PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Zarathoestra s ★★★★1/2

zaterdag 31 maart 2018DE Studio Antwerpen

De

Met het oraketheater De Zarathoestra’s, naar een originele tekst van Frank Adam, levert Theater FroeFroe opnieuw een in alle opzichten indrukwekkende en actuele voorstelling af. Centraal staat een gezin dat met haken en hogen aan elkaar hangt. Johan (Jo Jochems), de vader, die getrouwd is met het orakel (Gert Jochems) blijkt erg beïnvloedbaar terwijl zijn dochter Kelly (Kelly De Mol) zeer snel (ietwat naïef) verliefd wordt. Het theater heeft het moeilijk om de eindjes nog langer aan elkaar te knopen dus verkoopt Johan zijn ziel aan Hans (Hans Jochems) die hem geluksparels (drugs) laat verkopen (hij denkt dat hij 10% van de opbrengst zal opstrijken) terwijl de onzekere Kelly eraan verslaafd geraakt. Voor ‘De Zarathoestra’s’ liet Frank Adam zich inspireren op een documentaire van Pano waar families in Borgerhout uit elkaar gerukt worden door drugshandel. Het is wellicht een van de verdiensten van deze voorstelling dat het dergelijke mechanismen bloot legt. De poppen worden op staanders in de ruimte verspreid zoals het ook gebeurt in therapiesessies om te tonen wie zich ten opzichte van wie verhoudt in (werk)relaties en gezinnen. Kelly doorprikt de leugen van het theater, en bij uitbreiding ook de moderne varianten van orakels als je wil: van de helderzienden tot de genezers die onder andere ook op Youtube te zien zijn.

Openen doet De Zarathoestra’s overigens erg sterk door meteen in interactie te gaan met het publiek. Dat mag een levensvraag op een kaartje schrijven waar het maar geen antwoord op vindt en het deponeren in de urne. Indien de goden en het lot het toestaan, wordt deze dan gelezen. Zarathoestra is echter ziek en stervende. Ze slaagt er nog moeilijk in om antwoorden te bieden die ofwel totaal naast de kwestie zijn ofwel nog meer vragen doen oproepen. Antwoorden die ze trouwens steevast achterstevoren laat horen en die haar zoon Johan in de juiste volgorde moet zien te vertalen. Op de vraag ‘Waarom leven wij?’ luidt het antwoord bijvoorbeeld: ‘Als u naar de staart van een kikker kijkt, kan u zien dat hij er geen heeft.’ en op ‘Is er leven na de dood?’ klinkt het: ‘Het is beter een kaars op te steken dan klagen over de duisternis.’ terwijl ‘Wat is de vierkantswortel van masturbatie’ door een scheet beantwoord wordt. Ook Kelly’s vraag wordt behandeld. Zij is op zoek naar geluk. ‘Zie je geluk dan kan je het niet grijpen. Heb je geluk dan zal je het verliezen. Geen geluk is groot geluk. De boodschapper van geluk brengt groot ongeluk.’ aldus het orakel dat al meteen de teneur zet voor wat volgen zal. Kelly wordt high en semi-erotisch wanneer ze een parel (drugs) inneemt die Hans haar aanbiedt om gelukkig te worden. De tweede keer lijdt ze aan depersonalisatie, ze is er niet helemaal meer bij. ‘Mijn hart klopt buiten mij. Ik ben een ander. De wereld is een bewegend schilderij en ik ben er niet in. Ik ben bang. Ik voel angst en ik word de angst.’ klinkt het onder andere terwijl ze een trip beleeft (De Mol die een indrukwekkende rol neerzet als stagiaire zien we overtuigend ter plaatse springen, haar hemd uitdoen terwijl ze langs zij in het rood belicht wordt tot ze nog in haar bh staat en met haar jurk zit te frunniken).

Wat in de voorstelling te zien is en erg straf zijn de verschillende fases van het druggebruik die getoond worden, van de erotische trip over de liefdestrip, channeling naar de bad trip met zijn kenmerken als dissociatie, geweld, sociaal, depersonalisatie, terwijl er ook stilgestaan wordt bij zwarte (satanische tip) en witte magie (dodenopwekking, uittreding), excorcisme en de magie van het alledaagse. Muzikaal trekt ‘De Zarathoestra’s’ verschillende kaarten maar dé hit is wellicht de heerlijke ontroerende schlager die het geheim van de liefde kritisch belicht én het publiek laat meezingen: ‘Ik verneder je teder. Ik streel je met straf. Ik leer je beven. Ik blaf je lief af. In de ziel van het kwaad. In het hart van de haat. In het purper en blauw. Daar hou ik van jou!’

Uiteindelijk komen zowel de vader als Kelly tot inzicht terwijl ze de ondertussen incontinente Zarathoestra die op de scène plast en niet meer kan functioneren als orakel verschonen. Ook dat levert een erg knappe tekst op voor Kelly De Mol die Hans afwijst en zijn parels teruggeeft. ‘Zonder u ben ik ‘mij’. Niets dat ik moét zijn. Door u en uw parels liet ik mij gevangen nemen opdat ik zou kunnen denken dat ik door u en uw parels voor altijd vrij kon zijn. Door u en uw parels liet ik mij bang maken voor vanalles zodat ik mezelf kon laten geloven dat ik door u en uw parels voor altijd kon leven zonder angst. Gij en uw parels willen mijn hersenen laten knetteren van elektrisch flitsend hersenlicht zodat ik via u en nieuwe parels voor eeuwig en altijd stekeblind zou lopen zoeken naar geluk. Wel, ik zeg nee-dankuwel-merci voor uw geluk!’

Kortom: ‘De Zarathoestra’s’ fileert vakkundig het drugsthema en de vernietigende kracht daarvan op familiebanden en andere relaties. Finaal zien we Theater FroeFroe de handen van de drie poppen (Johan, Zarathoestra en Kelly) op elkaars schouder leggen terwijl de pop van Hans ver weg in het duister met het gezicht tegen de muur geplaatst wordt. Uiteindelijk blijkt de ganse voorstelling een ode aan het gezin waar de sleutel van geluk zich kan bevinden. Wonderschoon en indrukwekkend (poppen)theater levert dat op. Met verschillende troeven waaronder een ijzersterke tekst, oerdegelijk neergezet door de acteurs Gert, Jo en Hans Jochems (die laatste staat tevens in voor de live muziek op gitaar), een sterke prestatie van stagiaire Kelly De Mol in de rol van Kelly, een doeltreffend licht-en klankontwerp door Sander Dalden en alweer knappe poppen die van de hand zijn van Jan, Marc Maillard en Astrid Michaelis.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter