Recensie Otello

vrijdag 7 februari 2014Vlaamse Opera Antwerpen

Otello

“Viva Otello” mag het koor dan wel uitzingen bij het begin van de Rossini-opera.  Maar net voor het tweede bedrijf hoorden we “Viva Zedda” uitroepen door een toeschouwer op de première. Alberto Zedda, de Rossini- expert die 86 lentes jong is, neemt de muzikale leiding voor zijn rekening en loodst het koor en orkest van Opera Vlaanderen en de solisten door de erg rijke classicistische belcanto partituur.

2014 is een Shakespeare-jaar omdat de auteur 450 jaar geleden geboren werd. Net deze Otello paste dan ook perfect in de programmatie van Opera Vlaanderen dat dit seizoen als thema “Fatal attraction” heeft. Liefdes die verkeerd aflopen, het is ook van dat bij  Otello waar Desdemona, dochter van Elmiro, centraal staat. Zij is stiekem getrouwd met de zwarte legeraanvoerder Otello terwijl Rodrigo nietsvermoedend voor een gearrangeerd huwelijk pleit bij haar vader die al evenmin op de hoogte is dat zijn dochter niet meer beschikbaar is voor het huwelijk. Iago is de intrigant van dienst, werd afgewezen door Desdemona, en zal de jaloezie aanwakkeren bij Otello. En zoals vaak, ook hier, loopt het fout af wanneer het gif van de jaloezie in de man is.

Het mag dan wel het Shakespeare-jaar zijn,  de librettist Francesco Maria Berio di Salsa baseerde zich voor deze “Otello” op het materiaal van Jean François Ducis die de Franse prozavertaling van Pierre Le Tourneur aanpaste en publiceerde. Voorst ging Berio te rade bij het Italiaanse theaterstuk van Giovanni Carlo Cosenza, dat geïnspireerd is op Shakespeare’s tekst. Verwacht dus geen verschillende lagen en een stevige portie psychologie, eigen aan de tijd van het operawerk, is dat die gelaagdheid wat ontbreekt. Wel komen er veel aria’s aan bod van het type “O wee. Nu ga ik boos worden. Wat zeg ik, ik ga erg boos worden.” terwijl de stem wel crescendo gaat, maar de speltechniek even vlak, als er al van speltechniek gesproken mag worden.

Daar is uiteraard een erg goede reden voor: Otello is een moeilijke opera die een echte uitdaging is voor alle solisten. Niet voor niets wordt deze opera niet vaak opgevoerd omdat er zes tenoren (Otello,  Rodrigo, Iago, Doge, Il Gondoliere en Lucio (die laatste is in deze regie geen aparte rol) en een erg beweeglijke sopraan - Carmen Romeu) die de rol van Desdemona, waar eigenlijk alles om draait in het werk - nodig zijn.

Het tweede bedrijf blinkt onder andere uit in het terzet “Ah! vieni, nel tuo sangue” tussen Rodrigo en Otello waarbij de woede van beiden escaleert en dit de confrontatie inluidt. Net zoals het overbekende “Largo al factotum” uit Rossini’s The Barber of Seville is dit een staaltje van vocaal uitpakken. Gregory Kunde speelt dit seizoen zowel de Otello van Rossini als de Otello uit Verdi wat ongezien is, wist intendant Aviel Cahn achteraf mee te geven. Kunde beheerst zijn rol overduidelijk en is erg geloofwaardig geschminkt en gepruikt tot een zwarte. Ook daar gaat Otello over, over racisme. We zien het onder andere in het eerste bedrijf waar een zwarte dienstjongen niet tot bij het gezelschap mag waar de overwinning van Otello wordt toegelaten. De regie van Moshe Leiser en Patrice Caurier is eerder afstandelijk, dan weer geven ze hun zangers (letterlijk) onvoldoende ruimte om überhaupt te acteren in deze opera waar de actie bezongen wordt maar buiten beeld uitgevoerd wordt (op het derde bedrijf na dat op dit vlak behoorlijk contrasteert). Wel is het lichtplan van Christophe Forey dat een rijk palet aan kleur en lichtintensiteit van natuurlijk licht én onnatuurlijk licht toont erg knap gedaan.

Kunde (Otello) flirt zangtechnisch bij momenten met het er over gaan, té veel volume op de stem zetten, te veel druk op de stembanden.  Zijn tegenspeler Maxim Mironov (Rodrigo) komt dan weer vocaal te kort, zowel qua volume als qua overtuiging. Op het einde van het eerste bedrijf haalt ie het niet, in het tweede bedrijf zet ie die situatie recht maar opnieuw kan hij in het derde bedrijf ons opnieuw onvoldoende overtuigen. Wie dat wél doet over de ganse lijn is een uitmuntende Carmen Romeu als Desdemona. Maar laat ons eerlijk zijn, dé pluim op de hoed gaat naar Alberto Zedda, koor (voor het eerst onder leiding van Jan Schweiger) en orkest van Opera Vlaanderen die de juiste beslissing nam om cd opnames te maken. Die “Viva Zedda” en achteraf een laaiend applaus met staande ovatie, ook door de intendant zelf wat ook erg zeldzaam is, is weliswaar verdiend. Dat Zedda apart mocht buigen op het einde, ook al toonde hij zijn bescheiden zelve en zag ie dat aanvankelijk niet zo zitten, is een mooie blijk van waardering van het ganse team dat erg gesmaakt werd.