PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie After ★★★

dinsdag 16 april 2019Kinepolis Antwerpen

After

After, de film die gebaseerd is op het boek van Anna Todd, in een regie van Jenny Gage zou wel eens een van de blockbusters van dit voorjaar kunnen worden. Toen wij de film in avant première zagen in Kinepolis Antwerpen was de zaal ei zo na uitverkocht. Vooral tienermeisjes en twintigers die zin hebben in een ladies night trekken blijkbaar massaal naar deze prent die – laten we eerlijk zijn – vooral een guilty pleasure is. De thematiek: preuts meisje Tessa (Josephine Langford) met overbezorgde en bemoeizieke moeder Carol (Selma Blair) die uiteraard haar dochter tijdens de daad betrapt en al even bemoeiziek vriendje Noah (Dylan Arnold) die haar op één nacht 7 sms’jes stuurt, gaat voor het eerst naar de universiteit. Daar wordt ze door haar room mate Karen (Jennifer Beals) al meteen uitgenodigd voor een feestje waar ze Truth or Dare spelen. Op de vraag ‘Wat is de mafste plek waar je ooit seks hebt gehad?’ past Tessa. Karen en haar vrienden zullen daaruit afleiden dat Tessa nog maagd is. Wanneer Tessa vervolgens voor ‘Dare’ kiest, gaat ze de uitdaging om Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin) te kussen uit de weg.

De smartphone registreert het moment wanneer Hardin een blauwtje loopt. Tijdens het feestje belandt Tessa in zijn kamer, en bladert ze onder andere in zijn exemplaar van Wuthering Heights waar een aantal post its in steken. Er lijkt toenadering tussen de twee te komen, maar Tessa blijft hem afwijzen want ze zit vooral met haar vriendje Noah die ze in het middelbaar leerde kennen in haar hoofd.

De volgende dag ontstaat er een felle discussie tussen Tessa en Hardin tijdens de les. Daarin toont hij hoe sceptisch hij tegenover de liefde staat in zijn bespreking over het boek Pride and Prejudice terwijl Tessa het boek vurig verdedigt omdat ze er feminisme in ontwaart. Conclusie: een goed boek beroert de gemoederen. De twee hebben zowel hun interesse in lezen met elkaar gemeen maar ook de afwezigheid van een vaderfiguur. Bij Hardin is rector Scott (Peter Gallagher) zijn vader die toen Hardin nog maar acht was een alcoholicus was. Het ontbreken van een vader(figuur) heeft Hardin iets meer getekend dan Tessa. Jammer is dat Gage deze interessante thematiek veel te oppervlakkig en vluchtig benadert. Zo hebben we er het raden naar hoe de zaken in elkaar steken bij Tessa.

Erg veel dialogen – sommige bestaan maar uit een paar zinnen – moeten vooral het bindmiddel vormen tussen sensuele scènes. Lees: soms voelt After erg geforceerd aan, zeker wanneer het script zich in bochten wringt om toch de zaak wat meer body te geven. Spelletjes als ‘Truth or dare’ en ‘Suck and blow’ zijn – terecht - niet zo onschuldig als ze lijken. Sommige troeven speelt de film echter te weinig uit. De scène waarin de twee zich laten opsluiten in de bib is best romantisch, en had gerust langer mogen duren en onstuimiger mogen zijn.

Op dat vlak is After uiteindelijk gewoon een erg brave prent geworden. Ja, Hero Fiennes Tiffins borstkast inclusief tattoos zijn te zien. Maar meer dan dat ook niet. Wie Josephine Langford naakt wil zien, moeten we ontgoochelen. Op een vluchtig schot na waarbij we ze (of een stand in) met haar rug naar de camera naakt zien, blijft haar lijf steeds bedekt. Geen borsten te zien dus. Ook niet bij Karen (Jennifer Beals) die de lesbische liefde bedrijft met Tristan (Pia Mia) terwijl Tessa aanwezig is in de kamer die ze delen. Kortom: aan de andere kant lijken de dames niet veel gêne te hebben en nog minder gesteld op hun privacy (waar Tessa wel op hamert).

After volgt zowat alle clichématige conventies binnen het medium film. Tessa draagt in het begin van de film lichte pastelkleuren, met onder andere een seuterige lichtblauwe jurk. Karen en Hardin zijn in het zwart of feller gekleed. Wanneer Tessa met Hardin in het water springt en zijn zwart Ramones t shirt draagt, zie je ook qua kleurgebruik de film zijn boog maken om de boog van Tessa’s personage te ondersteunen. Na hem vaak afgewezen te hebben, kiest ze uiteindelijk - weliswaar met schuldgevoelens ten opzichte van Noah achteraf – voor Hardin. Ze kussen in het meer. Tessa verbreekt haar relatie met Noah. Carol wil haar dochter niet langer geld toestoppen voor haar studies omdat ze het al na enkele weken te bont maakt en dus gaat Tessa in op het aanbod van Hardin om met hem samen te wonen. Wanneer Hardins vader opnieuw in het huwelijksbootje stapt, dansen Hardin en Tessa op het huwelijksfeest en bedrijven ze de liefde voor het eerst op de tonen van ‘Us’ van James Bay. Maar niet veel later leest ze een sms van hem en zou haar moeder wel eens gelijk kunnen hebben, dat Hardin haar hart zal breken.

Ook in die scène volgt Gage de conventies van het medium. Wanneer er onweer hangt boven de relatie van Hardin en Tessa regent het fel. ‘Blackout’ van Freya Ridings, een pianoballad die London Grammarachtig klinkt, begeleidt die scène. De oogverblindende Josephine Langford kleedt ze in geel, de kleur die symbool staat voor verandering, wanneer ze zich stort op Hardin. ‘Light me up’ van Ingrid Michaelson krijgen we te horen wanneer ze zich kandidaat stelt voor een stageplaats bij een uitgever maar Hardin, ondanks alles, niet uit haar hoofd krijgt. De soundtrack is dus volledig op maat van jonge meisjes gemaakt. Zo opent After met Stained van Selena Gomez terwijl de prent eindigt met Bitter Love van Pia Mia.

Dé sterkte van de ganse prent zijn met stip de ogen en de lippen van Josephine Langford. Al van bij het begin van de film zien we haar met open mond. Die bijna constant suggestieve mond symboliseert haar (seksuele) verlangen. Let vooral ook op het ogenwerk van Langford tijdens de vrijscènes en de sensuele scènes. Ze kan praten met haar ogen waarmee ze moeiteloos de flauwe dialogen en dito humor (van het genre Tessa die ‘Het is beter dat we wat afstand nemen’ zegt en Hardin die als reactie een meter achteruit stapt) doet vergeten.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter