PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Austra

zondag 16 april 2017Ancienne Belgique Brussel

Austra
Foto: Austra

Austra, een Canadese electroband rond zangeres Katie Stelmanis eindigde zijn tour die zes weken geduurd heeft in de Ancienne Belgique. Naar de AB Box waren op paaszondag indie hipsters gekomen. Niet zelden waren het jongetjes die vergezeld waren van hun hipster homovriendje met baardje, haar in een zijstreep, een vrouwelijke bril of op zijn minst een bril die uit een tijdperk dateert dat ze nooit hebben meegemaakt en een katoenen tas rond de schouder uiteraard om de vrouwelijke factor extra te accentueren. Ook de lesbo’s waren overigens van de partij, niet zelden blondines, die hun haar snel snel bij elkaar geknoopt hadden tot iets wat fashionably nonchalant moest overkomen, en verder hadden ze een trendy trainingsjasje en sportschoentjes aan. Uiteindelijk is het een optreden en heb je daar best makkelijke schoenen voor aan. Austra heeft sinds begin dit jaar hun recentste plaat ‘Future politics’ uit, hun derde ondertussen. Slechts heel even had de groep de AB Box in de ban, maar zag de publieksaandacht daarna inzakken.

Nochtans heeft Austra een troef in handen. Hun geluidstechnicus is Elsa – geen idee of ze met ons een sneeuwman wil maken – en ze is van Brussel. Elsa kwam dus letterlijk thuis. Wanneer haar frêle vingers over de knoppen van de mengtafel naar beneden glijden, heeft dat iets ontzettends sensueels. Met gevoel voor precisie en een zekere tederheid ten opzichte van de vele knopjes en de schuifjes, doet ze wat van haar verwacht wordt: het optreden loodsen naar haar eindbestemming terwijl de tour op 4 maart in Amsterdam startte. Hoe fascinerend en boeiend het bij momenten was om Elsa aan het werk te zien, het kon helaas niet altijd gezegd worden van Austra dat soms wel erg repetitieve en simpele songstructuren liet horen zoals in opener ‘We were alive’ bijvoorbeeld.

Wat vooral opvalt is dat de stem van Stelmanis stevig aangedikt wordt. Haar stem is van nature erg zacht en behoorlijk ijl in de hoge tonen. Houdt ze haar micro maar een klein beetje van haar weg, dan is het contrast tussen die volle zangstem en dat frêle duidelijk merkbaar. Stelmanis is lang niet altijd toonvast en we vermoeden dan ook, dat net zoals bij heel wat andere indie zangeressen in de electroscene dit effect doelbewust gebruikt wordt om een en ander te camoufleren. Ook de songs zelf hebben vaak erg weinig body. Zoals ‘Forgive me’ dat uiteindelijk uitdraait op een paar basisakkoorden op synths en daarover wat etherisch gezang.

Op de een of andere manier voelt het optreden dan ook aan als veel van hetzelfde maar vooral ook te eentonig, te simplistisch om te blijven boeien. Plus: Stelmanis praat enkel Frans en Engels tegenover het publiek. Ofwel kies je in Brussel om voor vier talen te gaan, ofwel houd je het bij een. Maar nu voelden we ons als Nederlandstalige alweer niet betrokken bij de zaak.

Het is pas naar het einde toe van het optreden bij het geweldige ‘Home’ dat wel een goeie opbouw kent en met stip het beste nummer van de avond is en ‘Beat and the pulse’ dat het publiek – terecht - yihaa-kreetjes slaakt.  ‘Lose it’ dat weliswaar de handjes van een aantal toeschouwers in de lucht krijgt, is echter opnieuw erg repetitief. Het nummer moet het vooral hebben van de erg hoge ‘oh’s’. ‘The villain’, laatste op de set is dan weer erg grappig vooral dan omwille van de attitude van Katie Stelmanis. Ze headbangt even en staat aan haar synths 1 noot, twee noten, en vervolgens twee keer een noot te spelen op repeat met een air alsof het grote kunst is en erg moeilijk. Kijk dat vinden we nou erg lollig.

Mooi was het moment waarbij de band hun voorprogramma Pixx op het podium riep en afscheid nam door elkaar knuffels te geven. ‘We kenden de band niet voor ze met ons op tour gingen dus het is altijd wat spannend. Maar het is zeer goed meegevallen.’ liet Stelmanis optekenen. Pixx staat overigens op Pukkelpop in augustus. Omdat het de laatste show van de tour was, bracht Austra een extra toegift. Speciaal voor Elsa: het cryptisch verhalende ‘Darken her horse’.  En dan was het tijd om hen los te laten, hen te laten gaan.

< Bert Hertogs >      

De setlist:

  1. We Were Alive
  2. Future Politics
  3. Utopia
  4. I‘m a Monster
  5. Forgive Me
  6. The Choke
  7. Freepower
  8. Gaia
  9. Home
  10. I Love You More Than You Love Yourself
  11. Beat and the Pulse
  12. Lose It
  13. The Villain

Bis:

  1. Habitat
  2. Painful Like
  3. Darken Her Horse
  4. Hurt Me Now


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter