PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Natalia | Maanrock 2014

zondag 31 augustus 2014Stadscentrum Mechelen

NataliaInterview: 

Natalia mocht Maanrock 2014 dat na een sabbatjaar terug van weggeweest is, afsluiten. Verspreid over de drie dagen haalde het festival 75 000 bezoekers en kroont zichzelf daarmee tot grootste gratis stadsfestival van Vlaanderen. Maanrock werd herbekeken, met –opvallend – een klassiek podium aan het Stedelijk Museum Hof van Busleyden dat een fraaie opkomst kon optekenen. Maanrock haalde op het hoofdpodium de regenboogvlag boven met 2 gay friendly headliners (Sam Sparro op zaterdag en Natalia op zondag). Of de groen-blauwe coalitie van de stad, de centrale kleuren van een regenboog ,daarmee te maken heeft, laten we in het midden. Feit is dat Natalia deed wat van haar verwacht werd: een dynamisch feestje geven. Al moest ze na een half uur gas terug nemen en kende haar set zo een dipje.

Nu goed, Natalia zou in principe een uur spelen. Uiteindelijk werd het een uur en een kwart. Eerlijk? Mocht ze daar een kwartier aan mindere songs vanaf gedaan hebben dan had het een knaller van een optreden geweest, lekker gebald, straight in your face, rechttoe rechtaan.  Fijn dat ze haar backings even “Natalia is in da house” laat zingen op de tonen van Justin Timberlakes “Rock your body”.  Maar zelden, wat zeggen we, bijna nooit houdt dat bij eender welke band of artiest de sfeer overeind.  Ook niet bij Natalia. Ook niet in Mechelen. Songs die niet al te best scoren op de Grote Markt zijn verder onder andere het recente “A girl like me” en een nochtans erg percussief, met basdrum ingezet “Come with me”. Tijdens die nummers verwatert het optreden terwijl de regendruppels ook letterlijk naar beneden vallen.

Nochtans had de Kempense haar start niet gemist en ging ze voor een zeer snel optreden. Na opener “Heartbreaker” gooide ze er “Higher than the sun” tegenaan. “Goeieavond Mechelen. Zijn jullie in form? Vanavond geven we jullie een dynamische show en we verwachten van jullie hetzelfde of ik ga NU naar huis!” klonk het fel uit de mond van de zangeres.  Daarna koos ze voornamelijk om de vaart in de set te houden en het ene nummer het andere te laten opvolgen in sneltreinvaart. “Ridin”, “Fight for your right” (to party) in een mash up met “I’ve only begun to fight” met reggaesound in verwerkt  (een overblijfsel van haar Sportpaleisoptreden met Shaggy net als die andere mash ups “Drop a little” met “Independent women pt. I” van Destiny’s Child  en “Risin” met “Let me think about it” van Ida Corr ft. Fedde Le Grand).

Links naast toetsenist Hans Francken staat een laptop open die extra geluidjes toevoegt aan de live sound. We hebben sterk het vermoeden dat onder andere de sound van “All or nothing” op die manier wordt aangedikt. Natalia heeft ondertussen haar leren vestje uit, en smijt zich volledig. “Een echt showbeest hé” horen we een fan rechts van ons roepen. De zangeres heeft opvallend meer oog voor het publiek rechts van het podium (voor het eerst is de Grote Markt in twee delen gesplitst vanaf de mengtafeltent tijdens Maanrock namelijk). Daar staan dan ook enkele gezichten die Natalia blijkbaar herkent al heeft ze duidelijk moeite om haar fans te zien. De volgspot verblindt haar geen klein beetje.

Straffe lichtshow heeft ze ook bij met met vierkante leds, scanners en stroboscopen die op de juiste momenten accenten leggen. Enkel bij “Gone to stay” komt de lichtman iets te laat met het belichten van Hans wanneer die een instrumentale intermezzo heeft op toetsen.  Niet dat het publiek daarom maalt, de song wordt stevig meegezwaaid.

Twee keer gaat Natalia op de knieën aan de rand van het podium, tijdens “I want you back” dat een collectief meezing-moment wordt en tijdens eerste toegift “Fragile not broken”.  Finaal zet ze het confettikanon in tijdens “Ride like the wind“, haar cover van Christopher Cross. Streepjes papier worden de lucht ingeblazen. Toeval of niet, ze hebben alle kleuren van - inderdaad - de regenboog.

De prijs voor fashion crime gaat vanavond naar Jani Kazaltzis die in de frontstage een witte t shirt combineert met zwarte jekker en een zwarte baseball cap.  OK, het gaat niet al te best met Vier en Vijf.  Maar het leek wel alsof hij in de Cool Cat was gaan shoppen met een minimum budget en daar het foutste (zo totally nineties!) uit de rekken koos. Neen, dan bleek Natalia wél mee met de tijd, met de zomertrend van het jaar: een ultra korte jeansshort die een streepje bil toont.  

Life is good in de frontstage…

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter