PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Alleen Eline

donderdag 28 september 2017Kinepolis Antwerpen

Alleen

We moeten er niet flauw om doen, ‘Alleen Eline’, geschreven en geregisseerd door Hugo Van Laere is eigenlijk een Disneysprookje, maar dan geproduceerd door Marmalade Content. Het Gentse productiehuis dat tv series als ‘Gent West’ en films als ‘Allemaal familie’ en ‘Wat mannen willen’ de wereld instuurde en sinds eind vorig jaar ook actief is in de live entertainmentsector met hun eerste Disneymusical ‘Belle & het Beest’, brengt met ‘Alleen Eline’ een liefdessprookje tussen Lars (Yannick de Coster) en Eline (Line Pillet). Hij is een rijke kille veeleisende en bijna niemand vertrouwende zakenman die in de gaming sector actief is en een controlefreak is, zij een warme sociale fysiotherapeute die aan co-housing doet met de homoseksueel Wannes (Joren Seldeslachts) die in dezelfde kliniek werkt als Eline. Zij is de dertiende in minder dan een jaar tijd die Joy (Morag Campbell), het dochtertje van Lars, als patiënt krijgt. Joy overleefde een auto-ongeval, haar moeder An-Sofie (Charlotte Anne Bongaerts) die Lars bedrogen had, niet.

Het is die clash tussen twee compleet verschillende werelden, twee compleet verschillende type mensen die al van bij de start erg ‘Disney’ aanvoelt. ‘Frozen’ – de Coster speelt erg onderkoeld, en sluit zich op in zijn eigen wereldje, is niet ver weg alsook ‘Belle en het Beest’ – in het onverwerkte trauma, het afstoten en zich terugplooien in een kille, harde en virtuele wereld. Eline is dan weer iemand die erg sociaal is maar last heeft van haar moeder Moniek (gespeeld door Marleen Merckx) die hoewel haar dochter het huis uit is, zich steeds wil moeien en in de weg loopt. Dat komt omdat ze in se eenzaam is. Net als Lars heeft ze moeite met mannen vertrouwen: ‘Mannen blijven meestal niet langer dan een uur goed’ klinkt het. Wie geen last heeft van mannen, is Wannes die de ene homoseksuele date na de andere scoort. Hij durft zich niet te binden alhoewel er meer is tussen hem en Nick (Mathias Van Mieghem), de chauffeur en broer van Lars.

Naarmate de film vordert, die overigens met een straffe scène start - Lars sjot de glazen kader met de foto van zijn overleden vrouw op het kerkhof aan diggelen – komen we te weten dat de zakenman niemand in zijn huis toelaat. Behalve Eline dan die op vraag van Joy een sprookje moet komen vertellen voor het slapengaan. Dat sprookje begint aardige parallellen te vertonen met het echte leven. Met Lars als de Koning, An-Sofie als de overleden Koningin en Eline in de rol van prinses.

Eline leert Lars dat zijn dochter pijn moet doorstaan als ze wil revalideren. Ze koppelt dat aan een beloningssysteem (bij elke mijlpaal krijgt Joy een streepje op haar brace). En de motivatie voor Joy wordt uiteindelijk om terug te kunnen paardrijden. Eline wint het vertrouwen van Joy, maar of ze dat van Lars ook krijgt wanneer die haar ontslaat omdat ze de schuld van het auto ongeval in zijn schoenen shuift, is maar de vraag...

Alleen Eline gaat dus over een onverwerkt trauma, mensen een tweede kans geven, wan- en vertrouwen, en leest als een pleidooi voor echt warm menselijk contact in het echte leven boven het kille zakelijke en de virtuele wereld. De film richt zich in eerste instantie op kinderen die hun ouders maar naar de bioscoop moeten zien te lokken. Vandaar ook het sprookje in het sprookje en de keuze wellicht om de Coster iets te uitvergroot zijn rol te laten spelen. Het is dan ook helemaal niet moeilijk voor Line Pillet om tijdens de ganse prent innemend over te komen. The camera loves her en ja, ook wij verdronken in haar prachtige ogen die op het grote scherm nog meer tot de verbeelding spreken. Lize Feryn (In Vlaamse Velden) – hier met nerdy bril – heeft tensotte een niet onaangename bijrol als Lisa in deze film al vinden we die choreografie op het einde een beetje bij de haren getrokken terwijl we de scène waarbij Pillet en Campbell ‘You are my sunshine’ a capella in de wagen zingen wel kunnen smaken. De naturel druipt daarvan af.

Kortom: je moet al een erg cynische kloot zijn om ‘Alleen Eline’ die tussen 31 oktober en 24 december vorig jaar in Antwerpen, Gent, Dilbeek en Kortrijk ingeblikt werd, nul sterren te geven. Zeker, de dialogen verlopen soms stroef (maar dat komt grotendeels ook door het personage Lars), en sommige bijrollen mochten wat meer body krijgen, maar al met al is deze Vlaamse prent best genietbaar.

< Bert Hertogs >

De cast:

Line Pillet – Eline
Yannick De Coster – Lars
Morag Campbell – Joy
Joren Seldeslachts – Wannes
Mathias Van Mieghem – Nick
Marleen Merckx – Moniek
Joke De Bruyn – Vera
Charlotte Anne Bongaerts – An-Sofie
David Cantens – Gert
Oscar Willems - Lou
Frederik Lebeer – Guido
Tuur Roels – Date 1 Wannes
Lize Feryn – Lisa
Andy Van Kerschaver – Date 2 Wannes


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news