PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Mary Queen of Scots ★★★1/2

maandag 4 maart 2019Kinepolis Antwerpen

Mary

Mary Queen of Scots van Josie Rourke baseert zich op de biografie ‘Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart’ van John Guy. In dit historisch drama dat iets meer dan twee uur duurt, staan twee koninginnen diametraal tegenover elkaar. De koningin van Engeland (Elizabeth I gespeeld door Margot Robbie) en de koningin van Schotland (Mary Stuart erg sterk neergezet door Saoirse Ronan). Hoewel beide vrouwen aan de macht zijn, zijn het uiteindelijk hun adviseurs, waarbij er ook enkelen pendelen tussen de twee koninkrijken die de twee steeds meer uit elkaar drijven. Het komt zelfs tot een gewapende confrontatie, die Mary Stuart nog wint ook. Maar zoals de openingsscène van de film al meteen toont, zal de politieke impasse tussen de twee familieleden uiteindelijk uitmonden in de onthoofding van Mary Stuart in februari 1587.

Stuart is Katholiek in de zestiende eeuw, in een tijd dat er tumult heerst op religieus vlak. Op haar zestiende werd Mary koningin van Frankrijk, op haar achttiende weduwe wanneer Francis II sterft. Ze kan opnieuw huwen met andere koningen op het Europees vasteland maar kiest om naar Schotland terug te keren om daar de troon opnieuw op te eisen. Op dat moment neemt haar halfbroer de graaf van Moray (James McArdle) de honneurs waar. Al snel zal de nieuwe koningin in conflict komen met vertrouwelingen aan het hof. De eerste is John Knox die het voor het zeggen heeft bij de protestanten die ook de overhand halen in het koninkrijk. Hij zal zijn volgelingen dan ook opzetten tegen haar, stellen dat een vrouw aan het hoofd van het rijk tegen de wil van God is, tot naar het einde van haar regeerperiode  haar reputatie helemaal kapotmaken wanneer hij haar voor het volk als hoer beschimpt wanneer ze (weliswaar gedwongen, maar dat wordt niet vermeld) met de graaf van Bothwell huwt (die haar nog voor de huwelijksceremonie plaatsvindt ook verkracht). In een omgeving vol samenzweringen, rebellie van burgers en vrouwenhaat moet ze dus heersen over Schotland. De druk die Elisabeth van haar kant dan weer voelt, is huwen zodat ze een troonopvolger kan schenken aan het land temeer omdat Mary erkenning vraagt als troonopvolger. Tegen de wil van Engeland zal Mary huwen met lord Darnley (Jack Lowden) en een kind ter wereld zetten: James I die later de eerste koning wordt van beide koninkrijken.

Zijn moeder die heeft blijven zoeken naar een uitweg in de patstelling, biedt Elisabeth vriendschap aan (een punt dat historici zwaar bekritiseren omdat Mary volgens hen zich als een rivale gedroeg van in het begin, een ontmoeting tussen de twee is er nooit geweest wat deze film wel suggereert) en wil haar als doopmoeder van haar kind, waarbij ze tevens erkenning als troonopvolger wou bekomen. Maar daarvoor moest ze finaal wel een zware tol betalen: het bekopen met haar leven. Met het huwelijk en het kind maakt Mary immers meer dan ooit aanspraak op de kroon temeer omdat Darnley een Engelse nobele is. In Schotland is de raad van Mary dan weer zeer wantrouwig. Zij vrezen dat Engeland de macht gaat overnemen.

Het huwelijk van Mary is niet je dat, en dat kondigt zich al aan nog voor de ceremonie plaatsvindt. De eerste keer dat ze seks heeft met Darnley zal ze immers gebeft worden, niet gepenetreerd. Darnley blijkt homo en op de huwelijksnacht al meteen de lakens te delen met Rizzio (Ismael Cruz Cordova) die het van minnestreel tot privé secretaris geschopt heeft van de koningin. Uiteindelijk zal Darnley toch op zijn hondjes met Mary de liefde bedrijven waardoor ze meteen zwanger geraakt. Dat levert wellicht een van de sterkste scènes op. Terwijl we Elisabeth zien in de stallen een veulen aaien en wat doeken voor haar buik leggen om zo met haar schaduw te spelen hoe ze eruit zou kunnen zien als zwangere, zit het er dik tegen in Schotland. ‘Ik ben meer dan een dekhengst’ stelt Darnley die uiteindelijk het gruwelijke doodsvonnis van Rizzio zal tekenen. Het gerucht wordt immers verspreid door de graaf van Moray (James McArdle) en Darnley’s vader dat James het kind is van Rizzio omdat hij wel de ganse tijd in de kamer van Mary en aan haar zijde mag blijven, en haar man niet. John Knox kan zo zijn achterban nog wat extra oppoken. Mary en Lord Darnley gaan kort daarna apart wonen. Hij zal zelf omkomen bij een aanslag zodat Mary niet hoeft te scheiden, wat voor de kerk van Schotland een optie was, maar niet voor de koningin. Haar beschermer en adviseur die al tijdens haar Franse periode aan haar zijde staat, de graaf van Bothwell (Martin Compston) verkracht Mary en dwingt haar met hem te huwen wat een protestants-katholiek huwelijk oplevert.

Los van de zaken die een loopje nemen met wat er zich werkelijk heeft afgespeeld in de zestiende eeuw, wat weliswaar eigen is aan het genre historisch drama, waarbij een regisseur zich bedient van de artistieke vrijheid om links en rechts wat drama toe te voegen, of een emotionele scène die er in werkelijkheid nooit geweest is, is Mary Queen of Scots een onderhoudende film geworden die weliswaar mooi binnen de lijntjes van het genre kleurt. Op dat vlak is The Favourite toch een heel stuk vernieuwender/verfrissender gebleken. Een punt van kritiek hebben we over het in beeld brengen van Mary Queen of Scots. In een shot waarbij de camera een verticale beweging maakt, is duidelijk te zien dat er hoogstwaarschijnlijk gebruik gemaakt werd van een drone. Daarbij zit er even een abrupt krakje in het beeld wat een niet onbelangrijk schoonheidsfoutje is.

< Bert Hertogs >  


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter