PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Santana in het Sportpaleis ★

vrijdag 22 juni 2018Sportpaleis Merksem

Santana

Santana zette in het Antwerps Sportpaleis zo’n optreden neer waarvan je je afvroeg of respectievelijk promoter Pascal Van de Velde van Greenhouse Talent en Jan Van Esbroeck, zaaluitbater van het Sportpaleis zich ooit wel eens beschaamd voelen om hun geldhonger en winstbejag. Welgeteld 5 trucks, 2 bussen en 2 vans heeft Santana mee op tour. De beroemde gitarist stond op een podium dat naar Sportpaleisnormen meer weg had van een wat groot uitgevallen postzegel, en had een klein ledscherm achter zich en vier rechthoekige exemplaren links en rechts ervan plus een paar spots in de nok. Om kort te gaan: deze productie had eerder de afmetingen om de Stadsschouwburg aan te doen, à la limite de Lotto Arena misschien nog. Maar het Sportpaleis: no way!

Greenhouse Talent ging dan ook zwaar op de bek – alweer – en zag de ticketverkoop stranden op 7.500 toeschouwers waarmee het eigenlijk de Lotto Arena met staand publiek had kunnen vullen. Om het Sportpaleis nog een beetje ‘een vol’ gevoel te bezorgen, werden allerhande wedstrijden georganiseerd met blogs (die een veel kleiner bereik hebben dan Concertnews.be wat op zich erg aandoenlijk is). Feit is dat een blik werpen op het balkon een troosteloze indruk gaf. De eerste rijen zaten min of meer vol, maar daarachter gaapte leegte. Toeschouwers die tot 100 euro opgehoest hadden om op de eerste rijen van het middenplein te mogen zitten, moeten zich toch niet al te comfortabel gevoeld hebben dat er voor hetzelfde optreden (al dan niet discreet) gratis tickets weggegeven werden. Dat Beyoncé en Jay-Z – die ook een best prijzige ticketpolitiek hanteren in Glasgow – onlangs aan de deur gratis kaarten weggaven voor hun show, toont aan dat de vraag het aanbod soms helemaal niet volgt en vooral dat concerttickets veel te duur zijn. Dergelijke prijszetting met aan de andere kant gratis tickets of tickets aan verminderde prijs (al dan niet via media partners) zorgt ook voor een pervers effect. Waarom zou je als consument nog de volle prijs betalen voor concerten of pakweg eendagfestivals als Werchter Boutique of TW Classic als je gratis tickets kan krijgen of een deal kan doen (twee tickets en drankbonnen aan verminderd tarief)? Als die redenering de bovenhand gaat halen bij consumenten en zij massaal wachten op kortingtarieven of gratis tickets, zit de Belgische concertsector en bij uitbreiding de internationale straks met een gigantisch probleem.

Je zal maar 100 euro opgehoest hebben om vooraan het Sportpaleis op het middenplein te mogen zitten, vroegen we ons halfweg het optreden van Santana af terwijl er gratis tickets weggegeven werden voor het concert. En daar bovenop nog eens moeten vaststellen dat ie toeschouwers toeliet om naar voor te komen en er zo een staand concert van maakte. Op die manier kan je je toch niet anders dan afgeript voelen als toeschouwer met je duurbetaalde tickets in je portefeuille? Je zal je maar tot de elite wanen die zich het duurste concertticket voor het Sportpaleis kan veroorloven, en daarmee uiteraard wil pronken, en dan moeten vaststellen dat het plebs, fans met veel goedkopere of gratis tickets plots helemaal vooraan het podium komen staan, je zicht benemen zodat je niet anders kan dan de helft van het optreden recht te staan iets wat je zelden in je leven met die luie reet van je hebt gedaan… Die arme rijkelui toch...

Qua sfeer stelde de eerste helft van de show dan ook niets voor, iedereen zat apatisch aan zijn stoel gekluisterd. Toen Santana die zelf kennelijk geen grote fan was van een zittend optreden de veiligheidsagenten die de oprukkende massa richting podium probeerde tegen te houden overrulede met ‘Hey security let them in. Without those people you don’t have a job. This is so much better.’, zaten we al ver over de helft van het concert bij ‘Mona Lisa’ en moest ie een van zijn grootste hits ‘Maria Maria’ nog inzetten dat relatief behoorlijk meegezwaaid werd en waarbij enkelingen ook aan het springen sloegen. ‘Donald Trump kiss my ass.’ liet de gitarist nog optekenen terwijl hij erg trots was dat Mexico Duitsland verslagen had op het WK.

Naast heel wat covers die Santana bracht zoals ‘Right on’ van Marvin Gaye, ‘A Love Supreme’ van John Coltrane waarbij de trombone mocht soleren, ‘Jin-go-lo-ba’ van Babatunde Olatunji, ‘Oye como va’ onder andere begeleid door beatrings en güiro van Tito Puente, ‘Love, peace and happiness’ van The Chambers Brothers en ‘Roxanne’ van The Police, bleek Santana muzikaal zich vooral zelf te coveren terwijl de band de rockkaart trok bij ‘Total destruction’ waarin onder andere gerefereerd werd naar ‘Miss you’ en ‘(I can’t get no) satisfaction’ van The Rolling Stones. Nooit bereikten de muzikanten (1 drumster, twee percussionisten, drie gitaristen waaronder Santana, en een toetsenist) en de twee zangers echter het niveau dat een arena als het Sportpaleis waardig was. Toen Cindy Santana na ‘Are You Ready People’ een lange drumsolo gaf, werd dat zo waar hét hoogtepunt van het optreden. Het is al ver gekomen...

‘Voor mij is het belangrijk om gek te worden. Dat je je voelt alsof je 7 of 17 bent.’ zei de 70-jarige Santana bij de start van zijn concert. Die crazy feelings kwamen er nooit in het Sportpaleis.

Conclusie: Santana voldeed totaal niet aan de verwachtingen, bracht een routineus en saai standaardoptreden met eindeloze solo’s en wist dus zijn belofte ‘to get crazy’ niet waar te maken. En zo tekende hij met stip voor een van de zwakste optredens dit seizoen in het Sportpaleis.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter