PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Aladdin ★★1/2

woensdag 22 mei 2019Kinepolis Antwerpen

Aladdin

Aladdin, de live actionfilm van Guy Ritchie, is geen hoogvlieger. Dat komt omdat de prent maar liefst meer dan twee uur duurt en het tempo soms aan de lage kant is. Als de kinderen in de zaal kennelijk ook vinden dat de film bij momenten wat sleept en ze wat onrustig worden, hun stoeltje laten voor wat die is en beginnen rond te lopen ook al is er een pauze, dan weet je dat het niet goed zit met de spanningsboog ervan. Niet dat de songs hun ding niet doen. Die van Prins Ali en Een vriend als ik op kop doen ze uit hun Kinepolis-zeteltjes komen om te dansen. Op choreografisch vlak voelt de film best lekker aan waarbij ook naar Bollywoodfilms verwezen wordt. Sommige nummers zoals A Whole new world en het nieuwe Speechless openen opvallend klein met een minimum aan muzikale begeleiding (piano of akoestische gitaar). Op die manier gaat alle aandacht naar de feestelijke, grootser georchestreerde nummers. Prins Ali knipoogt qua beeldtaal trouwens naar de gay parade (Will Smith komt als Genie lichtjes verwijfd over met zijn handjes maar zal, zo leert de openingsscène wel twee kinderen hebben wanneer ie – letterlijk en figuurlijk – met Dalia (Nasim Pedrad), de hulp van Jasmine in zee is gegaan), naar het carnaval in Rio én naar het Songfestival (Conchita Wurst).

Naast die Genie (stem van Dimitri Verhoeven) heeft kinderen-scène zijn er nog wel wat aanpassingen in vergelijking met de film uit 1992 die wereldwijd 217.350.219 dollar opbracht (cijfers van boxofficemojo.com) en daarmee op de 169ste plaats staat in de ranking van meest opgebrachte films allertijden (op 1 staat Star Wars The Force Awakens uit 2015 op de hielen gezeten door Avengers Endgame).  Zo krijgt Jasmine (acteerwerk door Naomi Scott, in de Vlaamse versie gezongen en ingesproken door Maja van Honsté) het krachtige feministische nummer Speechless van Alan Menken (die o.a. het verhaal van uithuwelijking wat moeten counteren en naar 2019 brengen) waarin ze zingt dat ze haar mannetje zal staan hoewel Jafar (acteerwerk door de Nederlander Marwan Kenzari, stem van Jan Schepens) bij de reprise net op het punt staat om haar in de kerker te gooien nadat ie de lamp in zijn bezit gekregen geeft, en de macht heeft genomen: ‘I won‘t be silenced. You can‘t keep me quiet. Won‘t tremble when you try it. All I know is I won‘t go speechless. ‘Cause I‘ll breathe when they try to suffocate me. Don‘t you underestimate me. ‘Cause I know that I won‘t go speechless.’ zingt ze.

In Aladdin zitten ook enkele erg leuke vondsten, zo maakt het vliegend tapijt in de woestijn op een bepaald moment een zandkasteel. Wanneer die wat zandkorrels over het geheel als vuurwerk gooit, weet je dat Ritchie hier verwijst naar het logo van Walt Disney Pictures. Nog nieuw is het feit dat Jasmine in deze versie Aladdin (stem van Jelle Cleymans, acteerwerk door Mena Massoud) wel herkent als de jongen die haar hielp wanneer ze vermomd door de straten liep in Agrabah, maar hij stelt dat hij als prins zelf (net als zij als prinses) wel eens zich als gewone jongen wil gedragen onder de bevolking, een leugentje waar zij kennelijk in gelooft.

Om kort te gaan: Aladdin mocht gebalder en de Bollywoodkeuzes halen bij momenten de magie behoorlijk onderuit en maken het geheel soms wat goedkoop overkomen. Wat overblijft is een langgerekte foute Eurovisiesongfestival verkleedpartij maar dan eentje met wél een resem goeie songs in van Alan Menken, Howard Ashman en Tim Rice. Maar zelfs die kunnen blijkbaar de aandacht niet voldoende vasthouden van de allerjongsten bij deze bij momenten zwalpende prent.

---

UPDATE 13 juni 2019

Aladdin ***1/2 is beduidend beter in de originele Engelstalige versie hoewel de film na verloop van tijd steeds meer Bollywoodiaans aanvoelt. Hoewel de Vlaamse stemmencast degelijk is, hadden we bij momenten moeite met de lippen van de personages die soms helemaal niet synchroon lopen met wat we in het Vlaams horen, logisch omdat de monden van Will Smith, Naomi Scott, Mena Massoud en co in het Engels praten. In de originele versie stelt dat probleem zich niet voor de kijker.

De 4DX-ervaring is goed maar niet overweldigend. Vooral de lavascène in de Cave of Wonders wanneer Abu (per ongeluk) de schat heeft aangeraakt en de achtervolgingsscène van Iago achter Aladdin, Abu en het vliegend tapijt wanneer die terug de Lamp in hun bezit hebben, die Jafar even had, is indrukwekkend. Jafar, op dat moment een machtig tovenaar via zijn tweede wens, laat die diefstal niet gebeuren en stuurt zijn papegaai dus achter hen aan. Ook Aladdins verbanning door Jafar naar het einde van de wereld, in de sneeuw, zorgt dat de windmachines en een sneeuwmachine die witte schuim de lucht in spuit aan het filmdoek ingezet worden in de 4DX-zaal. Tijdens de end credits lijkt het overigens alsof we met onze bewegende stoeltjes zitten mee te dansen. Qua beleving valt ‘A whole new world’ dan weer wat tegen. Die scène lijkt niet meteen gemaakt om mee te vliegen met Aladdin en Jasmine. Als onze stoeltjes bewegen, beschouwen we dat eerder als hinderlijk en gaat een deel van de prachtige ballad verloren.

Na een tweede kijkbeurt valt ons het hoge aantal verwijzingen naar andere films op in Aladdin. Tangled (openingsscène met de wensballonnen), Frozen (Prins Anders), Star Wars (kort fragment in de Cave of Wonders met achtergrond in wit zwarte strepen) en Jurassic Park (de stoet van Prins Ali die nadert) zijn er maar enkele. ‘Speechless’ is dé song geworden van deze Aladdin-adaptatie en is twee keer te horen zodat hét hoofdthema van de film uiteindelijk feminisme is vs. passief uitgehuwelijkt worden zonder inspraak van de vrouw.

Vreemd is dat in de musicalversie ‘Proud of your boy’ de belangrijkste song is. Maar naar dat nummer verwijst de film wel heel even instrumentaal wanneer Aladdin erg tevreden na een tweede date met Jasmine ligt te chillen op het balkon en napraat met Genie die net was gaan wandelen met het kamermeisje van Jasmine. Zo zie je maar, een tweede visie kan steeds zinvol zijn.

< Bert Hertogs >

Aladdin is nu te koop op Blu-Ray en DVD.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter