

< Bert Hertogs >  


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter