PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Katy Perry Witness The Tour ★★★★

donderdag 24 mei 2018Sportpaleis Merksem

Katy

Een over the top visueel circus. Dat bracht Katy Perry mee naar het Antwerps Sportpaleis. Maar liefst 29 trucks en 8 bussen aan materiaal en mensen heeft ze mee op tour. Dat is veel, erg veel. In die zin dat de show bij momenten soms verzoop in overdaad door de vele decorelementen die werden aangevoerd. Niet zelden vloog Katy Perry door het Sportpaleis, op een neonkleurige ster met trap kwam ze vanuit de pupil van een Sportpaleisbrede ledscherm in de vorm van een Egyptisch oog (het oog van Horus n.v.d.r.) binnengevlogen op ‘Witness’. Ze vloog tussen de XXL-lippen op het einde van ‘I kissed a girl’, daarna nog eens op ‘Swish swish’ op de oversized basketbalring, om op haar planeet met akoestische gitaar even halt te houden op het C-podium (in de vorm van een traan) links vooraan op ‘Into me see’ dat ze op haar knieën voor haar fans bracht om daarna bij ‘Power’ richting B-podium te vliegen, op het uiteinde van de catwalk en tenslotte bij eerste toegift ‘Pendulum’ nog eens op – u raadt het nooit – een pendule te vliegen.

(lees verder onder de video)

Swish swish. @katyperry live at @sportpaleis

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Het aantal decorstukken en vooral de grootte was verbluffend. Van een mega basketbalring bij ‘Swish swish’, over een zeer grote opblaasbare hand waarop Katy Perry landde tijdens ‘Firework’ dat uiteraard voorzien werd van vuurwerk, een hand die op het B-podium nog open ging ook, twee grote dobbelstenen waarbij de dansers uit de ogen verschenen op ‘Roulette’, een opblaasbare tijger bij ‘Roar’, twee crewleden als grote robots met een tv op hun hoofd tijdens ‘Chained to the rhythm’ die bij ‘Hot ‘n cold’ opnieuw opdoken maar dan als grote flamingo’s, grote rozen die geplant werden verspreid over het ganse podium, catwalk en B-podium waarbij een steel dienst deed als draaiende paal voor een paaldansact, een extra groot peper- en zoutvat om Perry en co een confettiregen te bezorgen bij ‘Bon appétit’ met een fragment uit ‘What Have You Done For Me Lately’ van Janet Jackson in verwerkt op het einde waarbij danseressen als obers met grote zilverkleurige cloches kwamen aanzetten, en opblaasbare oogballen waarmee het middenplein aan de slag mocht op ‘Roar’ dat met een fragment van ‘Hard knock life’ startte. Kortom: in het universum van Katy Perry was er vooral geen plaats voor subtiliteit. Een overdosis overdaad, een orgie aan kleuren alsof we twee uur lang in Maya-land vertoefden, maar dan met een resem seksuele verwijzingen en ondeugende lyrics, kregen we op ons bord. In die mate dat we op den duur snakten naar wat adem, naar een back to basics-aanpak. Trop is teveel. En ook de tieners rondom ons leken op den duur nog nauwelijks onder de indruk. De overdreven visuele kaart trekken, went op den duur immers.

(lees verder onder de video)

Firework. @katyperry live at @sportpaleis.

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Left Shark die eerder de show al stal tijdens Katy Perry’s Super Bowloptreden in 2015, kreeg zijn 15 minuten fame toen ie op de grote pianotoetsen mocht spelen met zijn voeten op het B-podium. Het duurde echter een tijdje eer de stagehands die pianotoetsen in elkaar gestoken kregen zodat de act iets langer op zich liet wachten dan gepland. Katy Perry bleek een beetje hulpeloos op dat moment en doorbrak de stilte door vast te stellen dat het een ‘uncomfortable silence’ was om nadien tegen Left Shark plagend te zeggen: ‘It’s broke like your career.’ Uiteraard werd datgene wat het publiek te horen kreeg, niet live gespeeld door Left Shark en Katy Perry. Tijdens hun laatste nummer, het hypersnelle ‘Rondo Alla Turca’ van Mozart lieten de twee zich daarop – weliswaar op humoristische wijze door erg snel met de voeten te bewegen op de toetsen – betrappen. ‘This is my show’ zo stelde Katy Perry, met nieuw kapsel in het Sportpaleis trouwens, toen ze doorhad dat het crewlid in haaienpak ook nu alle aandacht naar zich wist toe te trekken. ‘You’re a twerp (een dom en vervelend persoon n.v.d.r.) in Antwerp!’ zei ze nog plagend tegen de haai. Perry liet zwevend met akoestische gitaar in de hand uitschijnen live te spelen. Niets was minder waar, haar gitarist deed dat op het hoofdpodium. De gitaar bleef immers doorklinken wanneer ze het instrument niet bespeelde.

Tijdens ‘Swish swish’ nodigde ze een fan uit op het podium voor een potje basketbal met een zeer grote basketbal en een dito ring. Het werd Gaetan (door Katy Perry als Get On uitgesproken n.v.d.r.) uit Gent die er niet in sloeg om te scoren. Amerika won dus, en Gaetan mocht toch een selfie met zijn idool maken. Alleen: zijn smartphonebatterij was blijkbaar plat tot grote hilariteit van het publiek.

Katy Perry had naar eigen zeggen nog steeds last van een jetlag. Woensdag was haar eerste optreden in Europa in Duitsland met deze tour terwijl ze afgelopen zaterdag nog in haar geboorteplaats Santa Barbara optrad. ‘Mijn maag heeft zin in een ontbijt, terwijl het eigenlijk tijd is om avondeten te hebben.’ zei ze daarover. De Amerikaanse bleek nochtans erg energiek op het podium. Zo zagen we haar een radslag doen bij ‘Last Friday Night’, haar soepelheid niet veel later tonen door haar rechterbeen tegen haar bovenlichaam te trekken, of bij ‘California girls’ even op haar ellebogen te steunen, beide voeten in de lucht te houden en die tegen elkaar te laten gaan om het publiek te laten meeklappen op de maat.

(lees verder onder de video)

Last Friday Night. @katyperry live at @sportpaleis

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Heerlijk dom, net als drie jaar geleden, kwam de 33-jarige Amerikaanse over toen ze zei ‘I don’t know how to speak Belgian.’ en uiteindelijk aan de eerste rijen vroeg om haar enkele woordjes Nederlands te leren. ‘Heet en koud’ werd dat en ze vroeg ook of we als ontbijt wafels eten. Blijkbaar hadden Pascal Van De Velde, Nathalie Haegeman en Jeroen Van Beek van Greenhouse Talent haar kennelijk niet al te best gebrieft op dat vlak.

Scoren wist Katy Perry dan wel tijdens het basketbalwedstrijdje, dat deed ze niet altijd tijdens haar optreden dat nochtans snel uit de startblokken kwam. Openen deed ze met een fragment uit Witness dat in een beweging overging in Roulette, Dark Horse en een korte versie van Chained to the Rhythm. De meeste hits zaten in de tweede akte. Teenage Dream, Hot N Cold, Last Friday Night, California Gurls en I Kissed A Girl gooide ze er dan tegenaan die nog eens redelijk kort en snel passeerden ook. Het kon dan ook niet anders dat daarop enkele inkakmomenten moesten volgen. En dat gebeurde ook. Met ‘Déjà Vu’ en ‘Power’ als songs die met stip het minst onthaald werden. Ook al werd ‘Power’ begeleid door kleurrijke laserstralen, het mocht niet baten.

Toch moet het gezegd dat Katy Perry met haar The Witness Tour in tegenstelling tot haar eerdere passage in 2015 en haar zwakke performance op Glastonbury vorig jaar, delivert ook al was het Sportpaleis met 14.500 verkochte tickets lang niet uitverkocht. Een grootse en dure productie kregen we te zien waarbij de zangeres kosten noch moeite gespaard had. Over the top? Jazeker. Katy Perry overtroefde dan ook Lady Gaga die we eerder dit voorjaar in het Sportpaleis zagen op verschillende vlakken ook al heeft Gaga meer materiaal en mensen op tour (34 trucks en 12 tourbussen). In die mate dat je je zelfs niet stoorde aan Katy Perry’s bindtekst ‘Are you a goddess and you know it?’ waarop het Antwerpse publiek niet antwoordde. De Californische leek, verkleed als Egyptische godin, de enige die van zichzelf geloofde dat te zijn...

< Bert Hertogs >

De setlist:

Akte I

  1. Witness (fragment)
  2. Roulette
  3. Dark Horse
  4. Chained to the Rhythm (korte versie)

Akte II

  1. Teenage Dream
  2. Hot N Cold / Last Friday Night (T.G.I.F.)
  3. California Gurls
  4. I Kissed A Girl

Akte III

  1. Déjà Vu
  2. Tsunami
  3. E.T
  4. Bon Appétit (met fragment What Have You Done For Me Lately van Janet Jackson op het einde)

Akte IV

  1. Wide Awake (Akoestisch)
  2. Into Me You See
  3. Power

Akte V

  1. Part of Me
  2. Swish Swish
  3. Roar

Bis:

  1. Pendulum
  2. Firework


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter