PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Leeuwenkoning ★★★★1/2

vrijdag 19 juli 2019Kinepolis Antwerpen

De

De Leeuwenkoning, de Vlaamse versie van de live actionfilm The Lion King is beter dan de originele versie. Dat is vooral te danken aan stemregisseur Frank Hoelen die musicalartiesten aantrok om het stemmenwerk te doen. Vonden we Chiwetel Ejiofor als Scar in de Engelstalige versie erg sterk qua stemwerk, maar wat aan de zwakke kant in ‘Be prepared (2019)’ dat wellicht erg veel parlando kent en herschreven werd voor zijn beperkte zangstem dan overtreft onze eigen Hans Peter Janssens – die ondertussen een patent lijkt te hebben op donkere rollen - moeiteloos de prestatie van zijn Engelse collega van Nigeriaanse afkomst. Hans Peter klinkt van bij de start als een ultieme slechte leeuw. De donkere humor: ‘Hopelijk worden we nooit aangevallen door een kever’ waarbij hij Simba in het belachelijke trekt wanneer die als welpje zit te jagen op een kever, zet ie met de juiste sarcastische toon neer. Ook met de gespeeld meelijwekkende quote inclusief taalhumor: ‘Wat verstand betreft, kreeg ik het leeuwendeel’ zit ie er pal op. Dreiging, angst, donkere humor, … is de sfeer die hij in geen tijd weet op te roepen. Zijn ‘Sta paraat (2019)’, een combinatie van erg veel parlando en een beetje zang, brengt ie laag met een vleugje mysterie ook. Hans Peter slaagt erin deze nieuwe versie – die we minder sterk vinden dan het originele arrangement uit 1994 – tot een hoger niveau te brengen. Maar wanneer ie eindelijk naar het einde toe van het korte fragment wat mag doorzingen, is de song al gedaan. Om kort te gaan: dit nieuwe arrangement laat ons wat op onze honger zitten. Maar Hans Peter haalt er wel uit wat er uit te halen valt en zelfs meer dan dat, en dat verdient een pluim.

(lees verder onder de video)

Jan Derk Beck en Hanneke Van Bogget tekenden voor de vertaling van de dialogen en de songs. Ze leverden puik werk af. Maar kennelijk was het onmogelijk om de knipoog naar Frozen (‘Fixer upper’) net voor Laurenz Hoorelbeke als Timon ‘Kom erbij’ uit Belle en het beest inzet te behouden. Hoorelbeke vormt een weergaloos duo met Mike Wauters als Pumbaa. Vooral hun versie van ‘In de jungle’ doet je bijna mee opspringen in je bioscoopstoel op de maat van de muziek, terwijl je de andere dieren voorbij ziet huppelen.

(lees verder onder de video)

Timon en Pumbaa staan voor een samenleving waar iedereen zijn goesting doet. Hun levensvisie is dat het leven zinloos is. Volgens hen is het leven als een lijn die een begin heeft en een einde. Wat dus een compleet andere (en tamelijk fatalistische) visie is in vergelijking met die van Mufasa (Marc Peeters) die stelt dat het leven een kringloop is, een cirkel zoals Sarah Devos zingt in de ijzersterke openingssong ‘De kringloop van het leven’.

(lees verder onder de video)

Wanneer Timon het welpje Simba ontdekt in de woestijn stelt ie: ‘Alsof ik nog geen problemen genoeg heb, moet ik die van hem er nog bijnemen ook.’ En wanneer ze toch achter Nala en Simba gaan moeten ze dat verklaren: ‘Bezorgd? Eerder ongerust.’ klinkt het. Kortom van hun egoïstische zorgeloze ‘Hakuna Matata’-levensvisie blijft niet veel over. Ook niet van het land waar Scar als een dictator met een leger angstaanjagende hyena’s heerst nadat ie Mufasa om het leven bracht. Het is er dor en zowat alle dieren zijn gevlucht omdat ie samen met de hyena’s te veel jaagt. Het is dan, dankzij Rafiki, dat Simba naar zijn overleden vader zal luisteren die in hem leeft, en zijn plaats zal opnemen in de kringloop van het leven om de democratie, het koninkrijk letterlijk en figuurlijk te herstellen en komaf te maken van de tirannie van de dictatuur.

Charlotte Campion mag zich vanaf nu de Vlaamse Beyoncé noemen. Zij neemt ‘Spirit’ voor haar rekening en dat doet ze met verve. Wat na een tweede filmvisie helemaal opvalt, is dat die song veruit boven al de rest uittorent qua vocale acrobatieën. Dat Campion een zeer beweeglijke stem heeft die zeer veel moeilijke stukken aankan, bewees ze overigens onlangs in een magistraal ‘Lijster en distelvink’ tijdens ‘Sweeney Todd’ in het Fakkeltheater.  Sterk.

Peter Thyssen speelt de rol van Zazu. Dat levert een aantal aardige taalspelletjes op wanneer ie bijvoorbeeld Simba het nieuws brengt dat het bij de flamingo’s op stelten staat en er iets steekt bij de bijen. Dries Van Cauwenbergh en Lotte Villays zetten overigens op een heerlijke en speelse manier de jonge Simba en Nala neer wat samen met Peter een feestelijk ‘Wacht maar af totdat ik koning ben’ oplevert. In die zin dat we die jonge guitigheid wat missen wanneer hun stemmen ingeruild worden door die van de volwassenen.

(lees verder onder de video)

Los van deze Vlaamse regie, komt de film beter tot haar recht zonder gele ondertitels op twee lijnen. Regisseur Jon Favreau laat namelijk heel wat dieren, soms ook hoofdpersonages onderaan het beeld stappen, of iets doen tijdens totaalbeelden. Als daar dan een laag ondertitels over gaat, heb je het gevoel niet naar het totaalplaatje te kunnen kijken, wat wel kan in de Vlaamse versie. Om deze redenen (betere stemmencast én je kan de film helemaal zien zoals ie bedoeld is om te zien) vinden we de Leeuwenkoning in de Vlaamse versie beter dan de originele.

< Bert Hertogs >  


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter