PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Symfonieorkest Vlaanderen met Firebird

donderdag 18 december 2014Bozar Brussel

Symfonieorkest

Dat beeld en muziek samen een niveau kunnen bereiken dat ze los van elkaar met geen mogelijkheid kunnen evenaren, is al lang bekend. Zo kreeg de live-uitvoering van Gladiator in Concert een paar maanden geleden nog 3 sterren van collega Bert Hertogs. Het was een totale ervaring waarin zowel beeld als geluid de ruimte kreeg om het publiek te overspoelen en mee te nemen op een audiovisueel avontuur. Firebird beschikte over diezelfde kracht om te imponeren, maar deed dat op een verassende, nog niet algemeen bekende manier.

In plaats dat de muziek bij de beelden aansloot, werden de beelden ter plekke bij de muziek gekozen. Terwijl de Vlaamse dirigent Karel Deseure het Symfonieorkest door ‘Vuurvogelsuite’ van Igor Stravinsky leidde, zat de Nederlandse cineast Lucas van Woerkum in de zaal om de passende beelden te kiezen. Dit deed hij met behulp van een zelfontwikkelde applicatie op zijn smartphone, waarmee hij kon bepalen welke beelden er op het enorme doek achter het orkest vertoond werden. Op deze manier ontstaan er uitvoeringen van Firebird die telkens anders zijn. Afhankelijk van het gevoel van de regisseur op het moment van performen. 

Van Woerkum maakte met zijn film een eigen versie van het Russische sprookje over de vuurvogel die een prins helpt om zijn geliefde te redden uit de handen van een boze tovenaar. En dan vertolkt naar deze tijd. Met stukken moderne dans, visuele bewerkingen van vogels die in de fik vlogen en de pure schoonheid van Nederlandse actrice Hannah Hoekstra die de boventoon voerde. Bij momenten waren vlagen van de film ‘Black Swan’, van Darren Aronofsky terug te zien. Misschien één van Van Woerkum zijn inspiratiebronnen. 

Ook al zagen de beelden er clean en mooi afgewerkt uit, op zichzelf was het nog niet direct een potentiële winnaar voor beste film. Het Symfonieorkest Vlaanderen zorgde daar voor de totaalervaring. Dat bij momenten de spanning hoog opvoerde en zo bombastisch kon zijn dat de vloer ervan trilde. Door op deze manier een klassiek stuk te brengen, wordt er direct een ander publiek aangesproken. Een publiek dat naast de muziek, geïnteresseerd is in de nieuwste filmontwikkelingen. Deze manier van audiovisuele kunst is daarom ook absoluut van deze tijd en zorgt voor een interessante samenkomst van kunsten en mensen. 

< Zaïde Bil >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter