PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Alvaro Soler ★★★

maandag 13 mei 2019Koninklijk Circus Brussel

Alvaro

Kermis in een uitverkocht Koninklijk Circus dat bracht Alvaro Soler die in Vlaanderen goed is voor drie top 10 hits met Sofia, La cintura en El mismo sol. Toegegeven, productioneel pakte de 28-jarige Spaans-Duitse zanger deze keer een stuk groter uit dan tijdens zijn vorige passage in Brussel, in La Madeleine twee jaar geleden. Aan de backdrop hingen enkele cirkels, op het podium stonden enkele parallellogrammen en links en rechts zagen we pijlen zoals die exemplaren die een scherpe bocht aankondigen bij een afrit van de autostrade. Voor de gelegenheid zaten in die figuren blauwe lichtjes die zo uit een kermisattractie leken te komen. Voor het uit voornamelijk Vlaams publiek mag Soler dan wel prediken dat we te snel gaan, en iedereen adviseren om het wat rustiger aan te doen, zoals een vinylplaat opzetten of zo, in aanloop van een stevig meegezwaaid ‘Te quiero lento’ dat ie schreef voor iemand in Madrid, toch viel vooral het hyperkinetische tempo van de show op, vooral in het begin. Een show die halfweg tijdens een akoestisch gedeelte wat stilviel waarbij Soler als special guest Milow uit zijn hoed toverde en samen ‘Lay your worry down’ brachten om naar het einde toe weer voluit de hysterische opgefokte kaart te trekken. Om kort te gaan: de ganse show las als een rit op de Turbo Polyp. Swingend startend, halfweg wat ter plaatse schommelend om op het einde nog eens volle gas te geven. Verrassend is dat voor geen meter, en de song met Milow voelde vooral als een mega stijlbreuk met de rest van de set aan, maar dat Soler ondertussen uitgegroeid is tot een meesterlijk live entertainer die alle truken van de foor onder de knie heeft, staat buiten kijf.

(lees verder onder de video)

Zowat alles haalde Soler uit de kast. Marthe van K3 om te beginnen bijvoorbeeld. Die stond in haar fel donkergroene truitje achteraan op de parterre met vers laagje zwarte verf in der haar naar zijn show te kijken. Het leek daarbij weliswaar dat ze vooral op prospectie was, lees: als professional kijken hoe een ander optreedt om daar zelf ideeën en tips uit te halen, dan dat ze er om privéredenen zou geweest zijn. Erg uitbundig deed ze namelijk nu ook weer niet mee. Neen, ze onze Vlaamse Jenny from the block kwam eerder gereserveerd over, en bevestigde daarbij in real life de indruk die we ook over haar hebben in haar rol als K3’tje.

Soler die in Brussel met zijn korrelige wat hese stem de ganse tijd live zong, maar vaak ook onder de toon ging, koos bijna constant voor publieksinteractie. ‘Are you ready to sing with me?’ vraagt Soler al bij de tweede song ‘Puebla’ waarbij hij met ‘Come on Brussels’ ons nog wat extra oppookt. Het publiek (met zowel kindjes van een jaar of vijf, tieners ouders en grootouders: Soler verbindt dus generaties) klapt moeiteloos de song mee en keelt de oho’s uit het nummer uit hun strot terwijl onze trommelvliezen bijna op springen staan wanneer we geluidspieken van 104dB noteren. Meeklappen en ‘Ella’ nazingen doet het publiek vervolgens in de gelijknamige song en in ‘Au au au’ laat de trompettist een stukje uit ‘La tortura‘ van Shakira horen.

De klassieke toer gaat Alvaro Soler op bij de intro van ‘El mismo sol’ dat met akoestische gitaar, viool en klokkenspel uiteindelijk overgaat in onversneden kermismuziek. De witte stroboscopen, de pulserende dancebeats, de drumsolo, de bongo’s, … het is er allemaal. Alleen jingles als ‘Ola la la ola la’, ‘Alweer een winnaar’, ‘Atención’, ‘Opgepast voor de start’, ‘We’re flying high’ en ‘Instappen, plaatsen nemen. Koop uw tickets aan de kassa voor de volgende ritten.’  ontbraken er nog aan.

Voor zover ie nog het publiek op zijn hand moest krijgen, liet Soler optekenen dat ie het Koninklijk Circus – terecht overigens – een geweldige zaal vond. Het fijne was volgens hem ook dat het centrum op wandelafstand is zodat ie een stukje van Brussel kon zien ’s middags wat in andere steden vaak niet kan als de venue net buiten de stad ligt. Verder zei ie dat zijn grootmoeder uit Antwerpen komt en daardoor een Spaans-Belgische connectie voelde met de zaal. Een connectie die ie later helemaal zou maken door Milow mee op het podium te vragen. Maar net als twee jaar geleden, lult Alvaro Soler na verloop van tijd zo veel tijdens zijn concert waardoor ie de spanningsboog van zijn show te vaak doorbreekt. Zelden zorgden die bindteksten dan ook voor enige meerwaarde.

Bij ‘Yo contigo, tú conmigo’ deelde hij het publiek op in twee stukken om ze elk apart een stuk  uit de melodie te laten meezingen terwijl ie even ‘Bruselas’ liet sluipen in de song.  Helemaal opfokken deed ie de keet tijdens ‘Animal’ met conga’s en stevige oho’s terwijl de koperblazers tijdens de outro de sfeer in de cirkelvormige zaal er goed inhielden. Het publiek bleef meeklappen.

Kende ‘La Libertad’, de derde song van de avond nog een vals einde, waarbij Alvaro Soler met zijn band deed alsof het nummer gedaan was, maar na enkele seconden verder speelde, zodat ie op die manier de sfeer extra wist op te poken, dan haalde ie na de akoestische set met als hoogtepunt Milow helemaal alle truken van de foor uit de kast. Tijdens ‘Agosto’ organiseerde hij zo waar een work out groepssessie waarbij het publiek (ook het zittende dat daarvoor massaal ging rechtstaan) door de knieën ging en recht veerde, rond de as draaide om vervolgens op te springen. En bij ‘Histérico’ gooide hij er mega veelkleurige ballonnen tegenaan waar het staand publiek zich mee mocht amuseren. Zijn hits ‘La cintura’ – waarbij het publiek helemaal uit haar dak ging en de smartphones bovenhaalde om de zaak te registreren - en ‘Sofia’ bewaarde hij voor het einde van het optreden dat wat ons betreft gerust toonvaster en gebalder mocht met minder bindteksten.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. No te vayas
  2. Puebla
  3. La libertad
  4. Ella
  5. Au au au
  6. El mismo sol
  7. Volar
  8. Yo contigo, tú conmigo
  9. Te quiero lento
  10. Libre
  11. Animal
  12. Niño perdido (akoestisch)
  13. Cuando volverás (akoestisch)
  14. Esperándote (akoestisch)
  15. Lay your worry down (akoestisch met special guest Milow)
  16. Agosto
  17. Loca
  18. Histérico
  19. Tengo un sentimiento
  20. La cintura

Bis:

  1. El camino
  2. Bonita
  3. Sofía


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter