PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie The Webb Sisters

woensdag 16 april 2014De Roma Borgerhout

The

Als toegiften “I want you to want me” (Cheap Trick) tweestemmig, enkel begeleid door de handharp en vervolgens a capella “Heart like a Wheel” brengen en dat –letterlijk – unplugged tot midden in de Roma.  Dat is geen goedkoop showtrucje, wel een openlijke sollicitatie voor een staande ovatie. En dus volgde die ook - niet meer dan verdiend trouwens - na een puik avondje musiceren door The Webb Sisters in de Borgerhoutse cultuurtempel.

Harp, gitaar en mandoline en twee engelachtige stemmen die blenden zoals dat enkel bij zussen kan. Dat is het geheim vanTthe Webb Sisters. België leerde de twee kennen via Leonard Cohen die hen zijn voorprogramma gaf tijdens zijn jongste concertreeks die in Gent startte in 2012 en ook het Sportpaleis aandeed vorig jaar. Net zoals toen bracht het duo ook Cohens “If it will be your will”, hier weliswaar niet met Cohen. Maar het publiek – dat zich duidelijk ook als Cohenfans outte – kon de versie van de twee zussen erg smaken.

3 albums en 4 ep’s hebben Charley (gitaar) en Hattie Webb (harp en mandoline) ondertussen onder de arm. De vraag stellen of ze voldoende materiaal hebben om zelf te headlinen, is daarmee meteen beantwoord. Eigen songs verweven met covers zoals “Baby can I hold you” (Tracy Chapman of Boyzone zo u wil), en “Always on my mind” (origineel van Gwen McCrae en Brenda Lee maar wellicht bekender in de versie van Elvis of Pet Shop Boys) brengen de twee. Ze doen dat met zo’n lieflijkheid en gevoel voor nuance dat ze al snel de aandacht van het publiek weten te vangen én te houden, ook al, en dat is het enige minpuntje dat we kunnen opwerpen, is de concertbeleving wat aan de vlakke kant. Of om kort te zijn: het is wat veel van hetzelfde, überbraaf, mooi meerstemmig, maar beperkt in instrumentatie waardoor er weinig afwisseling zit in klankkleur en ritme.

Niet dat het stoort, integendeel. Song na song krijgen de twee een voller, warmer applaus van de Roma. Tussen een publiek dat respectvol is, en weet wat luisteren is, zitten we. Toeschouwers die je ziet hopen dat als er zoiets bestaat na dit leven, ze dit gezang mogen horen terwijl ze van hun bordje rijstpap dat nooit leeg geraakt, smullen.

Ritme slaan de dames door de drums en tamboerijn via een pedaal te laten horen. Ook het op verschillende manieren klappen in de handen, bij het begin van “Words that mobilise”, waardoor ze telkens een andere klank, een andere intensiteit bekomen, werkt.

Charley neemt op vocaal vlak de hoge regionen voor haar rekening terwijl wij ontzettende fan zijn van Hatties warme, lagere stem. Heerlijk zijn de twee ook wanneer ze uitgebreid vertellen over hun liefde voor België en enkele Nederlandstalige woordjes op ons los laten. Uit hun monden woorden als “slagroom” en “pannenkoeken” of “waffles met suiker” horen, doet alleen al op basis van hun klankpalet, dat wat doffer aanvoelt, al watertanden. Of hoe Nederlands uitgesproken door Britse dames plots erg exotisch klinkt.

Ruim de tijd namen de twee om albums te signeren voor de fans. Maar een fan kreeg tijdens het concert wel iets zéér persoonlijk overhandigd: een afdroogdoek met de initialen van de fan met de hand, hoogst persoonlijk, door Hattie ingenaaid. Crocooning on tour noemen ze dat. Geweldige vondst.

Doet er ons aan denken dat we voor zondagmiddag, familiemomentje rond Pasen, nog een playlist moeten samenstellen voor tijdens de thee. Misschien iets voorzien met harp, gitaar, mandoline en twee vrouwenstemmen. Misschien…

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Always on my mind (Harp en gitaar)
  2. Torches (harp, gitaar, drums, tamboerijn)
  3. In your father’s eyes (mandoline, gitaar, tamboerijn)
  4. Baby can I hold you (mandoline, gitaar, drums, tamboerijn)
  5. The anchor (harp, gitaar, drums, tamboerijn)
  6. Words that mobilise (harp, drums)
  7. If it will be your will (harp, gitaar)
  8. Baroque thoughts (harp, gitaar)
  9. It may be spring (mandoline, gitaar, drums, tamboerijn)
  10. Missing person (mandoline, gitaar)
  11. Momentary into jig (harp, gitaar, drums, tamboerijn)
  12. Show me the place (harp, gitaar)
  13. The goodnight song (harp, gitaar, tamboerijn)
  14. Please / 1000 stars (harp, gitaar, drums, tamboerijn)
  15. Tomorrow now (harp, gitaar, drums, tamboerijn)

Bis:

  1. I want you to want me (unplugged)
  2. Heart like a wheel (unplugged)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter