PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Pippi zet de boel op stelten

zaterdag 4 november 2017Theater Elckerlyc Antwerpen

Pippi

We waren klaar voor een namiddag jeugdsentiment en een date met dat ondeugende meisje met haar uitstekende, rosse vlechten, haar eindeloze fantasie en een overschot aan energie. Maar ondanks het leuke verhaal bleven we een beetje op onze honger zitten. Want hoewel Free Souffriau de rol van Pippi Langkous vlot speelde en goed zong, kwam ze in de regie van Tijl Dauwe een beetje te braaf uit de hoek. We misten de deugnieterij die uit de fonkelende oogjes van Pippi zou moeten af te lezen zijn en het hyperactieve van deze roodharige belhamel. Tommy, gespeeld door Dorian Liveyns, was een net iets te verwijfde huilebalk en Annika had niet echt een persoonlijkheid. Het waren dan ook vooral de prestaties van Peter Thyssen als de pappa van Pippi en William Boeva als de boef Blom die deze ‘Pippi zet de boel op stelten’ van productiehuis Uitgezonderd. moesten dragen.

‘Pippi zet de boel op stelten’ bracht het verhaal van Lieveling die bij oma op zolder een koffer vond met Pippi-kleren. Wanneer ze die aantrok en op een andere manier naar de dingen ging kijken, werd ze plots Pippilotta Victualia Rolgordijnia Kruizemuntina Tafelkledia Langkous, kortweg Pippi. Samen met haar buurkinderen Tommy en Annika ging ze volledig op in haar fantasie en zo trokken ze op een vlot naar Takatukaland waar haar vader koning was. Onderweg kregen ze nog af te rekenen met een piraat en met de boeven Donder-Karel en Blom die uit waren op Pippi’s goud.

Op zich was het voor de doelgroep waarvoor deze voorstelling gemaakt was een tof verhaaltje. De fantasie werd aangewakkerd en de boeven en de piraat maakten het voor de kinderen spannend om te volgen. De tekst van Stany Crets was luchtig en aangepast aan de jeugdige leeftijd van de toeschouwertjes. Af en toe zat er zelfs een grapje in voor de papa’s en mama’s, al was dat vrij beperkt.

Ronny Mosuse had voor erg afwisselende muziek gezorgd. Er zat wat pop-rock in, soms klonk er wat Ierse folk door en zelfs voor ‘70’s funk was er ruimte voorzien. Een van de meest aangrijpende momenten in de voorstelling was het zachte lied dat Pippi in haar droom hoorde. Peter Thyssen mocht rustig inzetten en langzaamaan werd het een tweestemmig duet met Free Souffriau. Het klonk geweldig mooi en de feeërieke sfeer op het podium werd verdergezet in de zaal door ook daar de sterrendoeken tegen de wand aan te steken. Het plaatje paste perfect en Peter viel al meteen op als sterkhouder van de voorstelling.

De romantische sfeer was nog niet weggeëbd uit de zaal of de sirenes gingen af, zwaailichten begonnen te draaien en er volgde een aankondiging dat er twee boeven ontsnapt waren. Bert Verbeke en William Boeva mochten hun opwachting maken als Donder-Karel en Blom. Het duurde tot op dit moment voor het echte Pippi-gehalte in de voorstelling kwam. Tot hiertoe was het allemaal maar een beetje saai en zat er ook visueel vrij weinig in de voorstelling.

De tandem Boeva-Verbeke werkte wel en vond zijn hoogtepunt op het moment dat ze verkleed als tantes op het theekransje verschenen. Vooral William Boeva met een roze hoed ging er lekker over. Ons dynamisch duo mocht vervolgens nog een liedje zingen ook. Het feit dat de mannenstemmen duidelijk te horen waren bij deze twee tantes was misschien een eenvoudige grap, maar ze werkte wel. De hele scène van het theekransje was omwille van het hoge parodie-gehalte best wel een succes. Eline De Munck maakte van mevrouw Van Den Berg zo een karikatuur dat het spontaan op de lachspieren werkte. Toen ze als mevrouw Van Den Berg een stukje ‘Koningin van de nacht’ kwam brengen, produceerde ze een geluid waar onze kat spontaan jaloers op zou zijn. An Lauwereyns liet heel even horen hoe het ook anders kon. Het was kort, maar een duidelijk statement dat ze niet toevallig op het podium stond.

Het was jammer dat in wat volgde geen enkele scène qua visuele humor, qua scènebeeld of qua karikaturen het niveau van het theekransje nog wist te halen. Het avontuur van Pippi, Tommy en Annika kwam dan pas echt op gang, maar de voorstelling zelf zakte een beetje in. Het stuk waar Koning Efraïm samen met zijn Takatukalanders de bezoekers welkom heette in onvervalste ‘70’s-stijl was vooral voor de ietwat oudere bezoeker een aangename reis in de tijd naar de periode van de afro’s en de plateauzolen. Ook de muziek die Ronny Mosuse voor deze scène had gecomponeerd deed spontaan denken aan de musical ‘Hair’. En ook hier was het Peter Thyssen die met zijn zang indruk wist te maken.

Al bij al zagen we in ‘Pippi zet de boel op stelten’ een erg fantasierijke Langkous die met haar vriendjes allerlei spannende avonturen wist te beleven. Alleen merkten we dat waar we vroeger “don’t try this at home” zetten bij het gedrag van Pippi, zouden we er hier gerust “do try this at home” boven gezet hebben. Het is immers belangrijk dat we soms anders naar de realiteit gaan kijken.

< Sascha Siereveld >

De cast:

Free Souffriau: Pippi - Lieveling
An Lauwereyns: oma van Pippi – mevrouw Anderson - Takatukalander 3
Goele De Raedt: moeder van Tommy en Annika - Takatukalander 1
Dorian Liveyns: Tommy
Charlotte Peetermans: Annika
Bert Verbeke: Bert, Donder-Karel
Eline De Munck: schavuit, mevrouw Van Den Berg, Takatukalander 2
Peter Thyssen: pappa van Pippi alias Koning Efraïm, agent, piraat Soloslim
William Boeva: Blom

Regie: Tijl Dauwe
Tekst: Stany Crets
Muziek: Ronny Mosuse 

Een productie van Uitgezonderd.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter