PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie David Bisbal ★★★★

donderdag 16 mei 2019Koninklijk Circus Brussel

David

Een ganse dag zag het er naar uit dat wereldster David Bisbal zijn optreden in het Koninklijk Circus moest annuleren. De luchtleiders in Zaventem vonden het alweer nodig om het werk neer te leggen en de 39-jarige Bisbal zat dus vast. Hij kwam immers met het vliegtuig. Uiteindelijk geraakte ie toch nog in Brussel maar moesten de fans een half uurtje langer geduld hebben. Bisbal oogde overigens opmerkelijk fris. Er was niets te merken aan hem, ook niet in zijn humeur of zo, die je deden herinneren aan de frustraties die bij vliegtuigvertragingen komen. Kortom: de man bleek hier erg professioneel mee om te gaan. Voor hun geduld werden de fans rijkelijk beloond. Een erg straf optreden dat uptemposongs afwisselde met (piano)-ballads bracht de Spanjaard die zes studioalbums op zijn naam heeft en die in Brussel bewees een ras-performer te zijn die erg attent bleek voor zijn (voornamelijk vrouwelijke) fans. Handjes geven aan de eerste rijen? Check! Een aantal keren met het achterwerk zwaaien? Check! Een sensueel, ja zelfs erotisch geladen choreografietje neerzetten wanneer ie naar voor op het podium springt terwijl ie daarbij een seksuele beweging uitvoert? Check!

Neen, de Spaanse taal zijn we nog steeds niet machtig dus meer dan de helft van de teksten verstaan we niet. Maar dat hoeft ook niet, muziek is immers een taal op zich die iedereen kan begrijpen zonder een letter te verstaan. Hier en daar kunnen we wel een woordje dat op het Frans lijkt een plaats geven, maar meer dan dat ook niet. Dat betekende echter niet dat we geen fijne aha-Erlebnissen meemaakten. Het 13 jaar oude Silencio heeft Jeroen Van der Boom in 2007 immers vertaald naar ‘Jij bent zo’, dat Jeroens grootste hit is geweest in Nederland en Vlaanderen. Ave Maria uit 2002, dat Bisbal als laatste toegift opspaarde, heeft Belle Perez in 2006 bij ons dan weer gecoverd met koperblazers en al. Bisbal zelf hield die thuis. In het Koninklijk Circus trok hij vooral de rockkaart tjdens die song. Perez was trouwens aanwezig in de Brusselse zaal om Bisbal live aan het werk te zien. 

Openen deed ie met het trio ‘Quién me iba a decir’, ‘Antes que no’ en ‘Culpable’ nadat een bericht dat er geen foto’s of video-opnames van de show gemaakt mochten worden, massaal op ongeloof en verbazing onthaald werd, een bericht dat trouwens bij elk evenement in het Koninklijk Circus te horen is voor het begint. 2 gitaristen, een toetsenist en drummer had David Bisbal bij en verder was het een sobere show. Geen grootse decorelementen dus, gewoon wat standaardbelichting in de nok en een zwarte backdrop. Meer moest dat ook niet zijn. De man wist het publiek te boeien samen met zijn band van begin tot einde. Een erg energieke en dynamische show daar tekende hij dan ook voor met twee kledingwissels. Opkomen deed ie in een blauw kostuum met wit hemd. De vest deed ie na enkele nummers uit, zonder show of zo, hij had het gewoon wat warm, wat uiteraard op heel wat gejoel kon rekenen van zijn vrouwelijke fans. Halfweg ruilde hij dat kostuum voor een zwarte skinny broek en zwart shirt waarboven hij na enkele nummers een rode leren vest droeg.

Bisbal, die in zijn carrière onder andere samenwerkte met Miley Cyrus, Rihanna, Juanes, Luis Fonsi, Plácido Domingo, Stevie Wonder, Jennifer López en Chris Brown, bleek goed bij stem, haalde moeiteloos zijn hoge noten en ging al erg vroeg, tijdens de tweede song in interactie met zijn publiek dat maar al te graag de oho’s meezong uit ‘Antes que no’ terwijl het ook de song ook meezwaaide dat het een lieve lust was. Een blik op het publiek tijdens ‘Culpable’ leerde ons dat er echt wel een internationaal publiek in de zaal zat. Het leek wel alsof we bij het Eurovisiesongfestival waren aanbeland, zo veel verschillende vlaggen zagen we op de parterre, de tribunes en het balkon. Overwegend Spaanstaligen waren dan ook afgezakt naar dit optreden dat al wekenlang was uitverkocht.

David Bisbal kroop op de luidsprekers, stal zo de show, ging ook handjes vasthouden bij het publiek op de tribunes, ging op de knieën op het podium, wist het publiek op kookpunt te krijgen tijdens ‘Lloraré las penas’. Na zijn kledingwissel ging ie voluit met een dijk van een trio dat ie uit zijn mouw schudde: ‘No amanece’ dat via de basdrum halfweg volledig opentrok en het publiek dan ook stevig meeklapte, ‘Silencio’ waarbij hij op het einde een indrukwekkende split jump toonde en ‘Esclavo de sus besos’ waarna ie temporiseerde in een prachtige pianoballad die ie in duet zong met zijn fans: ‘Dígale’.

Na ‘Mi princesa’ volgden ‘A partir de hoy’ dat dubbel platina haalde en meer dan 170 miljoen keer bekeken op Vevo / Youtube, in de top 10 op YouTube Global stond, 50 miljoen keer gestreamd werd op Spotify en de eerste plaats bereikte op de digitale hitlijsten in Spanje en 10 andere landen. Daarna vuurde hij Perdón, dat een flamencoritme kent, op het Brusselse publiek af, een duet met Greeicy dat een maand na de release meer dan 50 miljoen keer bekeken werd op YouTube.

‘Ave Maria!’ en ‘Buleria!’ roepen de jonge meisjes naast ons luidkeels wanneer David Bisbal na anderhalf uur optreden opnieuw op het podium verschijnt. De zanger aanhoort hun gebeden en brengt zo waar net deze twee songs als toegiften. Een Belgische vlag legt ie in zijn nek die hij tijdens de indrukwekkende gitaarsolo van zijn gitarist op elektrische gitaar even spreidt.

Conclusie: vakmanschap. Puur vakmanschap bracht David Bisbal in het Koninklijk Circus. Een ijzersterk optreden van een uur en drie kwartier dat uptempo songs en ballads erg goed doseerde zodat de spanningsboog lekker strak bleef en het concert voorbij was voor je het wist. Bisbal is een compleet artiest, hij zingt erg goed live, beweegt goed, speelt zijn publiek goed uit én ziet er nog eens goed uit ook. Dat (Spaanstalige) meisjes en vrouwen daar fan van zijn, getuigt van goede smaak. 

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Quién me iba a decir
  2. Antes que no
  3. Culpable
  4. La tenga o no
  5. Lloraré las penas
  6. Cómo olvidar
  7. Desnúdate mujer
  8. Quiero perderme en tu cuerpo
  9. Esta ausencia
  10. Me derrumbo
  11. Amar es lo que quiero

----

  1. No amanece
  2. Silencio
  3. Esclavo de sus besos
  4. El ruido
  5. Dígale
  6. Mi princesa
  7. A partir de hoy
  8. Perdon

Bis:

  1. Bulería
  2. Ave María


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter