PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Shakira @ Sportpaleis ★★

donderdag 7 juni 2018Sportpaleis Merksem

Shakira

Shakira liet danig op zich wachten in het Sportpaleis. Niet alleen was het van 12 december 2010 geleden dat ze nog optrad in de grootste concertzaal van het land. Tevens werd haar optreden dat aanvankelijk gepland was voor 12 november 2017 uitgesteld omwille van stemproblemen. En net zoals 7,5 jaar geleden liet ze zelfs dan nog haar publiek wachten door een half uur later dan voorzien op het appel te verschijnen. Dat leverde haar om tien na negen – terecht – een fluitconcert op wat de productie slim counterde door er ‘Alors on danse’ van Stromae tegenaan te gooien waarop het publiek aan het dansen sloeg. Shakira stelde tijdens haar bijna twee uur durende show teleur. Dat kwam onder andere omdat ze steevast koos voor een black out na élk nummer. Een moment dat het donker en stil werd dus. Daardoor had het concert veel weg van een feestje dat nooit echt helemaal op dreef kwam. Andere vaststelling: speelde ze vroeger haar drie B’s uit: borsten, billen en buik dan legde ze in Antwerpen vooral de focus op het billenwerk terwijl de buik gecamoufleerd werd door tierlantijntjes of een stukje stof. Om te verbergen dat daaronder nog wat babybuik zit of het mogelijke litteken van de keizersnede?

Productioneel schortte er vanalles aan Shakira’s show die goed is voor 14 trucks en 6 bussen aan materiaal en mensen en Live Nation Belgium in ons land promootte. Zo viel het bijvoorbeeld erg op wanneer de Colombiaanse live zong of wanneer ze beroep deed op haar zangstem die op de track meeliep (op ‘Shewolf’ bijvoorbeeld). Dat leverde gigantisch grote verschillen in geluidsniveau op tussen live en fake, maar ook behoorlijk wat microfouten (micro die nog niet open staat wanneer ze live moet zingen tijdens ‘Whenever, wherever’ bijvoorbeeld, enz.). Verder bleek ze vocaal niet echt goed bij stem (‘Underneath your clothes’) terwijl ze wel een pro bleek in kreetjes en gehijg. Tja, in 2013 en 2015 heeft ze daar dan ook extra op kunnen oefenen toen ze beviel van respectievelijk Milan en Sasha...

Om kwart na negen verschijnt een verticale witte streep licht op het ledscherm achteraan het podium. Die streep, een kier, wordt breder waarna Shakira op de tonen van ‘Estoy aquí’ dat ze koppelt aan ‘¿Dónde estás corazón?’ haar intrede maakt begeleid door confetti en lasers. Tijdens ‘Perro fiel’ kwam daar ook nog eens vuurwerk bij en bij ‘La tortura’ vlammen. ‘Chantaje’ – waarbij ze ‘Puro’ zong en dat liet beantwoorden door de titel van het nummer via haar fans te laten zingen – werd voorzien van ‘Puro Chantaje’-visuals die geprojecteerd werden op het ledscherm dat in het B-podium en de catwalk verwerkt waren.’ Haalde ze 7,5 jaar geleden 16.100 toeschouwers in de kuip dan waren het er deze keer bijna 3.000 meer. ‘Goedenavond Antwerpen!’ zei ze in vlekkeloos Nederlands tegen haar fans waarna ze niet veel later de vrouwen – ‘no guys involved’ – als een wolf liet huilen op het einde van ‘Shewolf’.

Jaren hebben we ons afgevraagd wat er nu geworden is van de lichtgevende microstatieven die Kate Ryan gebruikte 12 jaar geleden op het Eurovisiesongfestival. Het antwoord bleek bij Shakira te liggen. Die had er alvast één gerecupeerd voor ‘Si te vas’ waarbij ze het ding ook even als een paal om rond te paaldansen inzette. Shakira gaf mee dat ze lang getwijfeld had om opnieuw op te treden. ‘Mirakels bestaan dankzij jullie. Dankuwel om een vriend voor me te zijn in goede en kwade dagen.’ voegde ze daar nog aan toe. En wie de roddelpers gevolgd had de voorbije maanden die suggereerden dat haar relatie met Gerard Piqué in zwaar weer terecht gekomen was, diende ze nonverbaal van antwoord. Op de achterkant van haar gitaar – die ze naar de camera’s richtte – stond een afbeelding van hem en haar twee zoontjes.

Met stip was haar Oral Fixation Tour 11 jaar geleden veruit het strafste dat ze live ooit gedaan heeft. Omdat ze een authentieke sound integreerde en een brug maakte tussen Westerse, Latin en Oosterse klanken. Dat aspect was veel minder aanwezig tijdens deze El Dorado wereldtour die zondag in Hamburg begonnen was. Tijdens ‘Whenever, Wherever’ trok ze wél die gipsy-kaart, en sloeg ze aan het buikdansen op blote voeten, in traditionele kledij waarna opnieuw en alweer een black out moest volgen zodat de stage hands met bladblazers de confetti konden wegblazen op het B-podium en de catwalk.

Zet ‘Whenever, Wherever’ of als je wil ‘Tú’ dat begeleid werd door viool en contrabas, of het akoestisch gebrachte ‘Antología’ waarbij de akoestische gitaar, bongo’s en toetsen het klankbedje mochten spreiden op het B-podium naast ‘La La La (Brazil 2014)’ dat ze later tijdens het optreden liet horen en liet voorafgaan door handgeklap op het ritme van ‘We will rock you’ en je merkt het gigantische spagaat waarin de Colombiaanse verkeert. Tussen een authentieke sound die naar traditie verwijst aan de ene kant, en plat commerciële kermismuziek aan de andere. ‘Amarillo’ dat ze nochtans stevig liet meeklappen bij de start en verderop het nummer, kunnen we dan weer rekenen tot een van de inkakmomenten van het concert. Tijdens ‘Waka Waka (This Time for Africa)’ liepen de vocals van het koor mee via de tracks. Bissen deed Shakira op een rond klein podium rechts achteraan de zaal. Voor de gelegenheid coverde ze Francis Cabrels ‘Je l‘aime à mourir’. Dat Frans ging haar overigens goed af bij die karakteristieke wat lage en volle stem van de 41-jarige moeder van twee kinderen die op de tonen van ‘Hips Don‘t Lie’ door het publiek richting B-podium ging, breed tandpastaglimlachend, als een klein meisje dat nog verwonderd is om iets kleins.

‘This is perfection’ mag Shakira tijdens dat nummer dan wel zingen, het concert was dat verre van. ‘OMG! I will always remember this!’ riep ze nog voor ze afsloot met Carlos Vives’ ‘La bicicleta’ terwijl confetti opnieuw de lucht ingeblazen werd. Wij zullen ons dit optreden vooral herinneren als eentje om snel te vergeten. Stelt u daar een contradictie vast? Inderdaad.

< Bert Hertogs >

. @shakira has left @sportpaleis

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

De setlist:

  1. Estoy aquí / ¿Dónde estás corazón?
  2. She Wolf
  3. Si te vas
  4. Nada
  5. Perro fiel
  6. Underneath Your Clothes
  7. Me enamoré
  8. Inevitable
  9. Chantaje
  10. Whenever, Wherever
  11. Amarillo
  12. La tortura
  13. Antología
  14. Can‘t Remember to Forget You
  15. Loca / Rabiosa
  16. La La La (Brazil 2014) / Waka Waka (This Time for Africa)
  17. Je l‘aime à mourir (cover Francis Cabrel)
  18. Hips Don‘t Lie
  19. La bicicleta (cover Carlos Vives)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter