PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Audition for Life/Art ★★1/2

woensdag 26 september 2018Bourla Antwerpen

Audition

Soms verdrinkt een voorstelling weleens in de veelheid van gebruikte expressievormen en de overvloed aan impulsen en thema’s. En jammer genoeg was ‘Audition for Life/Art’ van Mokhallad Rasem en Helge Letonja in dit bedje ziek. Want hoewel we echt wel onder de indruk waren van de dans van Oh Chang Ik, het persoonlijke verhaal van Medoune Seck en de integratie van de teksten van Rumi, hadden we zonder handleiding nooit spontaan achterhaald dat deze productie van Toneelhuis in samenwerking met Bremer Shakespeare Company en ‘steptext dance project’ eigenlijk zou moeten gaan over hoe ons leven een kunstwerk is dat we een leven lang trachten te voltooien. Wat ons betreft waren de thema’s vreemdeling/vluchteling en ‘verwachtingen van de maatschappij’ veel prominenter aanwezig.

‘Audition for Life/Art’ kwam traag op gang met een opening die het ensemble heel gecontroleerd liet opkomen en waarbij iedereen dan rustig op zoek ging naar zijn of haar plaats in de beweging van de maatschappij. Het masker maakte de dansers anoniem en de klankopname stelde het publiek de eeuwenoude existentiële vragen: Wie ben ik? Wat doe ik hier? Een mooi staaltje choreografie van Helge Letonja, maar in het licht van wat er volgde, viel het danig uit de toon.

Een ander heel sterk podiumbeeld was wanneer Leila Eskandari met een koffer in de hand voor een afbeelding van een stukgeschoten huis klaar stond om op de vlucht te gaan en het publiek in haar eigen taal toesprak om haar verhaal te doen. Ze was met haar verhaal niet alleen: dit internationale gezelschap bracht heel wat bagage met zich mee. Het was pakkend om de persoonlijke tragedies van de dansers te horen. Het feit dat ze dit elk in hun moedertaal mochten doen, verleende de vertellingen nog meer authenticiteit.

Maar die sereniteit stond dan weer haaks op de sfeer van de scènes waar de audities verliepen als een soort platvloerse talentenjacht waar sensatie belangrijker was dan het respect voor de deelnemers. Wanneer Michael Meyer vervolgens in de rol van licht geschifte presentator even een fragment van William Blakes ‘Auguries of Innocence’ ging voorbrengen, wist hij perfect een gevoelige snaar te raken en een filosofische inslag te geven, maar het vloekte met de rol die hij vertolkte en de scène waarin het zich afspeelde.

‘Audition for Life/Art’ wist zo heel wat stijlen en disciplines op een vakkundige manier te brengen, maar sloeg er niet in om de ballast van bijvoorbeeld een absurde modeshow overboord te gooien en de verscheidenheid tot één geheel te versmelten. Kleine pareltjes van  theater gingen zo verloren in een lettersoep van ideeën en expressies.

< Sascha Siereveld >

concept, regie

Mokhallad Rasem, Helge Letonja

met

The Ensemble New Bremen: Augusto Jaramillo Pineda, Kathrin Steinweg, Kossi Sébastien Ahol- ou-wokawui, Medoune Seck, Michael Meyer, Roua Reshah, Leila Eskandari, Oh Chang Ik

assistentie dramaturgie: Renate Heitmann
kostuum- en decorontwerp: Rike Schimitschek
lichtontwerp: Timo Reichenberger
productieleiding, regie-assistent: Martina Lübbing
assistentie kostuumontwerp: Viktor Fadel Saleh
techniek Bourlaploeg: Henk Vandecaveye, Filip van Berendoncks, Sam Geerts, Maarten Dockx, Dominick Geentjens
productie: Bremer Shakespeare Company, steptext dance project, Toneelhuis

in het kader van Sehnsucht Europa

met de steun van
Fonds Darstellende Künste


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter