PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie The Best of Musicals 2019 ★★★★1/2

vrijdag 1 maart 2019Stadsschouwburg Antwerpen

The

Music Hall bestaat 30 jaar en daarom werd hun jaarlijks musicalfestijn in het teken van dit jubileum gezet. Gedurende een show van bijna twee en een haf uur werd er gegrasduind in de verschillende musicalproducties die ze in de loop van deze dertig jaar op de planken hadden gebracht. Het werd genieten van een selectie tophits uit o.a.  ‘The phantom of the opera’, ‘Romeo & Julia ‘, ‘Dans der vampieren ‘, ‘Les Misérables ‘ en ‘The sound of music’. Meer dan 35 hits werden vertolkt door een keur van artiesten waaronder: Nordin De Moor, Elke Buyle, Chris Van Tongelen, Charlotte Campion, Ann Van den Broeck, Hans Peter Janssens, Sandra Kim, Sofie De Schryver, Deborah De Ridder en de geweldige kinderen van Supastar. Ze werden bijgestaan door een dertigkoppig orkest dat ons bij momenten muzikaal uit de sokken mocht blazen. Het tempo zat goed, de kwaliteit lag erg hoog , er zat veel afwisseling in het tempo en bovenal: ‘The Best of Musicals 2019’ was ook werkelijk het beste wat musical te brengen had.

Dat het niveau hoog zou liggen bij deze editie van ‘The Best of Musicals’ bleek al uit het openingsnummer: ‘Phantom of the opera’ in duet tussen Nadia Hlavaj en Hans Peter Janssens. Het orkest mocht stevig inzetten en dan kwam er de fijne stem van Nadia die mooi contrasteerde met de warme, diepe stem van Hans Peter die zorgde voor de dramatische ondertoon. Zo laag als Hans Peter ging, zo hoog ging Nadia. En toen Nadia Hlavaj haar laatste hoge noot aan het publiek schonk, wisten we het zeker: haar wilden we nog vaker zien en horen. Wat een talent.

Van Hans Peter Janssens waren we al langer fan en zijn ‘Ontembare begeerte’ uit ‘Dans der vampieren’ was dan ook honderd procent smullen. Het klonk charismatisch, traag, vol verlangen en tegelijk ook vervuld van frustratie: een hele hoop emotie verpakt in een warme stem. En hoe opgetogen we ook waren over deze prestatie, ze werd toch nog overtroefd door ‘Bring him home’ uit de legendarische musical ‘Les Misérables’. We werden zelf zo overmand door emotie dat de tranen over onze wangen liepen. Het deed ons alvast vol verlangen uitkijken naar ‘Les Misérables en concert’ eind maart in Vorst Nationaal.

Maar ‘Bring him home’ was heus niet het enige pareltje uit deze productie. ‘I dreamed a dream’ in de uitvoering van Deborah De Ridder was er ook eentje om duimen en vingers bij af te likken. En wat dacht u van ‘Mon histoire ‘ door Sandra Kim? Het was voor het eerst dat we haar musicalnummers hoorden brengen, maar het was meteen een schot in de roos. In haar uitvoering van ‘Vivre’ uit ‘Notre Dame de Paris’ hoorden we het zachte, hoopvolle verlangen, maar later ook de kracht van de hoop. De violen van het live-orkest maakte het plaatje compleet.

Het was trouwens geruststellend om te mogen vaststellen dat men voor deze voorstelling gekozen had om heel wat nummers in de originele taal te houden. Zo konden de musicalfans zonder problemen de teksten in hun hoofd meezingen. Het maakte ook dat we Chris Van Tongelen ook een keertje in het Frans en het Duits aan het werk hoorden. In ‘Der letzte Tanz’ uit ‘Elisabeth’ klonk hij verleidelijk en boosaardig terwijl de muziek best een beetje jazzy klonk. We geven toe dat we dit nummer eigenlijk een beetje vergeten waren, maar verrast mochten vatstellen dat het eigenlijk best een tof lied was waarbij het koper uit het orkest even power mocht geven. Die power was er zeker ook bij ‘Le temps des cathédrales’ uit Notre Dame de Paris. Het werd Frans met een heel licht Vlaams accentje, maar tegelijk ook het nummer dat achteraf in ons hoofd is blijven hangen. Merci Chris voor deze oorworm.

Voor u zou denken dat het allemaal wel wat zware kost was, kunnen we u geruststellen dat men bij het samenstellen van de setlist voor heel wat afwisseling had gezorgd. Zo mocht Charlotte Campion een opgewekte uitvoering van ‘Do re mi’ uit ‘The sound of music’ op de planken zetten. Ze werd hierin bijgestaan door de jonge sterretjes van Supastar. Het werd een nummer waar we meteen vrolijk van werden. Het was grappig om te zien hoe het publiek spontaan het hoofd mee begon te bewegen op het ritme van dit aanstekelijke liedje.

De kindjes van ‘Supastar’ wisten nog een paar keer de show te stelen en maakten een geweldige beurt met hun versie van ‘Morgen‘ uit ‘Annie’. Het was het moment waarbij we, gevangen in een bui van nostalgie, op het puntje van onze stoel iedere klank en emotie lieten binnen vloeien als een kop warme choco op een koude winterdag. Wat een puike prestatie van deze jonge talentjes.

Een iets ouder talent was dan weer Ann Van den Broeck. In ‘All that jazz’ klonk ze verleidelijk, sexy en luchtig . Tijdens ‘Treur niet om mij Argentinië’ uit Evita hoorden we dan weer de gecontroleerde emotie in Ann haar stem. We waren helemaal klaar om dit nummer als haar beste prestatie van de avond te betitelen, maar toen kwam ‘Mijn leven is van mij’ uit ‘Elisabeth’ en we werden totaal ingepakt. Het melodramatische van het lied weerklonk perfect in de zang en in de klank van het live orkest. De trompetten gaven net dat tikkeltje extra kracht en Ann wist op het einde met een mooie uithaal nog eens duidelijk te laten horen waarom ze een van de grote musicaldiva’s van Vlaanderen is.

Sofie De Schryver had voorlopig wel wat minder producties op haar palmares, maar ook zij wist weer aangenaam te verrassen. Haar ‘Vogelvrij’ uit ‘Scrooge the musical’ kon ons weer betoveren, maar het was dit keer ‘You raise me up’ waarmee ze ons hart volledig wist te stelen. Het werd een heus ‘feel good moment’ in de voorstelling. Orkestraal kregen we ook een lekker volle klank die vervolledigd werd door tien van Sofies collega’s die voor de gelegenheid de backing vocals voor hun rekening namen. Eigenlijk was ook dit lied weer puur genieten.

En dat was uiteindelijk waar deze editie van ‘The Best of Musicals’ voor stond: genieten van een geweldige schat aan liedjes en artiesten die Music Hall in de jongste dertig jaar op het Vlaamse publiek had losgelaten; een avondje puur entertainment. Het zal spannend zijn om te zien of de editie van begin januari 2020 die van 2019 zal kunnen overtreffen.

< Sascha Siereveld >

De setlist:
Deel 1:

  1. Ouverture Phantom of the opera (The phantom of the opera) (orkest)
  2. Phantom of the opera (The phantom of the opera) (Nadia Hlavaj + Hans Peter Janssens)
  3. Wat ga je doen als het tegenvalt (Chaplin) (Elke Buyle)
  4. Houden de mensen niet meer van mij (Chaplin) (Nordin De Moor)
  5. De bergen zingen (The sound of music) (Deborah De Ridder)
  6. Do re mi (The sound of music) (Charlotte Campion + Supastar)
  7. Heaven on their minds (Jesus Christ Superstar) (Ruben Van Keer)
  8. Gethsemane (Jesus Christ Superstar) (Pieter Jan De Paepe)
  9. All that jazz (Chicago) (Ann Van den Broeck)
  10. ‘Tis een hard bestaan (Annie) (Supastar)
  11. Morgen (Annie) (Supastar)
  12. Vivre (Notre Dame de Paris) (Sandra Kim)
  13. Le temps des cathédrales (Notre Dame de Paris) (Chris Van Tongelen)
  14. La haine (Romeo & Julia) (Charlotte Campion + Elke Buyle)
  15. De koningen (Romeo & Julia) (Reuben De Boel + Jervin Weckx + Frank Beurskens)
  16. Treur niet om mij Argentinië (Evita) (Ann Van den Broeck)
  17. Vogelvrij (Scrooge the musical) (Sofie De Schryver)
  18. I dreamed a dream (Les misérables) (Deborah De Ridder)
  19. Mon histoire (Les misérables) (Sandra Kim)
  20. Bring him home (Les misérables) (Hans Peter Janssens)
  21. Do you hear the people sing (Les misérables) (Christophe Coenegrachts + Jervin Weckx + Frank Beurskens)

Deel 2:

  1. Ouverture Jellicle ball (Cats) (orkest)
  2. Memory (Cats) (Marleen Van der Loo)
  3. Dus kom er maar bij (Oliver) (Supastar)
  4. Somewhere over the rainbow (The wizard of Oz) (Deborah De Ridder)
  5. Ontembare begeerte (Dans der Vampieren) (Hans Peter Janssens)
  6. Totale duisternis (Dans der Vampieren) (Charlotte Campion + Hans Peter Janssens)
  7. Ik ben muziek (Mozart) (Ruben Van Keer)
  8. Hoe werp ik ooit mijn schaduw af (Mozart) (Ruben Van Keer)
  9. Angels (Peter Pan) (Marco Aurelio Carmantini)
  10. You raise me up (Peter Pan) (Sofie De Schryver)
  11. Der letzte Tanz (Elisabeth) (Chris Van Tongelen)
  12. Mijn leven is van mij (Elisabeth) (Ann Van den Broeck)
  13. Echt, echt, ik ben slecht (Hans & Grietje) (Marleen Van der Loo)
  14. Mamma Mia-medley (Mamma Mia) (Charlotte Campion + Deborah De Ridder + Elke Buyle + Marleen Van der Loo + Chris Van Tongelen + Jervin Weckx)
  15. Disco inferno (Disco inferno)(Chris Van Tongelen + Jervin Weckx)
  16. A brand new day (The wiz) (iedereen)


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter