PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Zijn de MIAs nog journalistiek relevant?

dinsdag 30 januari 2018


Zijn

In een wel erg zwakke en bij momenten ronduit saaie en fletse show van de MIA’s 2017 - wat wil je met zo veel klaagzang op het podium, daar krijg je gewoon geen ritme in! – werd Oscar and the (Geld)Wolf gebombardeerd tot dé winnaar van de awardshow. De band rond Max Colombie heeft 3 MIA’s binnengehaald (Pop, Live Act en Solo Man – beetje bizar voor een artiest die het van zijn band moet hebben maar bon). Dat is welgeteld eentje meer dan Blanche (Hit en Doorbraak van het Jaar), Coely (Solo Vrouw en Urban), Bazart (Nederlandstalig en Groep) en Stuff. (Artwork en beste muzikant: Lander Gyselinck). Stellen dat de band rond Colombie afgetekend de winnaar is van de MIA’s is de waarheid gewoon oneer aandoen. Stellen dat de vrouwen de winnaars zijn, is ook iets te euforisch. Met 5 MIA’s van de 17 (de Lifetimes niet meegerekend) die naar een vrouwelijke artiest gingen, blijft de MIA’s nog steeds een mannenzaak. Ook hier is er lang nog géén reden om te feesten.

Haalden telkens 1 MIA binnen: Melanie De Biasio (beste auteur/componist), Millionaire (Beste Videoclip), Soulwax (Beste Album), Niels Destadsbader (Beste Vlaams Populair), Warhaus (Best Alternative) en Lost Frequencies (Beste Dance). De Lifetime Achievement Award ging naar Raymond Van het Groenewoud terwijl de Sector Lifetime Achievement Award naar de AB ging.

Wie is dan wél de winnaar van de MIA’s? Zoals steeds Herman Schueremans. Al jaren wordt deze awardshow gekoppeld aan onvervalste product placement voor concerten. En ook nu weer was dat het geval. Zo hoorden we Adriaan Van den Hoof schaamteloze reclame maken voor het optreden van Oscar and the (Geld)Wolf op 26 oktober in het Sportpaleis. Voor slechts 268,50 euro kan je met Max op de foto tijdens een Meet and Greet, krijg je een zit- of staanplaats voor het optreden en wat merchandise in je handen.

Het valt overigens elk jaar erg hard op dat het vooral artiesten en bands zijn die gepromoot worden via Live Nation Belgium die in de prijzen vallen en wiens muziek al dan niet door hun mediapartners door heug en meug door de strot geramd wordt van kijkers en luisteraars. De Music Industry Awards zijn dus al jaren eerder de Live Nation Belgium-awards. Vraag is dus of dat soort show überhaupt nog langer journalistiek relevant is ...

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter