PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Toto in Vorst Nationaal ★★★★☆

zondag 18 maart 2018Vorst Nationaal Brussel

Toto

Met ‘40 Trips Around The Sun’ heeft Toto een nieuw album uit waarop enkele nieuwe songs staan én heel wat geremasterde songs uit hun rijke catalogus. Het jubileum van de band is goed voor een wereldtour die op 11 februari begon in Helsinki en volgens de huidige info eindigt op 21 augustus in Kansas City, VS. 40 jaar geleden is het ondertussen immers dat de Amerikaanse rockband uit Los Angeles voor het eerst scoorde. Dat was met ‘Hold the line’. Zoals veel muziekgroepen ontstond ook Toto uit een groep vrienden die samen op school zaten. Toetsenist David Paich werkte al langer samen met drummer Jeff Porcaro die in 1992 overleed. Beiden waren sessiemuzikanten. Steve Lukather die mee op school zat en Jeffs broer Steve werden gezocht en bereid gevonden om deel uit te maken van de band terwijl Bobby Kimball de zanger van de groep werd. 40 jaar later zijn er nog 3 originele bandleden op tour: Steve Lukather aan zang en op gitaar, Steve Porcaro op toetsen en David Paich op toetsen en zang. Shannon Forrest zit tegenwoordig aan de drums, Lenny Castro neemt de percussie voor zijn rekening – en mag de show stelen tijdens een imposante solo op conga’s tijdens ‘Africa’, Joe Williams (zoon van de wereldberoemde filmcomponist John Williams) neemt de plaats in van Bobby, terwijl Shem von Schroeck de bas bespeelt en Warren Ham naast de backings ook de sax, de dwarsfluit (tijdens ‘Miss Sun’ voor het eerst live te horen tijdens deze tour overigens) en onder andere de mondharmonica (tijdens ‘No love’) bespeelt.

In Vorst Nationaal liet Toto minder gekend materiaal horen, hits en recenter werk zoals ‘Spanish sea’ dat dit jaar uitkwam en ‘Alone’ dat vorig jaar al op de wereld losgelaten werd. Soms voelde het optreden – bijvoorbeeld in de akoestische set waarbij maar erg fragmentarisch nummers te horen waren – iets te veel als een groot compromis aan om de verschillende songschrijvers uit de band en de muzikanten hun moment de gloire te gunnen. Zelden komt dat de spanningsboog van een show ten goede wanneer dergelijke evenwichten zoeken en vinden cruciaal is voor het samenstellen van een optreden. Zo kan je je afvragen wat in godsnaam ‘Human Nature’ van Michael Jackson uit 1982 in een show van Toto komt doen. Simpel, John Bettis en Steve Porcaro schreven de song in de periode dat de toetsenist van Toto mee de laatste hand aan het leggen was van ‘Africa’ in de studio. David Paich en Jeff Porcaro stonden in voor muziek en tekst van die laatste song en tevens de grootste hit van de band. ‘Human Nature’ is volgens Steve ontstaan toen zijn dochter thuis kwam na een zware dag op school. Een productieve avond bleek het begin jaren ‘80 geweest te zijn toen zowel ‘Africa’ afgewerkt werd en het prachtige ‘Human Nature’ ontstond. Veel minder voordehandliggend is echter Lukathers keuze om ‘While My Guitar Gently Weeps’ van The Beatles in de set te laten sluipen. Zijn verklaring: ‘We speelden het tijdens onze tour toen we 25 jaar bestonden dus vond ik het gepast dat nog eens over te doen.’ Het is vooral een goed excuus om in het vet te onderstrepen wat voor een goed gitarist de man wel is. Dat ie een gedeeltelijke staande ovatie achteraf kreeg, is dan ook niet meer dan terecht.

Lees verder onder de video.

Human Nature by Toto in Brussels #toto #sony #xperia

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Opvallende hoogtepunten van de show zijn trouwens de instrumentale momenten zoals ‘Jake to the bone’ dat een knap staalte jazz-fusion oplevert en ‘Dune’, een nummer uit de soundtrack van de gelijknamige film uit 1984 waarbij Toto de symfonische kaart trekt in het gebruik van zijn muziekinstrumenten. Andere verrassingen zijn ongetwijfeld ‘Angela’ dat deels een ballad is, maar dan weer opentrekt als rocknummer en ‘Lion’ dat het publiek toch meeklapt. ‘Lea’, ‘Rosanna’ en ‘Angela’ haalden het optreden, ‘Pamela’ – toch wel opvallend – niet. Ook opvallend is dat Toto ‘Stop loving you’ erg fragmentarisch live brengt in de akoestische set. Een hit werd het in 1988. David Paich en Steve Lukather lieten Joseph Williams die toen al de plaats had ingenomen van Bobby als zanger, serieus afzien. ‘Stop loving you’ vergt veel van een mannenstem door die hoge toonsprongen. Wellicht daarom ook dat we in Vorst Nationaal maar een fragmentje voorgeschoteld kregen.

