PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Natalia Me and My Producer II

vrijdag 23 februari 2018Kon. Elisabethzaal Antwerpen

Natalia

In een uitverkochte Koningin Elisabethzaal coverde Natalia tijdens haar ‘Me and My Producer – the second edition’ heel wat artiesten. Openen deed ze bijvoorbeeld a capella met Jennifer Hollidays ‘And I am telling you’ uit de musical Dreamgirls. Passeerden onder andere verder nog: ‘Ride like the wind’ van Christopher Cross, ‘Never felt this way’ van Alicia Keys, ‘Owner of a lonely heart’ van Yes, ‘You don’t want me to go’ naar ‘Wil niet dat je weggaat van Clouseau wat een absoluut hoogtepunt was in het optreden en met stip het strafste arrangement van de avond bleek, ‘You’ve got a friend’ naar ‘Je hebt een vriend’ van K3, ‘Proud Mary’ van Creedence Clearwater Revival en ‘Pearls’ van Sade. In die laatste song zingt de Kempense onder andere ‘It hurts like brand new shoes’. Pijn alsof we stapten in nieuwe schoenen, deed het concert dan wel niet. Maar gemakkelijk zaten ze nu ook weer niet.

Voor de allereerste keer stond Natalia in de vernieuwde Koningin Elisabethzaal samen met haar producer Steve Willaert (die al jaren aan de zijde van Will Tura staat onder andere). Het was dan ook een grote verrassing om vast te stellen dat het optreden van Tura in de AB meer punch in zich had dan het ganse concert van Natalia in de Elisabethzaal dat bleef steken in midtempo. Zelfs de vaart uit haar meeste uptemposongs haalde ze er quasi helemaal uit. Toen ze dan nog eens naar het einde toe verwees naar haar verblijf in Barbados 1,5 jaar geleden waar ze zich de vraag stelde of ze nog verder wou in de showbizz met al het gedoe errond, en daar terug de smaak van optreden te pakken kreeg door er op een lokaal podium te gaan zingen met een band die ze niet kende, en puur op gevoel mocht spelen, koos ze ervoor om enkele songs zoals ‘I want you back’ te voorzien van een reggaejasje. Het al erg lijzige optreden sleepte zich zo muzikaal voort met wel enorm veel lood in de schoenen.

De ondertussen rood geverfde zangeres zag er na haar deelname aan een tv-programma waar BV’s elkaar tot bloedens toe verrot mogen slagen (arm Vlaanderen dat we dergelijke formats straks op ons bord krijgen) nog redelijk intact uit. Dat was onze eerste vrees dat ze met een gescheurde bek, een paar tanden uit, een gezwollen wang, en een blauw oog nog half knock out op het podium zou kruipen/strompelen. Niets van dat, Natalia was overigens tamelijk goed bij stem. Niets valt er op te merken over haar hoge noten, maar bij ‘Shelter’ valt het bijvoorbeeld op dat ze in haar midden- en lage register wel eens onder de toon gaat.

Natalia wou dat iedereen op zijn gemak kon zijn in Antwerpen, en de fans mochten haar alles vragen wat ze wilden behalve geld want dat had ze naar verluid niet bij. Bleek dat een aantal fans op de zijbalkons zowel links als rechts met wel érg beperkt zicht te kampen hadden – de zwarte doeken benamen hun zichtlijnen – en Natalia moest al meteen een moeilijke horde nemen tijdens de show, namelijk vertellen dat die showdoeken (of ‘gordijnen’ zoals ze zelf noemt) niet weg konden. De ontgoocheling – ook al was die niet uitgesproken – van de fans voelde je tot op de parterre. Vraag is of die fans wisten dat ze tickets hadden met beperkt zicht. Indien niet, stelt Concertnews.be steeds voor om foto’s te maken tijdens het optreden zodat je achteraf kan aantonen hoe je zichtlijnen waren en je een klacht kan sturen naar bijvoorbeeld Annelies Vrijdag, de Marketing & Press manager van promoter Greenhouse Talent, om je ticket (gedeeltelijk) terugbetaald te krijgen. Indien dat niet helpt, kan je overigens steeds advies vragen bij de FOD Economie via meldpunt.belgie.be.

Natalia liet de Shakira in zich los tijdens Latinversies van ‘All or nothing’, ‘Fragile’ en ‘Higher than the sun’ waarbij ze veelvuldig met haar kont stond te zwieren én aan buikdansen deed. Nu bon, daarvoor heeft Natalia eigenlijk te weinig buik vermits de hare door het intensieve sporten plat en gespierd is.

Natalia’s halfzus is achttien jaar ouder dan de zangeres. De zangeres las voor het publiek een brief voor waarin stond dat Natalia gewild was ook al heeft ze een andere moeder dan haar halfzus. Het bracht de Kempense tot een pleidooi voor tolerantie toen ze stelde dat kinderen steeds uit liefde gemaakt zijn. Hoewel ze vaak naar haar overleden papa verwees in de gespecialiseerde pers de afgelopen jaren, stond ze ook stil bij haar moeder Arlette waarvoor ze ‘Gratitude’ zong. Afsluiter ‘You’ve got a friend’ droeg ze dan weer op aan haar boksteam en haar coach Daniëlla Somers. Ook opvallend: Eline en Lisa kwamen tijdens de show naar voor om een tekening af te geven aan Natalia. Even waanden we ons tijdens het concert dan ook op een Studio 100-optreden. Alleen ontbrak er nog een pratende hond...

En hoewel iemand op het balkon halfweg het uitriep om een feestje te bouwen, bleef die party modus zo goed als het ganse concert uit. ‘You don’t want me to go’ bracht ze a capella, vervolgens klonk de bas van Roberto Mercurio lekker door waarna de song nog enkele heerlijk verrassende wendingen kreeg. Maar dé verrassing was wellicht het moment toen Natalia al haar muzikanten naar de backstage verwees en zelf plaatsnam aan de Nord om zichelf te begeleiden aan de toetsen op Alicia Keys’ ‘Never felt this way’. Als het waar is dat ze dit nummer op piano heeft ingestudeerd op ocharme vier lessen van Jef Neve dan is dat wel érg straf zowel van Jef Neve als Natalia.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. And I am telling you – Glamorous – Ride like the wind – A girl like me – Drop a little
  2. Owner of a lonely heart – Back for more
  3. Dead or alive
  4. Paralyzed – Mind body & soul
  5. All or nothing – Fragile – Higher than the sun
  6. Pearls – Julie in the meantime
  7. Soul divided
  8. In my blood
  9. Gratitude
  10. You don’t want me to go
  11. Never felt this way
  12. Who’s loving you – All I can do is cry – That’s life
  13. Proud Mary – Leaving with a bang – Lonely
  14. Smoking gun – I want you back – Begun to fight
  15. Risin
  16. Conqueror
  17. Shelter
  18. You’ve got a friend


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter