Recensie Raketkanon

zaterdag 28 maart 2015Muziek-O-Droom Hasselt

Raketkanon

De naam Raketkanon mag dan wel puberaal in de oren klinken, maar de betekenis van de bandnaam wordt al snel duidelijk na de eerste noot. Hun optreden in de Muziekodroom kan simpelweg omschreven worden als explosief. Aan show en sfeer was er duidelijk geen tekort. Bovendien zijn de bandleden van Raketkanon echte mensen van het volk, waarschijnlijk een van de voornaamste redenen waarom ze over zo’n trouwe fanbase beschikken.

De vierkoppige band werd opgericht in 2010 en is van Gentse afkomst. Ze staan erom bekend ruige noise rock, sludge en hardcore voort te brengen met een persoonlijke slag. Met hun eerste album RKTKN #1 wist Raketkanon al heel wat positieve reacties uit te lokken. Hun memorabele optreden op Pukkelpop 2013 in de Wablieft! deed daar alleen maar een schepje bovenop. Begin deze maand nog bracht Raketkanon zijn tweede album RKTKN #2 uit. Ook dit jaar mag de band de line-up van een noemenswaardig Belgisch festival aanvullen, ze zijn te zien op DOUR Festival 2015.

Oorverdovend gejuich galmt er door de grote zaal van de Muziekodroom wanneer Raketkanon het podium bestijgt. De frontman klaagt over een paar sletterige groupies backstage tegen de geluidsman, het gejuich maakt plaats voor uitgelaten gelach en gebrul. Na een korte en nederige introductie weet Raketkanon zijn muzikaal talent al snel te tonen. Het introductienummer is het bewijs van een beloftevol concert waar een ware show aan gekoppeld is.

Wat het muzikale aanbod van Raketkanon zo sterk doet onderscheiden van andere hardcore-bands zijn de opmerkelijke, soms bijna futuristische tonen die de keyboards en synthesizer voortbrengen. De zanger heeft de volledige controle over de vocals doordat hij zelf de synthesizer in handen heeft. De vocals worden regelmatig vervormd, op een weergalmende manier, wat voor een unieke dimensie zorgt bij het genre. De machtige gitaarriffs en energieke drums zorgen voor een totaalpakket dat je bij de keel doet grijpen.

Tijdens zijn nummers weet Raketkanon voor genoeg variatie te zorgen door te experimenteren met het muzikale tempo. Vaak weet je niet wat je te wachten staat, zelfs binnen eenzelfde nummer. Bovendien kan er een licht onderscheid gemaakt worden tussen echte hardcorenummers en het genre hardrock wanneer de zanger voorkeur geeft aan verstaanbare vocals. De eerder ‘milde’ nummers met een duidelijke hardrock-toets, die slechts sporadisch aan bod komen, getuigen van muzikale hoogstandjes. De loeiharde gitaarriffs en drums doen al gauw denken aan Them Crooked Vultures of Triggerfinger, vergelijkingen die Raketkanon hoog in het vaandel mag dragen.

De show die de band geeft tijdens zijn concert brengt een bepaalde sfeer met zich mee. Al kronkelend over de planken of al crowdsurfend weet de zanger pijlsnel een energieke sfeer te verspreiden onder het publiek. Verder is de nederige en volkse houding van de bandleden ten opzichte van het publiek opmerkelijk. Ze mogen ons dan wel als gelijken behandelen, toch mogen ze na hun optreden in de Muziekodroom op een piëdestal geplaatst worden.

< Jelle Geuns >