Paich die je bezwaarlijk een goed zanger kan vinden – hij is gewoon vooral een meester op de zwarte vleugelpiano, en Steve Lukather met schuurpapieren stem ook behoorlijk vocaal beperkt maar eindeloos virtuoos en melodieus op elektrische gitaar, komen het best tot hun recht wanneer ze de vocals aan de anderen over laten zodat ze zich kunnen focussen op het musiceren. Paich lijkt al jaren tijdens optredens dé circusdirecteur van het gezelschap. Steeds met hoge hoed op, staat ie achter het klavier. Ook in Vorst is het niet anders. Wanneer ie tijdens ‘Stranger in town’ uit 1984, dat ie met Jeff Porcaro schreef, een andere hoed neemt aan de kapstop naast zijn vleugelpiano en een sjaal aandoet, zet ie het nummer plots om in een potje heerlijk acteerwerk en op die manier weet hij perfect de sfeer over te brengen van een duister figuur waar je beter maar voor kan opletten: ‘You better watch out, there‘s a stranger in town. You better watch out when he comes around. Don‘t make a sound.’ ‘Mushanga’ was dan weer wat ons betreft met stip het allerstrafste wat we op muzikaal vlak geserveerd kregen van Toto. De stemmen en de instrumenten kwamen samen in een song die voor niets minder dan de perfecte harmonie ging. Toen de band in dialoog ging met het publiek werd het er alleen nog maar mooier op. Zo schoon kan een live optreden dus zijn!

We zouden bijna vergeten te melden dat Toto ook de hits mooi spreidde in het optreden. ‘Hold the line’ kreeg het publiek al meteen uit hun stoeltjes als tweede in de set en de fans zongen en klapten stevig mee. Idem voor ‘Rosanna’ dat live trouwens ruim over de acht minuten ging. Maar het langste nummer was ‘Africa’ dat maar liefst uitgesponnen werd over meer dan 11 minuten met daarin een geweldige solo op conga’s, een Queenesk ‘oh hey ho’-nazingmoment en een prachtige ‘pada’-a capella zangstonde waarbij Toto van het ruim 5000-koppige publiek een XXL-versie van de straffe Sloveense vocale groep Perpetuum Jazzile maakte.

Kortom: Toto serveerde voor elk wat wils in Vorst Nationaal, voor de mannelijke fan naast ons die via Classic 21 een gratis ticket mét meet and greet gewonnen had, leek het alsof ie voor het eerst een reep chocolade mocht proeven in zijn leven. Hij zag dan ook voor de allereerste keer zijn helden live aan het werk. Voor de ervaren Toto-concertganger – het was onze vierde keer op rij dat we de band in Vorst Nationaal zagen – was er dan weer meer dan genoeg om te (her)ontdekken dan ‘that song’ (Africa n.v.d.r.) zoals Lukather hun grootste hit aankondigde op het einde van het concert. Toto leverde dus een puik optreden af in Vorst Nationaal.

< Bert Hertogs >

Africa by Toto in Brussels #toto #sony #xperia

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Rosanna by Toto in Brussels #toto #sony #xperia

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Stop loving you by Toto in Brussels #toto #sony #xperia

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Hold the line by Toto in Brussels. #toto #sony #xperia

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Lees ook:
Toto in Vorst Nationaal op 27 januari 2016 ***
Toto in Vorst Nationaal op 30 mei 2013 ***
Toto in Vorst Nationaal op 21 juni 2011 ***

De setlist:
Set 1

  1. Alone
  2. Hold the Line
  3. Lovers in the Night
  4. Spanish Sea
  5. I Will Remember
  6. English Eyes
  7. Jake to the Bone
  8. Lea
  9. Rosanna

Akoestische set:

  1. Miss Sun
  2. Georgy Porgy
  3. Human Nature (cover Michael Jackson)
  4. Holyanna
  5. No Love
  6. Mushanga
  7. Stop Loving You

Set 2

  1. Girl Goodbye
  2. Angela
  3. Lion
  4. Dune (Desert Theme)
  5. While My Guitar Gently Weeps (cover The Beatles)
  6. Stranger in town
  7. Make Believe
  8. Africa

Bis:

  1. The Road Goes On


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter