PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Blaze ★★★1/2

woensdag 17 april 2019UGC Antwerpen

Blaze

Met Blaze brengt regisseur Ethan Hawke de Amerikaanse singer-songwriter Blaze Foley opnieuw onder de aandacht. Countryartiesten als Willie Nelson (‘If I could only fly’ dat de singer-songwriter zelf wat te egocentrisch vond: ‘het had wij moeten zijn in plaats van ik’) en Merle Haggard gebruikten onder andere werk van Foley (rol van Ben Dickey). Die zien we bij de start van de film onder invloed achter de drums zitten terwijl men aan de andere kant van het glas in de studio, waar de mix gebeurt not amused is. Zijn laatste kans is dit wetende dat ie uit zowat alle bars gekegeld is tijdens optredens omdat ie het te bont maakte en met cafégangers op de vuist ging. En verder heeft ie het imago van de artiest die ooit de tekst van de tamponverpakking straalbezopen opzei.

Hawke toont tegelijkertijd 3 verhaallijnen. We zien twee muzikanten waaronder Townes Van Zandt (rol van Charlie Sexton) geïnterviewd worden over Blaze wanneer die dood is, er is de verhaallijn van de singer-songwriter aan het begin van zijn carrière, wanneer die muziek aan het schrijven is, nog op zoek moet naar een artiestennaam en wil huwen met de Joodse beginnende actrice Sybil (rol van Alia Shawkat), terwijl haar echte naam eigenlijk Tsibila is wat ‘kleine ui’ betekent.  De derde lijn is die van een twee uur durend live optreden dat ie in the Austin Outhouse, een bar geeft, het zal tevens zijn laatste live optreden zijn waarin ie 24 songs inblikt. Volgens Townes was dat het beste dat ie live ooit gehoord heeft van Blaze Foley omdat ie scherp en nerveus tegelijkertijd was.

De meeste flash backs gaan terug naar het zigeunerleven dat Blaze en Sybil Rosens die off Broadway haar carrière zal starten met 1 woordje tekst: ‘Asshole’ leiden in een boomhut. Beiden vinden elkaar omdat ze buitenbeentjes zijn, wat een band schept. Het is daar dat de twee van de liefde en de dauw leven, seks hebben waarbij zij op den duur vaststelt dat haar borsten pijn doen en denkt dat ze zwanger is. Ze pleegt abortus. Centraal in de film staat dan ook Foley’s levensfilosofie: ‘Het is geen schande om arm te zijn maar water is het ook niet’ waarna ie niet veel later ‘If I were a rich man’ uit ‘Fiddler on the roof’ even zingt. Het is de man die alcohol- en drugsverslaafd geraakt ten voeten uit. Als hij echter met haar wil trouwen zal ie zich moeten bekeren. Sibyls ouders willen dan gerust de kosten van het huwelijk voor hun rekening nemen, wat ook zal gebeuren.

De twee zien we in het begin in de boomhut praten wat een aantal interessante inzichten oplevert als: ‘Ik wil geen ster worden. Sterren branden op omdat ze voor zichzelf branden. Een legende is eeuwig, staat voor iets. Iets dat er toe doet.’ Wanneer zij dan weer stelt dat ze vindt dat ze op het podium nooit hetzelfde niveau kan neerzetten als ernaast omdat er toeschouwers zijn luidt het bij hem: ‘Zelfvertrouwen is een troostprijs voor de wetenschap dat je leeft’. Veel later klinkt het over optreden: ‘Je moet niet doen alsof. Voor een song moet je een beetje sterven.’

Wanneer hij volgens haar ondertussen voldoende songs heeft, trekken de twee uit de boomhut zodat ie kan gaan optreden. Al snel komt ie zo in contact met de verleidingen van elke artiest: drank en drugs. Straalbezopen komt ie thuis op het moment dat zij als dienster in een restaurant moet gaan werken. Wanneer ze thuiskomt ligt ie met zijn kleren in bad zijn roes uit te slapen. Op de muren en de deuren staat de tekst van ‘I should have been home with you’. ‘Ik schreef een liedje voor jou maar vond geen blad papier’ verklaart ie. Maar de drank en vrouwelijk schoon (zo zien we Blaze in een tettenbar gaan) tijdens het alleen touren, creëren letterlijk en figuurlijk ene afstand tussen de twee. ‘Mijn dagen als jouw muze lijken voorbij te zijn.’ stelt ze. Dat ie de gitaar die ze voor hem kocht van het geld dat ze verdiende op een avond omdat het publiek niet geïnteresseerd is in zijn liedjes maar de ganse avond zit te praten, tegen de grond kegelt, is een triest dieptepunt in hun relatie die dan al zo goed als voorbij is. De twee ontmoeten elkaar nog weliswaar, maar zij zal niet verschijnen op een live optreden waar hij haar voor uitnodigde. De platenbonzen van Zephyr Records zijn woedend wanneer ze lucht krijgen dat de artiest waar zij dachten veel geld mee te verdienen het live verknoeit. Wanneer ze de artiest komen opzoeken, blijkt Foley, zijn muzikanten en andere artiesten stevig onder invloed. Zij zijn razend terwijl de artiesten blijven lachen en stellen dat ze aan research doen.

Blaze toont aan dat het artiestenleven niet de droomwereld is die alles wat errond hangt, onder andere showbizzmedia ook, ons proberen te doen geloven. Integendeel, je moet er veel voor opgeven. Hoewel deze prent van een erg knappe en coherente soundtrack (met o.a. ‘Pictures cards can’t picture you’, ‘For anything less’, ‘I should have been home with you’, ‘Crawl back to you’, ‘If I could only fly’, ‘Stay off that wine’) voorzien is, is het verteltempo met iets meer dan twee uur eerder aan de trage kant. En Sibyl? Die blijft als country and western weduwe alleen achter.

< Bert Hertogs >

Blaze is nu uit in de bioscoop. De film speelt in UGC Antwerpen, Studio Skoop Gent en Studio Geel.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter