PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Jasper Steverlinck ★★★★1/2

vrijdag 21 december 2018Kon. Elisabethzaal Antwerpen

Jasper

Twee staande ovaties ontving Jasper Steverlinck maar liefst in een volle Koningin Elisabethzaal. Niet meer dan terecht overigens. Zes jaar was het stil rond de zanger, zijn vorige soloplaat ‘Songs of Innocence’ dateerde immers van 14 jaar geleden. Zijn jongste album ‘Night Prayer’ kwam ie deze keer live met strijkers en band voorstellen in Antwerpen. Het leverde prachtige, zeer integere en bezielde bluesy momenten op tijdens zijn allerlaatste optreden dit jaar in ons land. Zijn ganse plaat had ie ingeblikt met Jake Gosling, die het eerste schijfje van Ed Sheeran onder andere produceerde. Maar Jasper vond het eindresultaat te afgelikt, de ziel ontbrak. Met nog maar een klein budget over stapte ie naar Jean Blaute die hem vertelde hoe men vroeger een plaat opnam. Zonder computers, gewoon de zaak van begin tot einde inspelen, de track beluisteren, goedkeuren of opnieuw inspelen. Het is die analoge manier van te werk gaan, die de songs extra kracht en authenticiteit meegaven wat het diverse publiek (jong en oud was aanwezig in de Koningin Elisabethzaal) erg kon smaken.

Al meer dan 10 jaar doen we ondertussen aan muziekjournalistiek. Elk jaar heeft zo zijn verrassingen wanneer je op het einde van het jaar lijstjes ziet passeren. Dit jaar was dat niet anders. Met ‘Night prayer’ heeft Jasper Steverlinck immers het op drie na best verkopende album in Vlaanderen van 2018 op zijn naam staan. Hij moet Niels Destadsbader met ‘Dertig’, Ed Sheeran met ‘Divide’ en ‘Liefde voor muziek 2018’ waarop hij zelf te horen is, voor zich laten. Met die prestatie doet ie beter dan onder andere Bart Peeters, Helmut Lotti, Dua Lipa en Arctic Monkeys. Eerlijk? Toen we dat lijstje van Ultratop onder onze neus kregen, waren we aangenaam verrast.

Jasper Steverlinck op vier? Blijkbaar was ons iets ontgaan de afgelopen maanden. Toegegeven, we wisten wel dat zijn concertreeks die nog tot eind februari 2019 duurt goed loopt, met heel wat uitverkochte concerten. Maar dat die plaat het zo goed deed (dankzij ‘Liefde voor muziek’) was wel een wake up call voor ons. Kennelijk zijn we trouwens ook niet de enige die Jaspers succes niet correct aanvoelde. De artiest heeft geen enkele MIA-nominatie op zijn naam staan. De VRT en Kunstenpunt mogen wat ons betreft eens een poging ondernemen om dat te verklaren. Steverlinck lijkt naast populair ook de – onterecht – vergeten songwriter door de eigen muziekbusiness te zijn.

Met ‘Night prayer’ waarmee hij in augustus een gouden plaat scoorde, bewijst de man dat er wel degelijk een plek is voor donkere gevoelens op een plaat en dat die eerlijke, pure aanpak met teksten die over het echte leven gaan, moeiteloos op de interesse van heel wat muziekliefhebbers kan rekenen. Het rockjasje dat ie aandeed bij Arid, heeft ie nu helemaal over de haag gegooid. Tijd om muziek te maken in de geest van zijn voorbeelden: Nina Simone, Bruce Springsteen, Paul Simon en Bill Withers. De basis? Gitaar en piano en Jaspers falsetstem die doet denken aan Jeff Buckley of Saybia als je wil.

Openen doet ie zijn concert om iets na acht, solo op de Nord met ‘Sad reminders’. Steverlinck blijkt goed bij stem te zijn, en weet zij falsetstem het ganse optreden moeiteloos te plaatsen. Met ‘’t is nu al gezellig’ breekt ie het ijs net voor ie ‘So far away from me’ neerzet ondersteund door contrabas, twee violen, altviool, cello, toetsen en drums. Het is een song volgens het boekje dat halfweg opentrekt (o.a. dankzij de drums) en crescendo gaat. Het is die dynamiek die de 42-jarige Gentenaar nog een aantal keer bespeelt tijdens het concert (zoals tijdens ‘That’s not how dreams are made’ bijvoorbeeld), en een feest voor het oor oplevert, zelfs in een moeilijke zaal als de Koningin Elisabethzaal die in eerste instantie gebouwd is voor akoestische niet versterkte muziek.

‘Jiehaa!’ schreeuwt een toeschouwer het uit na ‘Here’s to love’, het themalied van Music for life vorig jaar waarop de piano en elektrische gitaar het muzikale laken naar zich toetrekken.  Het enige foutje dat de veertiger maakt in Antwerpen is te vroeg een bindtekst afsteken terwijl ‘Our love got lost’ nog gespeeld moet. Voor ‘Colour me blind’ liet ie zich inspireren op het verhaal van het zoontje van Caroline die in de muzieksector werkt. Dokters hebben bij het kindje vastgesteld dat ie aan een ziekte lijdt die zijn evenwichtsorganen aantasten. Wat zeker is, dat hij ooit blind zal worden. Wat niet geweten is, wanneer. ‘Hoe leven met iets dat gaat gebeuren, zonder te weten wanneer, is dan ook het thema van het bloedmooie, intieme en (h)eerlijke ‘Colour me blind’ geworden. Een prachtsong.

Jasper Steverlinck bracht ook enkele covers uit ‘Liefde voor muziek’ naar de Koningin Elisabethzaal. Zo bracht ie solo op baritongitaar ‘One thing I can’t erase’, een cover van Niels Destadsbaders ‘Speeltijd’. Enkele uren voor we naar Jaspers concert trokken hadden we Niels het origineel nog live horen zingen op het Theaterplein tijdens Joe’s Christmas Ball. Zeggen dat Jasper er een groot nummer door het bewust klein te houden, van gemaakt had, is een understatement. ‘Ice queen’ van Within Temptation spaarde hij als eerste toegift. De combinatie: Cordobagitaar en strijkers werkte. Andere nummers die zeer goed onthaald werden waren ‘Killing Dragons’ dat Gert Bettens voor hem schreef en ‘Need your love’. Van die laatste song was ie niet tevreden toen hij dat ingespeeld had met Gosling als producer. Door de old school aanpak van Jean Blaute werd het wél een mooi nummer volgens Jasper Steverlinck die het ganse concert zich low profile, zelfs wat als underdog opstelde. Pas op het einde, tijdens zijn tweede en laatste bisronde liet ie die bescheidenheid varen. Met ‘Fall in light’ had ie niet minder dan de ambitie een eigen traditional te schrijven zoals Miriam Makeba er een heeft met ‘Where does it lead’. En bij ‘On this day’ stelde hij ‘dit is het nummer dat Bob Dylan vergat te schrijven.’

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Sad reminders
  2. So far away from me
  3. Here’s to love
  4. Cave song
  5. Our love got lost
  6. Colour me blind
  7. Things that I’ve should have done
  8. That’s not how dreams are made
  9. One thing I can’t erase (cover Niels Destadsbader)
  10. Someday
  11. Killing dragons
  12. Broken
  13. Need your love
  14. Night prayer

Bis 1:

  1. Ice queen (cover Within Temptation)
  2. Open your heart

Bis 2:

  1. Fall in light
  2. On this day


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter