Recensie The Killers - Rock Werchter

vrijdag 3 juli 2009Festivalwei Werchter

The

20u50 - 22u20

The Killers lieten zich als enige band niet fotograferen op Rock Werchter.

“Brandon Flowers fuck me” lezen we op een weinig tot de verbeelding sprekend kartonnen bordje dat een tienermeisje in het publiek naar boven houdt. Ondertussen is de temperatuur aangenaam geworden op de wei en wordt het beetje bij beetje duisterder. The Killers beginnen hun optreden met “Human” en staan er vanaf de eerste noot. Moeiteloos krijgen ze het publiek mee. De voetjes gaan op en neer en hier en daar wordt gedanst. Dit is een feest. “You’re a wonderful audience and I love your voices” zegt de frontman nadat ie “For reasons unknown” gezongen heeft. Een overtuigend “The World we live in” volgt. Bloemetjes en plantjes zien we op het podium. Joy Ride, Bling (confessions of a king) volgen elkaar aan een sneltempo op. De zang is onberispelijk, net als hetgene we te horen krijgen van de muzikanten. De sound is vol en strak.

De sax krijgt een prominente rol bij momenten. “Ik geloof in vrijheid en overtuiging” geeft de frontman ons mee. Flowers moet nauwelijks moeite doen om het publiek ‘oho’ te laten meezingen tijdens Shadowplay. Maar dan zakt de sfeer even omdat de groep ineens op een zachter geluidsvolume lijkt te spelen. Enkele kerels die een smurfenmuts ophebben houden echter onverwacht de sfeer in de keet. Eentje gaat op de schouders van zijn vriend staan en laat het publiek op de maat van de muziek mee in de handen klappen. De groep schijnt snel terug uit het dipje te komen met “Jenny was a friend of mine”. Maar dat is maar schijn. Ook “A dustland fairytale” weet niet meteen te overtuigen. Maar naar de finale toe staat de groep er opnieuw met een ijzersterk “All these things that I’ve done”. Sterk concert dat weliswaar twee dipjes kende maar dat letterlijk en figuurlijk eindigde met vuurwerk.