PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie 2Cellos

zaterdag 25 november 2017Paleis 12 Brussels Expo

2Cellos

Wie had dat durven denken dat het zo snel zou gaan voor de Kroatische-Sloveense cellisten Luka Sulic en Stjepan Hauser in ons land? Trad 2Cellos vorig jaar op 31 mei nog op in het Koninklijk Circus dan koos het duo dit jaar voor Paleis 12 dat vele malen groter is dan de concertzaal in de wijk waar het federaal parlement staat. Met hun nieuwe tour ‘Score’ scoren ze dus uitverkochte zalen. Hun concept: populaire melodieën brengen met zijn twee waarbij ze deze keer inzoomen op gekende deuntjes uit films en tv-series. Ook in Paleis 12 leverde dat een zeer dynamisch optreden op.

2Cellos zette in 2016 een optreden neer dat we rekenden tot een van dé verrassingen van dat seizoen. En ook in 2017 blijven de twee muzikanten verrassen door hun fenomenale groei. Bijna 5 keer meer bezoekers dan vorig jaar verwelkomen de twee cellisten in Paleis 12. In het buitenland doen ze zelfs arenashows. Het ziet ernaar uit dat ook in ons land dat wel eens de volgende stap voor de twee zou kunnen worden: het Sportpaleis en dat voor wat in se een instrumentaal optreden is!

Maar wat voor een instrumentaal optreden! Begeleid door 7 extra violisten, 2 cellisten, 1 contrabassist, 1 toetsenist en 1 drummer, openen ze de show rond half negen met bekende soundtrackmelodieën. ‘Chariots of Fire’, daarmee beginnen ze waarna ‘Love theme from the Godfather’ volgt. Luka geeft mee dat ie het fijn vindt om opnieuw in Brussel op te treden, in ‘het hart van Europa, de wereld’ aldus de muzikant. ‘Het wordt geen klassiek concert. Je kan dus op je gemak zijn en doen wat je wil doen.’ vult ie verder aan.

De rollen tussen de twee hoofdrolspelers op het podium zijn goed verdeeld. Stjepan mag de playboy spelen die met lage stem de vrouwen probeert te versieren. Flirten met hem is dan ook toegelaten volgens Luka waardoor de vele jongedames in het publiek duidelijk geprikkeld zijn en het uitkirren.

Knap zijn de visuals hoor die we te zien krijgen tijdens de filmscores. Zo zien we tekeningen in zwart wit tijdens ‘The Godfather’ waarbij we vuurballen uit pistolen geanimeerd zien komen. Dat het duo, dat vooral gekend staat om hun zeer ritmische instrumentale metalarrangementen, ook subtiel en met gevoel kan spelen, tonen ze onder andere in een piekfijn ‘Moon river’. Die song wordt voorzien van visuals waarin we het silhouet van een dansende ballerina in wit te zien krijgen. ‘Now we are free’ uit Gladiator en ‘Love story’ wisten overigens ook de gevoelige snaar te raken.

De beelden zijn knap in hun eenvoud en missen hun doel niet. Tijdens een hartverscheurend ‘My heart will go on’ zien we een vrouw met wapperende haren en jurk aan de boeg van een boot. Vervolgens komt een man met bretellen aan bij haar staan, waarna we de koude blauwe kleuren te zien krijgen van de lucht en de zee, de volle maan en de boot die in twee breekt. In vijf tekeningen vat het duo dus de essentie samen van de blockbuster ‘Titanic’. Faut-le faire.

Naarmate het optreden vordert krijgt 2Cellos steeds meer applaus. Dat is onder andere het geval bij een hyper snel ‘Mombasa’ van Hans Zimmer en de muziek uit ‘Game of Thrones’ waarbij de fans de smartphones bovenhalen om de zaak vast te leggen voor het nageslacht. Het dak gaat er helemaal af wanneer de twee de films laten voor wat ze zijn en hun visitekaartje afleveren met een zinderend ‘Smooth Criminal’ dat stevig meegeklapt wordt, lekker pizzicato gespeeld ook. Eigenlijk doen de Kroaat en de Sloveen al jaren krak hetzelfde als Ed Sheeran bedenken we ons tijdens ‘Thunderstruck’ van AC/DC wanneer ook zij een looping station bedienen om daarmee verschillende lagen van hun arrangementen op te nemen. Het verschil? Ed is ros en bespeelt een ander snaarinstrument: de gitaar en hij zingt er nog eens bij.

Gaandeweg gaat het er wilder aan toe bij 2Cellos en laat het publiek de stoeltjes ook voor wat die zijn om rechtstaand mee te klappen, te zingen of een duivelsteken met de handen te vormen. Nirvana’s ‘Smells like teen spirit’ gaat over in AC/DC’s ‘You shook me all night long’ terwijl we vuurballen in de video visuals te zien krijgen. Tijdens een stevig meegebruld ‘Highway to hell’ stapt Stjepan met rode AC/DC duivelsoren aan op het podium terwijl hij de cello bespeelt die aan zijn bovenlijf hangt. Wie denkt dat hij de enige is die de show steelt terwijl Luka zich wat op de achtergrond houdt, is goed fout. Luka zien we bijvoorbeeld een pint ad fundum leegdrinken wat op veel enthousiasme onthaald wordt. ‘Wat zullen we nu doen?’ vragen de twee zich af waarop Stjepan zich van zijn grappigste kant toont. Hij speelt doodleuk een toonladdertje en krijgt daar nog applaus voor ook. Uiteindelijk gaan ze na onder andere ‘I can’t get no satisfaction’ van The Rolling Stones terug de klassieke tour op met een fel meegeklapte Ouverture uit Wilhelm Tell van Rossini. Althans zo lijkt het, want in geen tijd gaat het nummer over in Iron Maidens ‘The Trooper’.

Paleis 12 viel dus als één blok voor het Kroatische-Sloveense duo 2Cellos. De band stond eerder dit jaar op Rock Am Ring en zou heus niet misstaan op Graspop Metal Meeting. Maar wij vermoeden dat een afspraak met de Lotto Arena of het Sportpaleis – er waren immers zeer veel Nederlandstaligen in de zaal – straks meer tot de mogelijkheden behoort.

< Bert Hertogs > 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter