PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Ideale Wereld op Pukkelpop 2017

zaterdag 19 augustus 2017Festivalwei Kiewit

De
Foto: Pukkelpop

De Ideale Wereld-fandagen kenden hun hoogtepunt tijdens een eenmalige show in de Castello, de kleinste tent in een uithoek van het festivalterrein in Kiewit. Het is op zijn zachtst gezegd een vreemde situatie dat de randanimatie op grotere podia staat en in grotere tenten dan De Ideale Wereld zelf. Met wat geluk doen Otto-Jan Ham en co straks een vijandig bod op Pukkelpop zodat de creativiteit er opnieuw volledig en onvoorwaardelijk kan heersen. ‘Je hoeft niet over talent te beschikken om op Pukkelpop te staan.’ klonk het niet geheel onterecht messcherp. Buiten Petit Bazaar durfde die creativiteit wel eens te ontbreken, volgens ons. Dat Jebroer met ‘Kind van de duivel’ niet geboekt werd, kan ook vragen oproepen. Dat kan niet ongestraft. Dus zette De Ideale Wereld een kind op het podium om in de finale de show nog te redden. Een sneer naar Pukkelpop is het én Ketnet tegelijkertijd. Die jongerenzender verbiedt de videoclip liet netmanager Maarten Janssen optekenen die in een wel erg preutse rol kroop op het tv journaal – je kan overigens bezwaarlijk stellen dat ie zelf een heilig dezeke was tijdens zijn jeugdjaren. Zo’n beslissing zorgt net voor een averechts effect. Want alles wat je jongeren verbiedt, wordt heel wat interessanter net omwille van een verbod. Het was meteen ook de ideale gelegenheid voor de Ideale Wereld om een nieuw minderjarig opkomend talent – in dit geval de Kleine Man – een podium te bieden. Zeker nu Emma Bale 18+ is geworden, is er opnieuw nood aan vers minderjarig muzikaal bloed op de Vlaamse podia. De Ideale Wereld bleek in de Castello dus beter en scherper te zijn dan op tv en spaarde onder andere Chokri niet. Zo hoort het.

‘Ik wil niet racistisch zijn. Maar ik ben bestolen door een Marokkaan. Hij vroeg 199 euro voor een ticket.’ klonk het onder andere tijdens de voorstelling die live begeleid werd door de ‘uitgerangeerde B-muzikanten’ Tim Vanhamel, Isolde Lasoen, Filip Kowlier en Tijs Delbeke. Hilarisch was de Mannen van de 888/Teletekst-passage die voor de show helemaal van start kon gaan, het verloop van de middag uit de doeken deed alsook via een plannetje toonde welk (onmogelijk) parcours de verschillende pretballonnen moesten doorlopen.

De kranten werden met hun festivaltips heerlijk door de mangel gehaald door Jan Jaap van der Wal. Hij parodieerde het naar: 1/ koop een ticket. 2/ zorg dat je naar het juiste festival gaat. 3/ hou je polsbandje ook daarna nog om zodat de schimmels die erop ontstaan een nieuwe samenleving kunnen opbouwen wanneer het ooit tot een nucleaire oorlog tussen Noord-Korea en Amerika komt.

Ein-de-lijk is het ervan gekomen en heeft Luk Haekens Hasselt ontdekt. Tienen is weliswaar altijd al interessant gebied geweest, en blijft dat ook. Maar wat ie op Pukkelpop deed, slaat werkelijk alles. Met een fruitmand had ie enkele tieners wijsgemaakt dat ze de miljoenste bezoeker waren. Daarbij kregen ze ook een gouden VIP-bandje. Het originele Pukkelpopfestivalbandje was niet meer nodig volgens hem en werd dan ook kapot geknipt en weggegooid. Tot bleek dat er een misverstand was met de security en wel degelijk enkel het originele bandje toegang verleende tot het festival. Haekens en co speelden het lang genoeg, haalden er voldoende mensen bij (security enz.) om zo de Pukkelpoppers in het ongewisse te laten en hen finaal met hun fruitmand in de hand naar de uitgang te verwijzen. Dat leverde hallucinante emotionele beelden op. Twee van de beetgenomen Pukkelpoppers verschenen na het filmpje op het podium.

Sven De Leijer introduceerde op zijn beurt de Comedy Karaoke. ‘Het is zoals Het Laatste Nieuws’ zei ie. ‘Je moet gewoon lezen en niet denken.’ sneerde hij richting de Persgroep. Zo kwamen we te weten dat er twee festivals zijn voor mentaal gehandicapten: Rock voor Specials en Tomorrowland. Judith die niet al te best meedeed met dit spelonderdeel, mocht het komen goedmaken op het podium. Zij las volgende tekst voor: ‘Ik vind de term tentsletjes discriminerend alsof je enkel in een tent poept...’

Sociaal Incapabele Michiel ging van zijn kant voor taalhumor en bracht een parodie op indie electro. Zijn song over teken en hoe ze te verwijderen (draaien, trekken, isobetadine) was niet alleen educatief, hij was ook ronduit lachwekkend op ‘teek teek. ApoTEEK. DiscoTEEK. Wie meer wil weten, kan dat in de biblioTEEK.’ om vervolgens een kleine ode te geven aan Janez Detd. en hun ‘Teek on me’ (wat op zijn beurt een cover is van A-Ha).

Verder deed De Ideale Wereld alsof hun eindredacteur gestorven was, waarop Ham ‘Heaven’ van Bryan Adams samen met het publiek zong, en ook wel een beetje verkrachtte terwijl de doodskist over de handen ging als een allerlaatste crowdsurf. Achteraf bleek Duncan helemaal niet dood, maar wel naar verluidt een broertje dood hebben aan festivals.

In de finale mochten de mannen van de 888 de karaoke in gang zetten terwijl de visuals die te zien waren de stijl van het terziele gegane Teletekst kregen. ‘Jij bent donderstruik. Sha la la la.’ (Thunderstruck), ‘Jouw geslacht staat in brand’ (Sex is on fire) voorzien van een penistekening met vuur die uit de eikel komt op Teletekst met bijschrift ‘Minderjarigen gelieve uw blik van de afbeelding te werpen) passeerden onder andere. En wie dacht dat Lindsay, ‘de koningin van de slager’ (sic.) voor het hoogtepunt van de show zou zorgen, had het mis. Het werd kind van de duivel.

< Bert Hertogs > 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter