PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Bart Peeters Alleen en zonder plan

donderdag 25 mei 2017De Roma Borgerhout

Bart

Bart Peeters trok al geruime tijd zonder plan door het Vlaamse land en dat bracht hem op het einde van zijn tour ook in De Roma in Borgerhout. Vier avonden na elkaar mocht hij daar solo aantreden voor een volle zaal om wat nieuwe nummers uit te proberen, wat te vertellen, grapjes te maken, erotische poëzie te brengen en tussendoor ook bekender werk in een uitgeklede versie op het publiek los te laten. “Ik ga mij vanavond volledig geven in een voorstelling in twee delen: een voordeel en … een nadeel.”, kondigde Bart bij de start aan. Maar wat ons betreft had het nadeel meer voordelen dan het voordeel. De eerste helft viel tegen. De verhaaltjes waren een beetje aan de lange kant, de nieuwe liedjes niet altijd van een beduidende kwaliteit en de zang was bij de hoge noten niet altijd even vlot. Het leek bij momenten meer op de “Heil Natalia en Stan Van Samang Show”. We hadden er meer van verwacht. Gelukkig was het tweede deel beter. Er kwamen herkenbare nummers en de versterking van zijn trouwe metgezel Piet Van den Heuvel. Die vocale ondersteuning zorgde voor een vollere klank en ook het samenspel tussen de twee heren leverde net dat beetje extra op waar we op zaten te wachten.

“God is iemand en die loopt tussen ons … het is Natalia.” Het was een straffe uitspraak van Bart Peeters, maar tevens ook de stelling die bewees dat het lied slimmer was dan de zanger. “Slimmer dan de zanger” bleef solo met een akoestische gitaar een erg ingetogen nummer, maar we hadden het gevoel dat er iets miste. Het zat niet helemaal lekker. Dat gevoel bleef ook hangen bij het gloednieuwe “De warmte van een lief”. De tekst had de nodige rijmelarij, bezong het belang van de liefde, maar een zin als “Red de wereld alsjeblief met de warmte van een lief.” klonk toch net te banaal om te zeggen dat het lied echt diepgang had. Langs de ene kant paste het nummer wel bij Bart, maar hij heeft al beter werk afgeleverd. 

Bart Peeters toonde zich in het eerste deel vooral een verteller. Hij deelde het verhaal van hoe zijn dochter ongezouten kritiek op hem gaf of hoe hij als kind samen met zijn broer Stijn in de kelder van het ouderlijke huis speelden dat ze een radiozender hadden. Hoe ze daar zonder scrupules lachten met het feit dat hun zus Kaatje met haar rechter oog in haar linker broekzak kon zien. We kregen ook een heel lang verhaal over hoe hij, ondanks zijn kritiek op super-dj’s, toch met het gezin naar Tomorrowland trok. Eigenlijk waren het stuk voor stuk best vermakelijke verhalen, maar soms toch net te lang. Vooral dat laatste verhaal was te veel uitgesponnen om uiteindelijk te komen tot het feit dat hij het nummer “Hotline Bling” van Drake had hertaald naar “Smartphone”. Het werd een lichtvoetige tekst met heel wat kritiek over sociale media en apps als Skype en Tinder. 

“Mirakelman” werd een ode aan Stan Van Samang en had inhoudelijk de diepgang van een soepbord. Het stond dan ook in schril contrast met het nummer dat Bart naar eigen zeggen als negenjarige geschreven had. “Waarom is mijn hondje gaan lopen?” was een gevoelige ballade die wel de juiste snaar wist te raken en naast een mooie melodie ook een mooie tekst had.

Het eerste deel werd afgesloten met een cover van David Bowies “Heroes”. Een ouderwetse metronoom deed dienst als percussie instrument en het resultaat mocht er wezen. We gingen met een gemengd gevoel de pauze in. De algemene indruk van het optreden tot nu toe, was niet echt geweldig. 

Gelukkig schoot het tweede deel op een hoger niveau uit de startblokken met een geweldig mooie uitvoering van “Hemel”. En dan leek het even alsof we de oven te vroeg open hadden gedaan en het niveau inzakte. “Ik heb een nummer van The Beatles verbeterd”, beweerde Bart Peeters. Hij zou het zelfs een diepere onderlaag hebben gegeven. En zo werd het onsterfelijke “Yesterday” plots gekannibaliseerd tot “Mensenvlees”. Het werd een absurd nummer dat de brug vormde naar ” De grote scheidingssong”. De term song was misschien wat hoog gegrepen: Bart begeleidde zijn “maatschappijkritiek op rijm” op ukelele. Vooral de uithalen naar Trump gingen er in als zoete koek en het publiek genoot zichtbaar van de ongenuanceerde aanval op de politieke wantoestanden.

Was Bart Peeters bezig met een sollicitatie als stand-up comedian? Zijn imitatie van Philippe Geubels mocht er in ieder geval zijn. Bart combineerde zijn  “Als je met je billen en je heupen shaket” met de “Trage rapper” van Philippe. Wat ons betreft was het grappiger dan de erotische dichter Joe Roxy die hij iets later wist op te voeren.

Muzikaal werd het niveau van de voorstelling naar een hoger niveau gebracht toen Piet Van den Heuvel als speciale gast Bart op het podium mocht vergezellen. De twee heren werken al jaren samen en binnenkort gaan ze samen met de collega’s terug op stap met een nieuwe concerttour. Er was dan ook een natuurlijke magie tussen Bart en Piet die de liedjes beter tot hun recht wist te doen komen. Voor “Kom dan naar mij” nam Piet de banjo ter hand en leverde hij de tweede stem. Het resultaat was een veel vollere klank in de zang en een mooie country-toets in de muziek. “Zes oerang oetangs” klonk gewoon goed en ook “Niets of niemand” was een schot in de roos.

Voor de afsluiter van de avond nam Piet opnieuw de banjo op schoot terwijl Bart zich bediende van zijn gitaar. “Lepeltjesgewijs” werd zacht ingezet, maar ontpopte zich al snel tot de sfeervolle meezinger. De combinatie met banjo gaf het nummer heel even een Grieks tintje en dat was ook Bart niet ontgaan. Prompt werd hier door de heren op ingespeeld en in geen tijd weerklonk in De Roma een onvervalste Sirtaki.

In het tweede deel van de voorstelling zagen we Bart Peeters terug op zijn best en dat niveau werd tijdens de toegiften ook volgehouden. Bart had blijkbaar toch tegenspelers op het podium nodig om het gevoel van een voorstelling goed te krijgen. Het positieve nieuws daarbij is dat de volgende concerttour weer met een hele bende zal zijn. We zijn alvast benieuwd wat dat gaat geven.

< Sascha Siereveld >

De setlist:
Deel 1:

  1. Morgen kan het zomer zijn
  2. Slimmer dan de zanger
  3. De warmte van een lief
  4. De wifi song
  5. Waarom is mijn hondje gaan lopen?
  6. Konijneneten / Konijn met pruimen
  7. Smartphone
  8. Mirakelman
  9. Brood voor morgenvroeg
  10. Helden

Deel 2: 

  1. Hemel
  2. Mensenvlees
  3. De grote scheidingssong
  4. Als je met je billen en je heupen shaket / Trage rapper
  5. Kom dan naar mij
  6. Zes oerang oetangs
  7. Mijn meisje is een wonder / We kronkelden als gekken
  8. Niets of niemand (houdt ons tegen)
  9. Lepeltjegewijs / Sirtaki

Bis:

  1. Heist aan Zee
  2. Hoeveel ik van je hou


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter