Precies 40 jaar zingt Raymond van het Groenewoud al dat ‘Meisjes’ zelden klaar komen. Toch vond de artiest het zo veel jaren later nodig om zichzelf te censureren en de politiek correcte man te gaan uithangen door er ‘Je bent er nooit mee klaar meneer’ van te maken. Van het Groenewoud had er dus beter aan gedaan om met zijn pollen af te blijven van een tekst, een legendarische zin nog wel. Aan cultureel erfgoed mag niet geraakt worden. Waar van het Groenewoud wat ons betreft wél aan mocht raken, was de sound. Samen met zijn muzikanten bracht hij in het Openluchttheater een optreden dat muzikaal vooral naar de vorige eeuw refereerde. Ofwel: het klonk allemaal wel erg oud – onder andere in ‘Bleke Lena’.
Weemoedig maar niet minder hoopvol, opende hij samen met drummer Cesar Janssens, pianist Bram Weijters, bassist Mich Verbelen en zoon Leander van het Groenewoud met ‘Ochtendlied’. Toen al viel op dat de 67-jarige liedjesschrijver opvallend voor een midtempo en traag optreden ging dat op de finale na uitdraaide op een behoorlijk vlak concert alsof vrouwen alleen maar bezongen kunnen worden in rustige nummers. Het ‘sedentaire deel’ van het publiek vroeg ie om mee te zingen bij ‘Maria, Maria, ik hou van jou’ ook al zat het klimatologisch niet echt mee in het Rivierenhof. ‘Voor jou sta ik uren in de kou’ was dus – letterlijk – op twee vlakken helemaal niet van toepassing in Deurne hoewel de tekst danig meegezongen werd.
Heerlijk eigenzinnig was van het Groenewoud ook wanneer ie - ‘tijd voor wat bezinning met Kerstmis voor de deur’ – ‘Vrede zal heersen’ bracht. Hij scoorde er weliswaar enkel een beleefdheidsapplaus mee. Zeker, er waren ook momenten dat het publiek zich kon laten gaan. Op ‘Bostella’ bijvoorbeeld, begeleid op accordeon, haakten de eerste fans in en zagen we een kleine polonaise in gang gezet. Eerste toegift ‘Befkapoen’, gezongen door Raymonds zoon Leander, dat een parodie op het schlagergenre is, zorgde er voor dat de menselijke treintjes langer werden. Als er een nummer haaks stond op de rest van het optreden en de sfeerzetting was het wel ‘Befkapoen’.
Op ‘Ik ging slapen met K3’ oefende van het Groenewoud alvast de ‘aha’ die het publiek twee keer mocht zingen tijdens ‘Het verschil met mijn vriend Jan.’ Dat ging uiteraard fout omdat het iets te enthousiast overging in drie keer de zaak zingen. De zestiger op het podium bleek trouwens bij momenten wat verward. Voor de song startte haalde hij zijn plectrum boven om het dan weer terug aan het microstatief te bevestigen toen ie besefte dat ie deze keer wél een bassist bijhad. Dat Slongs Dievanongs meedeed bij ‘Bonestaakdans’, en nog een paar songs, bleek ie ook even vergeten te zijn. Slongs zorgde overigens voor geen toegevoegde waarde in het Openluchttheater.
Raymond van het Groenewoud week ook van zijn set af. ‘Cha cha cha’ integreerde hij, ‘Vlaanderen boven’, een nummer dat ie als een verplichting zag vermits het optreden kaderde in de 11-juliviering, werd in samenspraak met zijn publiek geschrapt. ‘Zij houdt van vrijen’ kwam er ook nog last minute bij waarbij de fans vooraan het podium begonnen te jiven. De band refereerde even naar ‘Jailhouse rock’ van Elvis Presley tijdens die song. Bij ‘Warme dagen’ hoorden we dan weer de ‘yeah yeah yeah’ uit ‘She loves you’ van The Beatles klinken.
Hoewel het publiek danig praatte tijdens enkele nummers, kreeg van het Groenewoud zijn toeschouwers stil in een bloedmooie, verstilde, klein gehouden versie van ‘Aan de meet’. Beetje bij beetje leek de groep stiller te spelen om zo het publiek ook meer te doen luisteren. Met succes. Op het einde werd de song voorzien van een subtiele streep accordeonbegeleiding. Een live versie om in te kaderen was dat, net zoals ‘2 meisjes’ overigens. Hoewel enkele fans rond ons na ‘Je veux de l’amour’ om ‘Intimiteit’ vroegen, wat perfect zou gepast hebben qua overgang trouwens, moesten ze het met ‘Liefde voor muziek’ doen. Met ‘In mijn tijd kwamen ze zo (Raymond vouwt de handen bij elkaar als konijnenpootjes nvdr.) naar een concert en betaalden ze voor een publiekelijke repetitie.’ jende hij de toeschouwers die tussendoor hem vanalles toeriepen of hun levensverhaal bleven doen tijdens de nummers. Dat het een gratis optreden was, heeft daar wellicht mee te maken. Maar ook dat er heel wat mensen waren gekomen om de rocker in Raymond van het Groenewoud aan het werk te zien terwijl de artiest duidelijk de kleinkunstkaart trok.
Conclusie: klonken de broers Wauters op ‘Clouseau danst’ al erg oud qua sound en ook tijdens hun gelijknamige tournee, dan zijn die twee ondertussen bijgebeend door Raymond van het Groenewoud. Of dat een verdienste is, is maar de vraag.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
23NOV
Hans Klok
Stadsschouwburg Antwerpen
16JUL
Stevie Nicks
Sportpaleis Merksem
30OCT
Nick Cave and the Bad Seeds
Sportpaleis Merksem
08SEP
elbow
Koninklijk Circus Brussel
03AUG
Justin Timberlake
Sportpaleis Merksem
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
29MAR
Analoog
CC Brasschaat
30MAR
Guido Belcanto & Roland
Schouwburg Noord
30MAR
Jaap Reesema
Lotto Arena Merksem
30MAR
Diarree is mijn lievelingskleur
DE Studio Antwerpen
31MAR
Mika
Vorst Nationaal Brussel
31MAR
Jaap Reesema
Lotto Arena Merksem
01APR
The Rose
Lotto Arena Merksem
28MAR
Immaculate ★★★
Kinepolis Antwerpen
26MAR
Plastik bags ★★★★
DE Studio Antwerpen
25MAR
The interrogation ★★★
Bourla Antwerpen
26MAR
Priscilla the party ★★★★
HERE at Outernet Londen
23MAR
Hercules ★★★
Stage Theater Neue Flora Hamburg
24MAR
Die Eiskönigin ★★★1/2
Stage Theater an der Elbe Hamburg
23MAR
Tanz der Vampire ★★★★
Stage Operettenhaus Hamburg
22MAR
My Sweet Panther ★★★★
HetPaleis