PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Edith Leerkes met Liedjes

donderdag 26 maart 2015Arenberg Antwerpen

Edith

Met het programma “Liedjes” stapte gitariste Edith Leerkes voorzichtig uit de schaduw van Herman van Veen, met wie ze al jaren het podium deelt. Samen met haar zoon Marnix Dorrestein bracht ze vooral nummers uit haar nieuwe, Nederlandstalige cd “Liedjes” waarbij ze zichzelf uiteraard begeleidde op de akoestische gitaar. Dat ze dit instrument geweldig goed kan spelen, hadden we in het verleden al verschillende keren mogen ervaren en werd opnieuw bevestigd. Maar blijkbaar schrijft ze ook hele gevoelige nummers over alledaagse thema’s als keuzes, relaties, opgroeiende kinderen, de drukte van het leven en het feit dat we op een bepaald moment allemaal op onze ouders gaan lijken. Het waren herkenbare dingen, verpakt in mooie beelden en voorzien van een passende melodie. Zo werd het een echte luistervoorstelling die ons achteraf met een voldaan en ontspannen gevoel de zaal deed verlaten.

Na het zachte, instrumentale “Elisabeth” kwam het eerste gezongen nummer van de avond: “Zus of zo”. Het was 100% Edith Leerkes, maar als we zouden vertellen dat het een nummer van Herman van Veen was, zou je het zonder problemen aannemen. Het getuigde van een vrolijke eenvoud, maar tegelijkertijd gaf het door de gepaste woordkeuze toch perfect de frustratie van het kiezen weer. Marnix Dorrestein voorzag een klein beetje basgitaar en liet zo voldoende ruimte voor het akoestische gitaarspel van zijn moeder. Op het einde nam Marnix de tweede stem voor zijn rekening en gaf zo het nummer wat meer body. “Ik slaap denk praat kook bied” werd op dezelfde leest geschoeid en door het publiek even goed gesmaakt. 

“Pipistrella” was een uptempo, instrumentaal stukje waarin de virtuositeit van Edith Leerkes op de snaren mooi tot zijn recht kwam. Het werd gevolgd door het Italiaanse “Ragazzina” dat er ook de tred goed in hield. Edith liet haar stem hier wat ruwer klinken, al was het gelukkig nog geen Paolo Conte. 

Het zachte en korte “Ik heb je geschreven” ging naadloos over in het instrumentale “De eerste dag”. Edith kwam dichter naar haar publiek en begon met heel veel gevoel haar gitaar te bespelen.  In gedachten zagen we beelden van een opgaande zon over een ontwakend landschap met een klaterend beekje. De fijne, hoge noten deden denken aan vlindertjes die van bloem naar bloem fladderden. Het donker van de theaterzaal maakte plaats voor het gevoel van lente, het gevoel dat later werd omschreven in “Voorjaar”. 

“Voorjaar” was geen tekst van Edith Leerkes zelf. Het was een Nederlandse vertaling van het gedicht “Frühling” van Selma Meerbaum-Eisinger. Selma was een joods meisje dat in het concentratiekamp nog poëzie schreef en daarin o.a. de schoonheid van de lente wist te beschrijven hoewel ze in vreselijke omstandigheden moest zien te overleven. De achtergrond van dit nummer maakte “Voorjaar” zowaar nog gevoeliger dan het al klonk. Haar gedicht “Herbst” was niet vertaald en werd door Edith van een passend sombere melodie voorzien. 

Voor “Habaita” werd het tempo terug opgevoerd en mocht Marnix een vrolijk deuntje uit zijn basgitaar toveren terwijl zijn moeder parlando de tekst bracht. Pas in het laatste deel van het lied nam ze zelf ook haar gitaar ter hand en leek het wel een opbod van vingervlugheid tussen Edith en Marnix. 

 Marnix Dorrestein kreeg natuurlijk ook zijn momentje in de spotlights. Hij mocht “Love you simple” brengen en nam daarvoor de gitaar van Edith over die zich spontaan ging toeleggen op het verzorgen van de tweede stem in dit nummer. Het geheel klonk lekker retro en we hoorden hier en daar toch duidelijke invloeden van The Beatles in zijn muziek. 

Moeder en zoon sloten uiteindelijk de avond af met een liedje waarvan Herman van Veen de tekst geschreven had: “Als jij dat zegt”. Het werd een zacht liefdesliedje om de voorstelling passend af te ronden. Het publiek had in stilte zitten luisteren, maar het applaus gaf aan dat ze volop genoten hadden. 

< Sascha Siereveld > 

De setlist:

  1. Elisabeth
  2. Zus of zo
  3. Ik slaap denk praat kook bied
  4. Sinds jij zo weg bent
  5. Pipistrella
  6. Ragazzina
  7. Ik heb je geschreven
  8. De eerste dag
  9. Toen ik zag
  10. Bewolk
  11. Geen idee
  12. Voorjaar
  13. Herbst
  14. Selma
  15. Habaita
  16. Blazen
  17. Ik zie jou / Niños
  18. Love you simple
  19. Vriendje 

Bis:

  1. Als jij het zegt


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter