PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Bryan Adams ★★★★★

zaterdag 23 juni 2018Paleis 12 Brussels Expo

Bryan

Een subliem optreden in een sublieme concertzaal voor een subliem publiek. Dat gaf Bryan Adams die zichzelf opnieuw uitgevonden leek te hebben in Paleis 12. De 58-jarige Canadees bracht een jukeboxoptreden om van te smullen. Niet eentje zoals we gewend zijn. Neen, de singer-songwriter had – eindelijk – de arrangementen voor zijn songs opnieuw bekeken. De fan die een ‘In 1995 stond ik met je op het podium. Nu heb ik mijn dochter bij.’-bordje vasthield was er dus aan voor de moeite. Geen ‘When you’re gone’ dus tussen Adams en een vrouwelijke fan die de rol van Melanie C mocht spelen. Een verademing wat ons betreft want dat showelement was ondertussen zo afgezaagd en voorspelbaar als wat geworden tijdens zijn live shows. De keuze om voluit voor muzikaliteit te gaan en knappe arrangementen, net zoals The Bare Bones-tour, leverde niet alleen enkele pareltjes op maar terecht ook twee staande ovaties, na ‘Straight from the heart’ waarbij hij opmerkelijk in zijn privéleven liet kijken en na laatste toegift ‘All for love’ waarbij hij het publiek de beste Belgische arena qua akoestiek liet verlichten door de smartphonelichtjes van zijn fans. Het leverde voor een tweede keer tijdens de avond ‘oho’-gezang op uit Seven Nation Army en tribunegestamp. Alsof de Belgen net Tunesië belachelijk hadden gemaakt op het WK in Rusland met 5-2.

Bryan Adams had zijn huiswerk goed gemaakt en feliciteerde ons met die overwinning. ‘Voor de vrouwen in de zaal die niet weten waarover het gaat. Er was een voetbalwedstrijd vandaag en daarin heeft België gewonnen.’ zo zei de zanger die daarop awoe-geroep als antwoord kreeg van de vrouwen in het publiek die kennelijk zijn gevoel voor humor niet konden smaken maar ‘Have you ever really loved a woman’ als goedmakertje weer wel zagen zitten dat eindigde op ‘Olé olé olé we are the champions’. Ook later bleek dat Adams maar al te goed wist wat ons land betekende voor zijn carrière. ‘In de jaren ‘80 heb ik hier mijn eerste live album opgenomen. Dat was op Torhout-Werchter. Oorspronkelijk waren het opnames voor televisie maar omdat het zo’n goed optreden was en de sfeer zo goed zat, heb ik het uitgebracht.’ wist ie nog. Wel, mocht Adams in Paleis 12 de zaak opgenomen hebben, we zouden niet twijfelen om opnieuw een live album of dvd uit te brengen. Want werkelijk alles zat goed van begin tot einde.

Openen deed ie stipt om kwart na acht met ‘Ultimate Love’ dat ie in een beweging, weliswaar door te vertragen met zijn band, wat opmerkelijk voor het eerst tot handgeklap leidde door de fans, liet overgaan in ‘Can’t stop this thing we started’. Vervolgens breidde hij daar nog ‘Run to you’ aan vast waarbij we een vrouw in de nacht zagen lopen over straat in de zwart-witbeelden. Fraai. Mooi verzorgde visuals kregen we dus te zien zoals in ‘Somebody’ ook waarbij we enkele bewegende portretbeelden zagen van gewone mensen die verkleinden en in aantal toenamen terwijl de live beelden van de band daarachter beetje bij beetje zichtbaarder werden tot het moment dat je enkel een gepixeld live beeld zag.

(lees verder onder de video)

Somebody. @bryanadams live at @palais12.

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Erg basic stelde hij zichzelf voor met de bindtekst.’Hello. I’m Bryan. I’m your singer tonight.’ waarop ie zei dat ie enkele bekende en minder bekende nummers zou spelen, sommige die we misschien niet zouden kennen, wat jammer is volgens hem waarop ie fijntjes meegaf ze toch te spelen omdat het nu eenmaal zijn show is. Als er al een advies is dat ie ons mee wou geven tijdens het concert dan was het wel ‘Go down rockin’’ dat het publiek stevig meeklapte en waarvan het de ‘oeh’’s gretig meezong. Het was onmiskenbaar samen met ‘Heaven’ dat daarop volgde een van de eerste hoogtepunten uit deze exquise avond.

Tijdens die ballad zagen we beelden uit de kosmos, de aarde en een astronaut. Adams liet de start van het nummer over aan zijn fans terwijl ie een beetje later hen bijtrad met zijn karakteristieke licht hese stem terwijl de lead gitaar van Keith Scott lekker melodieus mocht doorklinken, Mickey Curry de cimbalen van zijn drums subtiel bespeelde en Adams zich focuste op het publiek aan een zijde van de zaal om het zo extra op te poken.

Dat ie gevoel voor humor heeft, toonde Bryan Adams toen ie stilstond bij het allereerste duet ooit dat ie deed waarop ie in Paleis 12 Tina Turner aankondigde, Curry tromgeroffel liet horen en de volgspots zich richtten op de rechterachterhoek van het podium. Turner, die geniet van haar artiestenpensioen en recent daar eventjes uitkwam voor de première van Tina de musical in Londen, dook uiteraard niet op. Maar wat Keith Scott uit zijn elektrische gitaar haalde was ronduit fe-no-me-naal. Om het helemaal af te maken, nam ie samen met Bryan Adams tijdens het nummer even een korte break zodat Adams het gezicht van zijn lead gitarist kon afdeppen met een zwarte handdoek. Vervolgens toonde Scott even in een magistrale solo hoe vingervlug hij zijn snaren wel bespelen kan. Wow!

Negende op de set was Cloud #9. Kijk, zelfs dat soort leuke bijkomstigheden vinden wij tof tijdens een optreden terwijl we in de visuals wolken te zien kregen. ‘You belong to me’ had de vijftiger voor de gelegenheid in een rockabilly-jasje gestoken. ‘I know it’s like sardines a little bit.’ wist de zanger die het publiek op het middenplein enthousiasmeerde om mee te dansen. ‘Shake your ass’ stelde hij voor waarop ie een vertaling zocht en vond bij enkele fans vooraan. ‘Schudden met de billen.’ zei Bryan Adams na een tijdje oefenen wat hem uiteraard een applaus opleverde, net als dat koppel dat begon te jiven in het publiek en vakkundig in beeld gebracht werd door de cameralui.

(lees verder onder de video)

Summer of 69. @bryanadams live at @palais12.

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

In de visuals van ‘Summer of ‘69’ zagen we een blote vrouw met de lyrics uit de grootste hit van de Canadees getatoeëerd over haar ganse lichaam. ‘Here I am’ was een waar oorgasme. Gary Breit begeleidde Bryan Adams op de vleugelpiano terwijl de zanger de akoestische gitaar bespeelde. Ook ‘Back to you’ was er eentje om door een ringetje te halen, maar daar werd dan weer het klankbedje opgemaakt door Breit op piano en Scott op elektrische gitaar.

(lees verder onder de video)

Back to you. @bryanadams live at @palais12.

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Bryan Adams liet tijdens de toegiften toen ie solo voor zijn duizenden fans stond, diep in zijn ziel kijken. Zo bedankte hij zijn beide ouders die hem de kans gegeven hebben om muzikant te worden ook al hadden zij 1.000 dollar opzijgezet voor hem voor zijn studies. Hij vroeg zijn moeder toen ie 18 was of hij dat geld kon gebruiken om een piano mee te kopen. ‘Can we put the money in the piano?’ vroeg ie waarop zei ‘Yes, we can do it.’ antwoordde. Als tiener schreef ie destijds ‘Straight from the heart’ dat door merg en been ging in Paleis 12 omdat ie het opdroeg aan zijn beide ouders. Adams’ vader stierf vier dagen geleden, zijn moeder ligt in het ziekenhuis door een beroerte en is al de 90 voorbij. Niet meer dan terecht beloonde het publiek, dat het nummer al fraai meezong, deze wondermooie doorleefde en oprechte versie met een staande ovatie waarop Adams vervolgens Joe Cocker eerde waarvoor ie ‘When the night comes’ geschreven had. Cocker en Janis Joplin behoren overigens tot zijn invloeden en voorbeelden, liet ie nog weten alvorens ie afscheid nam van het publiek op de tonen van ‘All for love’ waarbij de camera’s achter het podium de zanger in beeld namen en de volledige zaal met smartphonelichtjes belicht toonde op het podiumbrede ledscherm.

(lees verder onder de video)

All for love. @bryanadams live at @palais12

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op

Bryan Adams zette een weergaloos optreden neer in Paleis 12. Met stip een van de beste concerten ooit die we hem in ons land zagen geven. Werkelijk alles zat mee, zelfs het weer. Wat altijd een plus is zelfs als je indoor speelt.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Ultimate Love
  2. Can‘t Stop This Thing We Started
  3. Run to You
  4. Go Down Rockin‘
  5. Heaven
  6. This Time
  7. It‘s Only Love
  8. Please Stay
  9. Cloud #9
  10. You Belong to Me
  11. Summer of ‘69
  12. Here I Am (akoestisch)
  13. When You‘re Gone (akoestisch)
  14. (Everything I Do) I Do It for You
  15. Back to You
  16. Somebody
  17. Have You Ever Really Loved a Woman?
  18. The Only Thing That Looks Good on Me Is You
  19. Cuts Like a Knife
  20. 18 til I Die
  21. I‘m Ready
  22. Brand New Day

Bis:

  1. I Could Get Used to This
  2. I Fought the Law (The Crickets)
  3. Whiskey in the Jar (Ierse folk traditional) (solo akoestisch)
  4. Straight From the Heart (solo akoestisch)
  5. When the Night Comes (nummer geschreven voor Joe Cocker) (solo akoestisch)
  6. All for Love (solo akoestisch)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter