PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Arcade Fire ★★★★

donderdag 19 april 2018Sportpaleis Merksem

Arcade

Torenhoog. Zo lagen de verwachtingen voor het optreden van de Canadese band Arcade Fire in het Antwerps Sportpaleis. Enerzijds omdat de groep vorig jaar een dijk van een optreden gaf op Rock Werchter waar zelfs onze meest kritische contacten erg lovend over waren. Anderzijds bleek de band afgelopen maandag in Glasgow bijvoorbeeld een special guest op het podium gevraagd te hebben. Niemand minder dan Jim Kerr van Simple Minds kwam daar even ‘Don‘t You (Forget About Me)’ met hen spelen. In de wandelgangen van de grootste concertzaal van ons land gonsde het dan ook van de geruchten. Arsenal zou de special guest zijn, een gerucht dat wij erg geloofwaardig vonden – in ‘Put your money on me’ is de vergelijking met de sound van die Belgische band immers nooit ver weg – maar uiteindelijk was er net zoals in Duitsland helemaal geen special guest wat toch een beetje sneu is.

Arcade Fire – goed voor 15 trucks en 7 tourbussen aan materiaal en mensen die al om twee uur ‘s nachts aan de rigging voor het concert begonnen – had zijn entree nochtans niet gemist rond tien voor negen. Na een grotesk ‘A Fifth of Beethoven’ van Walter Murphy werd de band aangekondigd alsof het ging deelnemen aan een bokswedstrijd terwijl Win Butler en co op het middenplein wandelden tussen de toeschouwers, met de volgspot en camera op hen gericht. Ondertussen kondigde een stem hen met veel gevoel voor humor aan. Hilarisch was het fake news dat de wereld ingestuurd werd: ‘20 Grammys. 15 Juno Awards. 3 Nickelodeon Kids Choice Awards. And 1 shocking Oscar loss. Citizens get ready for the undefeated, undisputed heavy weight champions of the woooooooooooooooooooorld!’ klonk het waarop vervolgens het totale gewicht - 2100 pond (ofwel zo'n 952,5 kilo) - van de bandleden geprojecteerd werd op het scherm boven het vierkante in the round-podium dat met touwen omzoomd was als een boksring. Butler hield terwijl hij zich een weg baande naar het podium de vuisten voor zich als een echte bokser, dronk een biertje van een fan dat hem aangereikt werd en gaf vuistjes aan de toeschouwers die hij passeerde terwijl witte spots vluchtig de massa belichtten. Een instrumentale strijkersversie van ‘Everything Now’ volgde waarop de band plaatsnam in de boksring en er meteen een flinke lap opgaf door hun recentste hit van vorig jaar met opvallende dwarsfluitpartij door Stuart Bogie op de kuip los te laten.

Die was niet uitverkocht. Het Sportpaleis kende met 20.000 toeschouwers in deze opstelling een bezettingsgraad van zo’n 83%. Vooral op het balkon aan de backstagekant waren er verschillende blokken die compleet leeg waren. Dat leverde een surrealistische avond op als je naar het einde toe van het optreden plaatsnam om Arcade Fire en de Preservation Hall Jazz Band richting backstage te zien wandelen op het middenplein op de tonen van ‘Wake up’. Midden in een desolate lege rustige omgeving zat je dan, terwijl aan de andere kant – het podium stond net als bij Metallica niet centraal in de zaal maar eerder naar de kant van de frontale tribune opgesteld – duizenden fans erg uitgelaten reageerden.

Thank you so much. That was amazing Antwerp! @arcadefire at @sportpaleis

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Door die entree, wandelend op het middenplein, waren alle fans op de tribunes en het balkon ook meteen recht gaan staan, wat er mee voor zorgde dat het feest helemaal compleet was. Arcade Fire reeg de nummers ook aan elkaar. ‘Everything Now’ ging in een beweging over in ‘Rebellion (Lies)’ en vervolgens ‘Here Comes the Night Time’. Het publiek zong en klapte de songs mee dat het een lieve lust was. De sound van de vibrafoon en de versnelling halfweg ‘Here Comes the Night Time’ wat de band later nog eens dunnetjes succesvol overdeed bij ‘Neighborhood #1 (Tunnels)’ werkte. Erg energiek kwam de Canadese band dus voor de dag. Het microstatief van Richard Reed Parry ging al meteen tegen de grond. ‘Peter Pan’ bleek als vierde op de set echter geen hoogvlieger. In die zin dat zowat iedereen die een zitplaats had, koos om terug te gaan zitten om vervolgens weer voluit te kunnen gaan op een onder andere door de accordeon van Régine Chassagne en viool begeleid ‘No Cars Go’. Een song waarvan het publiek de ‘oho’’s op het einde zwaar mee scandeerde.

Voor ‘Neon Bible’ vroeg de band dan weer aan het publiek om de smartphonelichtjes boven te halen. Op ‘Rococo’ dat eindigde met een streepje 'Smells like teen spirit' van Nirvana zagen we Régine Chassagne mee drummen met Jeremy Gara. Wat dan ook opvalt bij Arcade Fire is dat het allemaal multi-instrumentalisten zijn die vaak van instrument wisselen. Tijdens ‘Creature Comfort’ bijvoorbeeld vallen naast de beats en bleeps het geluid van het klokkenspel en de keytar op. ‘Sometimes I can‘t believe it’ zong het publiek in een prachtig ‘The Suburbs’ mee. ‘Reflektor’ – waarop de band een feestje met de fans hield op het middenplein onder een discobol – en ‘Afterlife’ dat eindigde met een stukje uit New Orders ‘Temptation’ stippen we graag als andere hoogtepunten aan.

Arcade Fires optreden had dus bij de start alles in zich om onvergetelijk te worden. Maar vanaf de vierde song bleek uiteindelijk dat de band voor een jojo-optreden ging. Zo eentje dat hoogtepunten en ijzersterke momenten afwisselde met periodes dat het publieksenthousiasme danig inzakte. Niets fout mee uiteraard, maar het zorgde er ook voor dat die spanningboog niet altijd even strak gespannen was. Toen de Preservation Hall Jazz Band die al een puik voorprogramma verzorgde er bij kwam tijdens de toegiften, ging niet alleen de ambiance de hoogte in - wat wil je wanneer je begeleid wordt door een fanfare tijdens de uittocht? – de extra tuba, trompet, trombone en andere instrumenten bleken ook gewoon de sound van de band lekker aan te vullen en te verrijken wat welgekomen was tijdens dit meer dan twee uur durende optreden. ‘We Don‘t Deserve Love‘ leverde als eerste toegift trouwens ook een erg grappig moment op. Op de schermen verschenen de lyrics alsof we in een karaokeclub zaten terwijl Win Butler zo zijn nummer bracht. Daarmee knipoogde de groep ook naar Butlers verrassingsoptreden in februari toen hij in de wijk Little Tokyo in LA ‘Intervention‘ zong in een karaokebar. 

Op donderdag 16 augustus heeft Arcade Fire opnieuw een afspraak met ons land. Dan staat de band als headliner op Pukkelpop. Als ze tegen dan wat ballast uit de set schrappen zodat ze van begin tot einde scherp en snedig voor de dag kunnen komen, zit er misschien wel een Gouden K in als beste (live) band bij het volgende Gala van de Gouden K’s.

< Bert Hertogs >

. @arcadefire has left the building. @sportpaleis @livenationbe

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

De setlist:

    A Fifth of Beethoven (Walter Murphy)
    Everything Now (Continued) (instrumental version with boxing intro)

  1. Everything Now
  2. Rebellion (Lies)
  3. Here Comes the Night Time
  4. Peter Pan
  5. No Cars Go
  6. Electric Blue
  7. Put Your Money on Me
  8. Neon Bible
  9. Rococo met stukje ‘Smells like teen spirit’ van Nirvana als outro
  10. Suburban War
  11. Neighborhood #1 (Tunnels)
  12. The Suburbs
  13. The Suburbs (Continued)
  14. Ready to Start (Damien Taylor Remix outro)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
  16. Reflektor
  17. Afterlife met stukje ‘Temptation’ van New Order als outro
  18. Creature Comfort
  19. Neighborhood #3 (Power Out) (met stukje ‘I Give You Power‘)

Bis:

  1. We Don‘t Deserve Love
  2. Fragment uit 'Linger' van The Cranberries gevolgd door Everything Now (Continued) (met de Preservation Hall Jazz Band)
  3. Wake Up (met de Preservation Hall Jazz Band)
  4. Wake Up Chorus (met de Preservation Hall Jazz Band) (live op het middenplein tussen het publiek bij het verlaten van het Sportpaleis)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter