PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Scrooge de musical ★★★★1/2

zondag 9 december 2018Stadsschouwburg Antwerpen

Scrooge

Vergeet ‘The Sound of Music’ of ‘Annie’, want met ‘Scrooge de Musical’ heeft Music Hall een absolute topper en kerstklassieker in spe gecreëerd die ons zelfs op een druilerige zondagmiddag ergens begin december probleemloos in volle kerststemming kon brengen.  De lekker ouderwetse, Victoriaanse sfeer van Charles Dickens’ ‘A Christmas Carol’ werd vlot gecombineerd met gloednieuwe, filmische muziek van Dirk Brossé. Vanni Viscusi voorzag daarbij enkele mooie en speelse choreografieën die deden dromen van dansen op het ijs en romantische winterbals. Frank Van Laecke en Allard Blom tekenden voor tekst en script en Warre Borgmans mocht in de huid kruipen van ’s werelds bekendste vrek: Ebenezer Scrooge. Het werd niet de meest donkere en hatelijkste gierigaard, maar eerder een verloren ziel die ondanks al zijn cynisme, schijnbaar verstilde hart en haat voor Kerstmis zich duidelijk liet raken door wat hij tijdens het bezoek van de drie geesten van Kerstmis zag. Warre Borgmans voelde zich duidelijk erg goed in deze rol en straalde dat ook uit. Hij wist ons ook meer dan aangenaam te verrassen met zijn zang. Wie had ooit gedacht dat Warre de musicalster van 2018 zou worden?

Het verhaal van de typische geldduivel Ebenezer Scrooge die het bezoek krijgt van vier geesten om hem tot inkeer te brengen, is genoegzaam bekend. Frank Van Laecke en Allard Blom hadden aan de kern van dit verhaal dan ook weinig veranderd. Alleen was de inkleuring van het verhaal minder donker.  De kleine Scrooge werd voorgesteld als een eenzame dagdromer die kon opgaan in de fantasiewereld van een boek i.p.v. de eenzaat die zonder vrienden achter bleef. Er ging ook veel aandacht naar de liefde die Ebenezer voor zijn Emily voelde. Frank en Allard vertelden een veel positiever verhaal dan we gewoon waren zonder daarbij afbreuk te doen aan wat je van een figuur van Scrooge zou mogen verwachten. Men was alleen veel meer gaan kijken naar wat Ebenezer had gemaakt tot wie hij was. 

Er was daarbij een grote rol weggelegd voor Emily die vertolkt werd Anouk Rietveld. Zij dook op als de ‘Geest Van Voorbije Kerstmis’ en zong daarbij het gevoelige ‘Vogelvrij’ dat door Dirk Brossé zo was gecomponeerd dat het vrolijk en hoopvol terugkeek op de mooie tijd, maar kort daarna ook verdrietig klonk omwille van het gemis. Het was een mooie prestatie van zowel Anouk als van Dirk.

Dirk Brossé had trouwens erg mooie muziek gecomponeerd voor deze nieuwe, Vlaamse productie. Het klonk bij momenten eerder als de soundtrack van een film dan een typische musical en wist muzikaal te spelen met gevoelens. Emotioneel reisden we van vrolijke winterpret over spijt en verbittering van Jacob Marley naar romantische verliefdheid en onvervalste kerstvreugde. De muziek wist telkens de juiste sfeer te ensceneren die dan vervolgens ook grafisch ondersteund werd door de projecties.

Want ‘Scrooge de Musical’ moest het niet hebben van ingewikkelde decorwissels, maar wist handig gebruik te maken van een kubusvormige constructie op een draaiplateau die beschenen werd met passende projecties die zich mee aanpasten aan de bewegingen van de panelen.  Dan Potra’s kubus bleek multifunctioneel en kon met het openen van een of twee luiken probleemloos omgetoverd worden van slaapkamer tot Londense straat tot kerkhof. De mooiste projecties zagen we tijdens de terugblik in de tijd, wanneer we teruggingen naar de kindertijd van Ebenezer. De manier waarop daar de bomen getekend werden en later ook het klaslokaal lijn per lijn op doek verscheen, was sprookjesachtig mooi. Ook het moment dat de sfeer tijdens het kerstfeestje bij Fezziwig plots omsloeg, werd grafisch erg mooi geïllustreerd.

En dan moeten we het uiteraard ook nog hebben over de acteurs. We zouden het kunnen hebben over het feit dat Leendert De Vis schitterde in zijn rol als Jacob Marley of dat Korneel Defrancq echt wel sterk was als jonge Scrooge. We zouden Anouk Rietveld verder kunnen bewieroken en in haar kielzog erg lovende woorden kunnen schrijven over de mooie stem van Joke Van Robbroeck. En het zou allemaal meer dan waar zijn. Maar al deze prestaties stonden in de schaduw van de man die heel de voorstelling wist te dragen: Warre Borgmans.

Music Hall had met de casting van Warre in de rol van Scrooge echt wel een meesterlijke zet gedaan. Niet alleen speelde Warre Borgmans erg vertellend en sterk, hij zong ook nog erg goed. Er waren zelfs momenten bij dat we koude rillingen van emotie kregen bij het horen van de breekbaarheid van zijn zang. Warre had het geluk dat Frank en Allard zijn personage ook een erg menselijke kant hadden meegegeven. Warre mocht een erg menselijke Scrooge neerzetten die in al zijn cynisme ook een vleugje humor had. Die humor kreeg trouwens even de vrije loop toen Warre tijdens ‘Je moet het raden’ de vierde wand mocht doorbreken en uit zijn rol mocht vallen. We kregen Warre ten voeten uit en genoten met volle teugen van deze uitval.

‘Scrooge de Musical’ is dus duidelijk een schot in de roos voor de kerstdagen. We zagen hele mooie scènebeelden, leuke choreografieën en een vlotte cast. We genoten van de heerlijke muziek en kregen zonder problemen dat warme gevoel dat Kerst toch weer oproept. Het is een splinternieuwe, lekker ouderwetse feel-good-musical voor het hele gezin.

< Sascha Siereveld >

De cast:

Ebenezer Scrooge: Warre Borgmans
Jonge Scrooge: Korneel Defrancq
Emily: Anouk Rietveld
Jacob Marley: Leendert De Vis
Jonge Jacob Marley: Florian Slangen
Fezziwig: Frank Hoelen
Bob Cratchit: Manu Jacobs
Victoria Cratchit: Charline Catrysse
Kleine Tim: Obe Lambert, Dries Van Cauwenbergh of Jayden Van Herk
Neef Fred: Jeroen Logghe
Linda: Joke Van Robbroeck

Creatives

scenario en liederteksten: Frank Van Laecke & Allard Blom
componist: Dirk Brossé
regie: Cornelius Baltus
choreografie: Vanni Viscusi
producent: Geert Allaert


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter