PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Yevgueni

zaterdag 9 januari 2016Arenberg Antwerpen

Yevgueni

De theatertour van “Van hierboven” liep zo stilaan naar zijn einde, maar van “spelen op automatische piloot” was bij Klaas Delrue en zijn collega’s van Yevgueni gelukkig niets te merken. Het voordeel was dan weer dat de technische kant van de show ondertussen voldoende was ingestudeerd om vlekkeloos te verlopen. De afstelling van de klank, de projecties en de belichting waren dan ook tiptop in orde. En Yevgueni zelf? Ook die hadden aardig hun best gedaan om het publiek te geven waar het voor kwam … en net iets meer.

Het was helemaal op het einde van de voorstelling dat Klaas Delrue zich plots realiseerde dat het op ditzelfde podium in de Arenberg was dat hun carrière in 2002 uit de startblokken schoot. Toen won Yevgueni de Nekka-wedstrijd en startte hun muzikale avontuur. De rollercoaster die toen op gang kwam leidde tot succes, veel optredens en uiteindelijk een sabbat-periode en een vakantie die ideeën moest geven voor de nieuwe cd. Vandaag nam Klaas zijn publiek mee op die reis naar de top van een duin in Zuid-Afrika waar hij inspiratie vond voor “Van hierboven”.

Voor de gelegenheid werd het nummer ook in een speciale setting gespeeld. Patrick Steenaerts had plots een banjo omhangen en Karel De Backer stond achter de bongo’s. “Van hierboven” startte dus uiterst sober en kreeg later muzikaal enkel nog wat melodica en akoestische gitaar bij. Vermits de instrumenten niet versterkt werden, had men ook de zang maar minimaal open staan. De zaal droeg het geluid en er ontstond een uitvoering die schitterde in eenvoud. De opstelling was blijkbaar een succes en zo kreeg ook “Nieuwe meisjes” een serieuze make-over.

Geert Noppe ruilde zijn melodica voor een aftands synthesizertje en Yevgueni was klaar voor wat ze zelf een straathoekversie van hun “meest filosofische nummer” noemden. Geerts doosje leverde een ouderwetse discobeat en het herkenbare gitaarrifje van Patrick werd nu op banjo vertolkt. Het geheel klonk tegelijk vertrouwd en toch ook out of the box. Wat wel onveranderd bleef, was het feit dat het publiek uit volle borst mee ging zingen. De sfeer zat er in en werd alleen nog maar beter toen Karel De Backer er een tropische solo op de conga’s door smeet. De klankkleur veranderde opnieuw toen Patrick Steenaerts een slotsolo op de banjo speelde en het nummer plots een Arabische inslag kreeg. Het was weer eens wat anders. Na deze nieuwe “Nieuwe meisjes” nam iedereen terug zijn normale stelling in en werd het tempo weer terug wat opgedreven met “Uit het niets”.

Voor we “Zij zingt mijn lied” te horen kregen, vertelde Klaas eerst nog over een schoolreisje naar Dinant, een slapeloze nacht in een tentenkamp in Afrika en een zwarte vrouw die hem in zijn droom voorzong. De link tussen die schoolreis en die zingende vrouw ontgaat u misschien een beetje, maar we kunnen u verzekeren dat Klaas Delrue er een perfecte uitleg bij had en dat die droom een mooie tekst had opgeleverd. Het enige dat we in de uitvoering een beetje misten, was een gevoel. Patrick Steenaerts leverde weer mooi gitaarwerk af, maar het ontbrak aan warmte in de klank.

Een arrangement dat wel geweldig goed over kam, was wat men met “Het is al laat” had gedaan. Klaas startte heel klein, broos en breekbaar zichzelf begeleidend op akoestische gitaar. Na een tijdje schoven de andere muzikanten heel zachtjes bij, maar bleven muzikaal duidelijk op de achtergrond. In het derde deel van het nummer mochten ze dan mee doorkomen en ging “Het is al laat” lekker stevig klinken, inclusief een vette gitaarsolo tot slot. “Als ze lacht” kreeg een gelijkaardige behandeling met dat verschil dat het publiek de ongelooflijk belangrijke taak had om de “papadapada” mee te zingen. Ze wisten zich met zoveel succes van deze taak te kwijten, dat ze van Klaas ook het refrein voor hun rekening mochten nemen. En ja hoor… ook dat werd een echte topper.

< Sascha Siereveld >

De setlist:

  1. Het is niet veel
  2. Kom met me mee
  3. Mensen zijn maar mensen
  4. Was er maar iemand
  5. Van hierboven
  6. Nieuwe meisjes
  7. Uit het niets
  8. Daar zit je dan (Robbie III)
  9. Niet met mij 

  1. Ogen dicht
  2. Zij zingt mijn lied
  3. Robbie II
  4. Het is al laat
  5. Naar huis
  6. Als ze lacht
  7. Welkenraedt
  8. Vroeger (was het beter) 

Bis:

  1. Pannekoeken
  2. Manzijn 
  3. Sara 

Bezetting:

Klaas Delrue (zang, akoestische gitaar)
Geert Noppe (toetsen)
Maarten Van Mieghem (bas, akoestische gitaar)
Patrick Steenaerts (elektrische gitaar)
Karel De Backer (drums, percussie)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter