PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Oscar and the Wolf | Leffingeleuren 2014

zaterdag 20 september 2014Festivalsite Leffinge, Middelkerke

Oscar

Max Colombie, frontman van Oscar and the Wolf, liet op Leffingeleuren Lady Gaga die dezelfde avond aankwam in Zaventem het nakijken. Colombie, die een Junior Eurosongverleden heeft – in 2005 zong ie nog als Max het nummer “Voor Eeuwig” in, een song die nooit het potentieel had om een klassieker te worden, maar nu toch na Silvy Melody’s “Ben” een zekere cultstatus krijgt – danste sensueel,  liet zijn heupen en schouders wiegen, bewoog armen en handen gracieus de lucht in als een echte diva tijdens een bloedgeil “Undress”. Verlangen, goesting (gemis ook) bleken voor “Oscar and the wolf” de rode draad doorheen de set. “Freed from desire” van Gala hertimmerden ze tot een piano ballad die qua sfeer plots aanleunde bij het eigen “Moonshine”.

Toegegeven lyrics als “I can make you undress. Let go let it go. See the lust don‘t break on us when you‘re putting on a show” uit “Undress” of “Wij blijven samen voor eeuwig. Het maakt niet uit naar waar je gaat, of wat je doet. Ergens blijf je diep in mij” tonen vooral dat kleine jongens groot worden. Colombie met wit marcelleke aan en los open hemd dat ie wat nonchalant aan had, danste even in het rond waardoor de vergelijking met een dansende derwisj niet ver af was. De pulserende beats die “Somebody wants you”, tweede op de set, aankondigden, kreeg de handen van het publiek moeiteloos op elkaar.  Sterke opbouw kent de song ook die halfweg een uitmuntende Ozan Bozdag laat horen - die een streep “Ballade pour Adeline” van Richard Clayderman speelde tijdens de soundcheck maar dat geheel terzijde – aangevuld door het zacht getik op cimbalen van Claudio Arduini om daarna vervolgens via de beats opnieuw open te trekken, crescendo. Uiteraard is de vergelijking met de R&B van Sade niet ver weg bij Oscar and the Wolf, al komt die vrouw  wel met visueel veel straffere shows op de proppen dan datgene waar Oscar & the Wolf mee komt aanzetten: wat palmbomen, kleurrijke leds en rookmachines. Nog opvallend: het ter plaatse salsa dansen van de frontman. Hebben we al gezegd dat hij eerder mysterieuze vrouwelijkheid met een zekere tristesse uitstraalt op een podium dan stoere mannelijkheid? Dat Eurosongverleden…

Colombie bleek erg goed bij stem, op zijn zang viel niets af te dingen en hij nam zijn toonsprongen, onder andere in “Undress” met gemak. Het Jongeren Advies Centrum had blijkbaar ook weer erg goed werk geleverd om het jonge volkje van Leffingeleuren van de nodige basiskennis voorlichting te voorzien. Eén opgeblazen condoom zweefde over de hoofden van het publiek tijdens “Undress”. “Are you ready to dance baby?” klonk het uitdagend toen een heerlijk “Strange entity”, dat over gemis gaat, door de speakers klonk. Meisjes kropen op de schouders van hun vriendjes om dichter bij de laserstralen te komen die doorheen de tent gingen. Stevig applaus én gefluit volgde. Straf.  In “Killer you” integreert de groep “Jenny from the block” van Jennifer Lopez en “Put your hands up” van Fatman Scoop om met de witte confetti tijdens alweer een uitstekend “Princes” afscheid te nemen van Leffinge.

Wij geloven al lang niet meer in sprookjes hoewel Oscar and the Wolf als een modern sprookje werd aangekondigd net voor ze het podium op mochten. Met hun debuutalbum Entity staan ze al enkele weken op de tweede stek van de albumcharts. Of hun muziek voor eeuwig is, daar durven we ons geld niet voor in te zetten. Maar wat ons betreft, mag Oscar and the Wolf het er alvast op wagen. Met die waarschuwing dat er wolfsklemmen op de weg naar het internationale succes liggen…

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter