PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Fritz Kalkbrenner

zaterdag 11 februari 2017Ancienne Belgique Brussel

Fritz

Fritz Kalkbrenner lokt met zijn trage elektronische dance muziek vooral jonge dertigers naar de AB. De Duitse dj en producer voorziet een show van tweeënhalf uur waarin hij de nonstop techno-beat opvult met diepe bassen en melodieën die mooi, maar soms wat dweperig klinken. Terwijl hij samples mixt en effecten toevoegt, zingt hij voornamelijk nummers van zijn nieuwste plaat ‘Grand Départ‘, die uitkwam in oktober vorig jaar. Daarnaast brengt hij ook een aantal hits zoals ‘Back Home‘ en ‘Sand and Sky‘, waarbij het publiek volledig uit zijn dak gaat. Hoewel de show  traag op gang komt, slaagt Kalkbrenner erin om die te laten uitdraaien op een ongeremd dansfeest.

Kalkbrenner (36) groeide op in Berlijn in de turbulente jaren negentig. Op achtienjarige leeftijd ontdekte hij de aantrekkingskracht van techno en house als expressievorm van de anarchistische subcultuur die er toen leefde. In nachtclubs zoals Tresor en WMF maakte hij kennis met de opzwepende beats en elektronische sound, waarna hij de eerste stappen zette om zelf muziek te maken. Vanaf 2003 werkte Kalkbrenner al mee aan enkele clubhits zoals ‘Forms & Shapes‘ (Sascha Funke) en ‘Stormy Weather‘ (DJ Zky), maar zijn internationale doorbraak kwam er pas met ‘Sand And Sky‘, de soundtrack van de film ‘Berlin Calling‘. Die zong hij in voor een productie van zijn broer en wereldbekende techno-dj Paul Kalkbrenner (die ook het hoofdpersonage van de film vertolkte). De samenwerking met het label Suol die daaruit voortsproot leverde Fritz Kalkbrenner sinds zijn debuutplaat ‘Here Today Gone Tomorrow‘ (2010) vier albums en één mixtape compilatie, ‘Suol Mates‘ (2012), op.

“Let‘s start a bit slower, easy and laid-back“, zegt Kalkbrenner door zijn hoofdmicrofoon wanneer de eerste noten van ‘Changing Face‘ van zijn laatste album ‘Grand Départ‘ de zaal vullen. Drie grote schermen achter hem tonen een schim van zijn gestalte en een close-up van zijn gezicht als hij zingt. De handen van het publiek werpen schaduwen op vier andere schermen onderaan het podium. Het duurt niet lang tot de eerste hartjes en peace tekens gevormd worden, wat een mooi zicht oplevert in combinatie met de groenrode achtergond.

De stevige beat van ‘Cerulean‘, eveneens een nummer van ‘Grand Départ‘, krijgt wel waardering van het publiek,  maar meer dan heupwiegen komt er voorlopig niet aan te pas. De oproep “Get up your hands. I want to see everybody participating!“ komt voor de meesten nog iets te vroeg en heeft geen succes. De nieuwe nummers zijn dan ook wat gedempter en wellicht nog niet doorgedrongen bij het grote publiek. De beat blijft onverstoorbaar rechtdoor gaan terwijl de fluitachtige tonen van ‘Make Me Say‘ wegebben en hij de overgang maakt naar ‘Rain Parade‘  en de nieuwe single ‘In This Game‘.  Die wordt vanaf de eerste zin – “A night so dark. None to see for a broken heart“ - herkend en op gejuich onthaald. Ook de mensen op het balkon merken dat er iets gebeurt en staan recht vanuit de zeteltjes om mee te fluiten en te roepen.

In tegenstelling tot veel dance- en elektro-dj’s komt Kalkbrenner geen moment van achter zijn draaitafel vandaan en zíe je hem ook echt elk nieuw geluidje toevoegen. Maar hoewel hij voortdurend een lichte draai geeft aan het ritme door bijvoorbeeld extra percussie of baslijnen toe te voegen, lijken de nieuwe nummers erg veel op elkaar. Bovendien ontbreekt de dynamiek als er niet gezongen wordt en slepen de tracks wat aan. Bij ‘Again‘ blijft de spanning opbouwen – “Keep it up... Are you ready?“ - om dan alles weer los te laten op het publiek in een kort, extatisch moment . Maar het nummer zakt vrij snel terug in elkaar om het hele proces vanaf het begin te herhalen. Het lijkt soms een kat-en-muisspel waarbij het publiek de kat en de beat de muis is. Te vaak zie je handen de lucht ingaan en de voorste rijen op en neer springen om kort daarna ontgoocheld achter te blijven.  Heel wat mensen laten hun lege bekers dan bijvullen of gaan naar de toiletten.

Maar het populaire ‘Back Home‘, de titeltrack van het album ‘Ways Over Water‘, krijgt hen weer snel de zaal in. Een groot deel van het publiek zingt het refrein - “I‘m looking for ways over water. I‘m looking for ways to go“ – luidkeels mee. De show barst eindelijk los met snellere nummers en diepe bassen die de luidsprekers doen kreunen en de grond doen trillen. De trance invloeden in ‘Rouleur‘ en ‘Little By Little‘ dragen daar toe bij en krijgen bijna iedereen aan het dansen, ook de mensen op het balkon. Als Kalkbrenner dan bij ‘Pitch Perfect‘ de muziek met een zuigend geluid stopt, vasthoudt en weer loslaat, gaat het publiek helemaal uit zijn dak.

Na het nieuwe nummer ‘Juneau‘, verdwijnt hij even van het podium met een bescheiden “thank you“. Maar het oorverdovend applaus brengt hem al binnen de minuut weer terug om dan toch eindelijk ‘Sand And Sky‘ te brengen. Het wordt een extra lange versie van bijna tien minuten, waarin hij het uitzinnige publiek kushandjes toewerpt en bedankt. Maar de menigte is niet voldaan en roept hem nog een tweede keer terug. Uiteindelijk brengt hij nog een halfuur feestmuziek met oudere nummers waaronder de hit ‘Get A Life‘ van zijn tweede album ‘Sick Travellin‘. Als om halfelf de lichten aangaan en de show afgelopen is, blijkt dat voor sommige toeschouwers nog veel te vroeg.

< Wannes Hobin >

De setlist:

  1. Changing face
  2. Cerulean
  3. Make me say
  4. Rain parade
  5. In this game
  6. Center to center
  7. Again
  8. A good day
  9. Don’t you say
  10. Kings in exile
  11. Back home
  12. Layer cake
  13. Heart and hands
  14. Rouleur
  15. Little by little
  16. Pitch perfect
  17. Scissor kick
  18. Juneau
  19. Sky and sand

Bis:

  1. Bruimare
  2. Get a life
  3. Turnpike
  4. Wes


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter