PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Home Again

dinsdag 13 februari 2018Kinepolis Antwerpen

Home

Van den hond, dat is de romantische film Home Again van Hallie Meyers-Shyer met Reese Whiterspoon als Alice Kinney in de hoofdrol. Niet eens verrassend is dat overigens vermits de prent in de end credits opgedragen wordt aan – jawel – een hond. Is het vertelritme bij de start wel erg snel waarbij we 40 jaar zien voorbijzoeven, dan gebeurt er in de rest van de anderhalfuur durende film nauwelijks wat. Home Again loopt over van de cute en good looking poses maar strandt finaal als een niemendalletje dat je eventueel als tv-film op een verloren woensdagavond ergens op een vrouwenzender zou kunnen programmeren. Maar in de bioscoop? Dat is toch iets te veel eer voor dit vehikel.

Alices vader was John Kinney, een gevierd filmmaker. Het toeval wil dat Alice op een dag drie jonge snaken tegenkomt wanneer ze uitgaat. (ze dansen onder andere op Party Rock Anthem van LMFAO) Het trio broedt op filmplannen maar hun potentiële geldschieters lezen ofwel hun scripts niet of nauwelijks, ofwel willen ze te veel veranderen aan het oorspronkelijket. Alice valt als een blok voor de veel jongere Harry. Hij is zevenentwintig en omdat hij zo’n babyface heeft wellicht, of gewoon om hem te plagen, vraagt de barvrouw zijn identiteitskaart eer ie alcohol van haar krijgt.

Alice neemt de drie binnen zodat ze bij haar kunnen slapen. Maar wat een romantische nacht zou moeten worden tussen haar en Harry draait helemaal anders uit. Hij heeft te veel gedronken en moet braken. Kortom: op seksueel vlak stelt die nacht niets voor. Wanneer Alice denkt dat ze afscheid kan nemen van de drie is dat zonder haar moeder Lillian gerekend die meteen valt voor de charmes van deze jonge mensen die interesse tonen in het werk van haar man én wat zij ooit zelf betekende op het witte doek in zijn films. Zij biedt hen het gastenhuis aan zodat ze er kunnen werken aan hun pitch. Ook Alices kinderen – Rosie en Isabel, die last heeft van angstaanvallen en net als haar moeder dus best wel onzeker is – kunnen het erg goed vinden met Harry, George en Teddy.

En de drie komen ook van pas. Teddy maakt haar website – ze is nog maar net aan de slag als zelfstandig interieurarchitecte-, en George steunt dan weer Isabel in haar toneelproject waardoor ze leert om te gaan met haar onzekerheid. Een vriendin van Alice is dan ook onder de indruk: ‘Je hebt een babysit, een fulltime IT helpdesk en een sekspartner in huis!’ wat de ultieme combinatie lijkt. Maar het hoofdthema van deze film is vooral: lef tonen en durven op artistiek/professioneel vlak en privé. En ook durven geen compromissen te sluiten wanneer een potentiële geldschieter je wel geld wil toestoppen maar tot een compleet ander eindproduct met je wil komen. Idem voor relaties: wanneer het er iets te dik opligt dat je man (Alices man, Austen zit in de muziekbusiness: ‘Daar feesten ze veel’) jaloers is en je terugwil terwijl je al lange tijd uit elkaar gegroeid bent omdat ie nauwelijks thuis is, moet je voet bij stuk durven houden en de scheiding aanvragen.

Home Again is een redelijk oppervlakkige romantische film geworden waarbij mannen er vooral goed moeten uitzien en erg praktisch zijn in het huishouden. De prent schuwt ook niet de cliché’s zoals ‘mannen kunnen gewoon hun gang gaan terwijl vrouwen alles moeten afwegen, de pro’s en de cons, hun emoties laten spelen, enz.’ Alsof alle vrouwen zo rationeel zijn en mannen zo weinig. Zucht …

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter