PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Goodbye Norma Jeane

zondag 12 februari 2017Fakkeltheater Rode Zaal

Goodbye

Het mysterie rond de dood van Marilyn Monroe heeft deze legendarische actrice een mythische status opgeleverd. Ze had niet het grote zangtalent, acteren was eigenlijk ook niet haar sterkste kant en toch spreken weinig artiesten zo tot de verbeelding als Marilyn. Tot op de dag van vandaag inspireert deze blondine kunstenaars en artiesten, niet in het minst Allard Blom en Sam Verhoeven van Judas TheaterProducties. Musicalsterren Anne Mie Gils en Ann Van den Broeck mochten beiden in de huid kruipen van dit icoon om het publiek mee te nemen in het verhaal van de laatste jaren van haar leven en de aanloop tot haar zelfmoord. “Goodbye, Norma Jeane” was een erg kleine productie met minimale cast en decor, soms een beetje gebrek aan variatie in de muziek, maar vooral erg gedragen door de acteer- en zangprestatie van Anne Mie en Ann. Michiel De Meyer deed ook erg zijn best, maar naast twee sterke vrouwen viel het op dat hij nog een beetje groen achter de oren was.

“Ik ben een klein meisje, in een grote wereld, op zoek naar iemand om lief te hebben.” Dit beeld stond haaks op het populaire beeld van Marilyn: dat van de flamboyante mannenverslindster die als een vlinder van de ene vent naar de andere fladderde in een wereld vol van pillen en drank. Toch had Allard Blom er juist voor gekozen om de kwetsbare, onzekere kant van Norma Jeane op te zoeken. Uiteraard werd er gesproken over pillen, drank en mannen, maar vooral ook over de zoektocht naar erkenning en ware liefde. In de versie zoals Ann Van den Broeck haar wist neer te zetten, zagen we vooral ook een erg breekbaar meisje, een tikkeltje naïef, op zoek naar geluk en erkenning in het leven.

Het verhaal startte met een nogal rare twist. De nogal seutige Henry uit een of ander vergeten dorpje in de VS belt aan bij een Mevr. Edwards in Engeland om haar enkele vragen te stellen. Hij is er namelijk van overtuigd dat zij Norma Jeane Baker, alias Marilyn Monroe, is. Hij wil graag begrijpen hoe het nu juist zat met de dood van  Marilyn en hoopt van Norma Jeane de antwoorden te krijgen. Zijn stoutste dromen komen uit wanneer Norma Jeane een oude tape bovenhaalt met daarop de opnames van de avond van de zelfmoord; haar verhaal dat ze zelf toevertrouwd had aan de tape-recorder.

Met uitzondering van het leven ná de zelfmoord, vertelde “Goodbye, Norma Jeane” eigenlijk het leven van Marilyn Monroe in een notendop. In een leuk tempo liet Allard Blom haar hele geschiedenis de revue passeren: de start van haar carrière, de eerste fotoshoot die haar bombardeerde tot seksbom, haar schare films en echtgenotes en uiteraard haar banden met de Kennedy’s. Het verteltempo lag vrij hoog. Alleen in de scène waarin Marilyn haar moeder Gladys ging bezoeken in het sanatorium lag het tempo iets lager, maar dat was nodig om de juiste “ongemakkelijke stiltes” te laten vallen. Het was trouwens een erg gevoelig en pakkend moment toen Ann Van den Broeck snikkend van verdriet toegaf: “Ik denk dat ik langzaam gek wordt.”

Het moment waarop het plan uit de doeken werd gedaan om Marilyns dood te ensceneren en de aanloop daartoe was jammer genoeg iets te lang uitgesponnen. De vaart die zo lekker in de voorstelling zat, viel weg en we hadden echt wel een gevoel van: “We weten het nu, doe nu voort.” Het gekke is dat niet veel later misschien wel het snelste stuk uit de voorstelling kwam toen Anne Mie Gils en Ann Van den Broeck met een staccato van woorden het knappe “Echt bestaan” zongen.

“Echt bestaan” klonk lekker krachtig, had soms een gevoelig kantje en imponeerde vooral door de strakke timing en de vloed van woorden die door beide artiesten als gesynchroniseerde, automatische geweren werden afgevuurd op het publiek. We kregen even de power te horen die Anne Mie en Ann samen konden genereren. Dat hun stemmen en hun talenten elkaar wonderwel aanvulden, hoorden we eerder al in “Mijn liefde moet gesluierd”. En ook in de solo’s wisten de dames sterk uit de hoek te komen. Vocaal gezien werden we tijdens “Goodbye, Norma Jeane” keurig op onze wenken bediend.

Ook de zang van Michiel De Meyer kon ons aardig bekoren. Deze frisse verschijning bleek trouwens van meerdere markten thuis te zijn: hij speelde ook de trompet. Michiel speelde zijn verschillende rollen met veel overgave en overtuiging, maar miste af en toe toch de ervaring die zijn tegenspeelsters wel hadden. In vergelijking met de erg geloofwaardige zatte, emotioneel onstabiele Marilyn die door Ann werd neergezet of Anne Mie’s cynische, oude, licht seniele moeder die vol sarcasme confetti strooide op de huwelijken van haar dochter, viel hij soms wat licht uit.

Muzikaal gezien bracht “Goodbye, Norma Jeane” vrij weinig variatie. Algemeen genomen klonken de nummers romantisch, gevoelig en mooi. Soms hadden we het gevoel dat het qua muziek een beetje te veel op de muziek uit Muerto trok. De beperkte variatie in sound had misschien ook wel te maken met het feit dat Thomas Vanhauwaert de klus vaak alleen moest klaren van achter zijn witte vleugel. Zoiets beperkt uiteraard de variatiemogelijkheden in arrangementen. Kortom: het klonk mooi, maar er sprong buiten “Echt bestaan” niet direct iets muzikaals uit.

“Goodbye, Norma Jeane” was een kleine, gezellige en mooie productie van Judas TheaterProducties die ondanks het zware leven van haar hoofdpersonage er toch in geslaagd was om een positieve boodschap uit te dragen. De moeite waard, al was het maar om Anne Mie Gils en Ann Van den Broeck samen aan het werk te horen en te zien.

< Sascha Siereveld >

Cast:

Anne Mie Gils als Norma Jeane Baker, Gladys en reporter
Ann Van den Broeck als Marilyn Monroe
Michiel De Meyer als Henri, Bobby en andere rollen

Piano: Thomas Vanhauwaert
Trompet: Michiel De Meyer

Script en liedteksten: Allard Blom
Muziek: Sam Verhoeven
Regie en decorontwerp: Martin Michel


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter