PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Tomorrowland 2019 ★★

zondag 28 juli 2019De Schorre Boom

Tomorrowland

Waarom Tomorrowland 2019 niet de verjaardagseditie beleefde waarop iedereen gehoopt had

4 jaar geleden werd Tomorrowworld, het Amerikaanse zusje van Tomorrowland dat daarna niet meer is doorgegaan in de States een ‘epic disaster’. Hevige regenval, modder, en vooral erg veel festivalgangers die aan hun lot over gelaten werden, kregen we te zien. Foto’s van meisjes die in foetushouding liggen en de nacht in openlucht doorbrengen omdat het niet anders kon, blijven tot op heden als een donkere wolk boven de editie van dat jaar hangen dat op de achtste plek staat in ‘The 10 music festival disasters’ van edmsauce.com, net na Pukkelpop 2011. De top 10 waar dus twee Belgische festivals in staan, wordt er aangevoerd door de Love Parade op 24 juli 2010 die in het Duitse Duisburg aan 21 mensen het leven kostte. 2015 was het annus horribilis voor de mensen die ook achter Tomorrowland zitten. De vijftiende editie van Tomorrowland werd dan wel geen ‘epic disaster’, veel reden om te feesten na deze editie hebben de organisatoren niét.

Woordvoerster bijna constant in het defensief gedreven
Het grootste EDM openluchtfestival van ons land kwam dit jaar immers opnieuw in de hoek terecht waar de klappen vallen. In die positie wil je niet meteen terechtkomen wanneer het je verjaardag is. Net zoals Dour Festival wordt Tomorrowland ondertussen al een tijdje verbonden aan druggebruik én drugsdoden. Vorig jaar vielen er twee drugsdoden, dit jaar één. Door dat nieuws werd de woordvoerster van het festival bijna constant in het defensief gedreven. Er zijn fijnere posities om in te verkeren dan dat als je aan communicatie doet. En wanneer een Nederlandse actrice in de cel belandt omdat ze verdacht wordt van drugs dealen op het festival, helpt dat je imago niet vooruit ook niet als de dame in kwestie beweert dat ze zich aan het voorbereiden was voor een rol.

Slag in het gezicht van organisatoren
Extra pijnlijk wordt het wanneer VRT-reporter Gitte Van Hoyweghen voor VRT NWS twee Australische festivalgangers interviewt tijdens het eerste festivalweekend en daar over druggebruik het volgende antwoord krijgt: ‘Ik denk dat de ervaring beter is als je iets genomen hebt. Je gaat naar een andere wereld en het is gewoon leuker.’ Het voelt aan als een slag in het gezicht voor de organisatoren in de trend van: ‘Sorry Manu en Michiel, jullie paddenstoelen, elfjes, en andere fraaie sprookjesaankleding, volstaan voor ons niet’. Daarvoor moet je dan zo zwaar, en al vijftien jaar, inzetten op beleving en aankleding van je festival. Om op je vijftiende verjaardag een reactie te krijgen van: ‘eigenlijk is het niet nodig. Als we dat willen creëren we zelf wel onze ervaring.’ Het is als zeggen: ‘eigenlijk kan je even goed een gewone, kale, kille niet aangeklede tent zoals bij Dour zetten. Het doet ons niets, of toch niet genoeg om in de sfeer te komen.’ Dat moet toch pijn doen voor de schoonzoon en diens broer van Herman Schueremans.

Het dak ging eraf (maar dan letterlijk)
Waar echter weinig op gefocust werd door collega’s was het dak van de – hoe ironisch – Freedom Stage die het begaf tijdens de Burendag. Tomorrowland is hier gewoon door het oog van de naald gekropen. Mocht dit gebeurd zijn tijdens het festival en er paniek uitgebroken zijn, de kans zou groot geweest zijn dat het festival opnieuw een plek zou halen in een lijstje als ‘The 10 music festival disasters’.  Opvallend ook hoe erg improvisatorisch de communicatie toen was. Van ‘tegen vrijdag is het hersteld’, over ‘in het slechtste geval zetten we het podium wat meer naar voor’ werd het uiteindelijk met de billen bloot en het schaamrood op de wangen: ‘we hebben er een openluchtpodium van gemaakt’. De dakconstructie bleek te zwaar beschadigd.

Anticlimax
Wie iet of wat in de eventsector meedraait of deze wat kent, weet dat er niet zo gek veel verklaringen mogelijk zijn, en ze komen vaak uit bij een mogelijke menselijke fout. 1. Het kan gaan om een constructiefout. 2. Er kan te veel aan materiaal (belichting en geluid) aan de dakconstructie gehangen geweest zijn waardoor het draagvermogen (op een of meerdere punten) werd overschreden. Ter info: in de nok van het Sportpaleis kan een productie 80 ton hangen. Maar wel verspreid over het ganse dak. Per punt kan het 2,5 ton dragen. Als je dus 80 ton op een punt gaat hangen, gaat de zaak als een kaartenhuisje in elkaar storten, als je dat verspreid doet over het ganse dak en je houdt je aan 2,5 ton max. per punt niet. Kijk, als je zo improvisatorisch te werk moet gaan en ‘EPIC: Holosphere’, een show waar driedimensionale hologrammen en nieuwe led-techniek in verwerkt werd van Eric Prydz in het tweede weekend van Tomorrowland moet cancellen waar twee jaar aan gewerkt is, is dat een serieuze tegenvaller. Van de Freedom Stage in allerijl een openluchtpodium moeten maken terwijl het tweede festivalweekend vooral gekenmerkt werd door de vele regenval, maakt het eens zo pijnlijk en laten we eerlijk zijn er hangt een parfum van amateurisme rond. Los van de anticlimax door het annuleren van EPIC: Holosphere’ bezorg je festivalgangers ook meteen heel wat minder vierkante meter ruimte om te gaan schuilen voor de regen en laat je het dus ook enigszins in de kou staan.

Dimitri Vegas and Like Mike moeten programmatie redden
Moeten vaststellen dat Calvin Harris en Swedish House Mafia niet op je verjaardagsfeestje staan, en je je eigen artiesten – waar de persverantwoordelijke ook de communicatie voor doet – Dimitri Vegas and Like moeten laten opdraven om in verschillende gedaantes op verschillende stages je programmatie te vullen of beter: te redden, dan kan je niet anders dan vaststellen dat het links en rechts begint te kraken bij Tomorrowland. Dimitri Vegas and Like Mike traden op zaterdag 20 juli op de Main Stage op, op zondag 21 juli op de Smash the House stage, op zaterdag 27 juli op de Main Stage en op zondag 28 juli op de Smash The House Stage. Daarnaast sloten ze samen met Steve Aoki de Main Stage op de twee weekends af onder de naam 3 Are Legend. 6 optredens dus op 6 festivaldagen … Van een set door Swedish House Mafia waar al een jaar de wildste geruchten over de ronde doen geen spoor in de line up. En ook een van de belangrijkste producers en dj’s van de afgelopen jaren weet Tomorrowland de laatste jaren maar niet naar Boom te krijgen alsof Calvin Harris aan TML zegt dat het festival de boom in kan.

(lees verder onder de video)

Groots in falen

Los van de winstgevendheid van een Tomorrowland Winter waar sommige professionals binnen de Belgische festivalsector grote vraagtekens rond plaatsen, en dat tijdens zijn eerste editie dit jaar met geen al te best weer geconfronteerd werd, blijkt Tomorrowland na 15 edities vooral groots wanneer het faalt en op de bek gaat. Vraag is hoe lang het – op het eerste zicht trouwe – publiek het festival gaat blijven steunen of eindelijk gaat doorhebben dat Tomorrowland eigenlijk al jaren boven zijn soortelijk gewicht bokst. Of om het met hét beeld van 15 jaar Tomorrowland te zeggen toen David Guetta in 2012 te kampen kreeg met technische problemen – wat overigens nooit een after movie haalde want het zorgde toen al voor een deuk in het imago van zowel artiest als festival – hoe lang gaat het Tomorrowlandpubliek zelf nog voor de sfeer blijven zorgen en doorzingen met “Hey baby, I wanna know if you’ll be my girl.” of kiezen om de uitgang op te zoeken wanneer het geduld ondertussen helemaal op is?

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter