PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Anastasia ★★★★★

zaterdag 12 oktober 2019AFAS Circustheater Den Haag

Anastasia

Soms kom je een voorstelling buiten en merk je een uurtje later plots op dat je nog altijd vrolijk een melodietje uit de show zit te fluiten. ‘Zoektocht door de tijd’ had dit effect op ons. De hele treinrit van Den Haag naar Antwerpen zaten we met een glimlach op ons gezicht terug te denken aan al het moois dat we gezien en gehoord hadden bij ‘Anastasia’ in het AFAS Circustheater te Scheveningen terwijl deze oorworm in ons achterhoofd bleef hangen. We waren dan ook stevig onder de indruk van deze productie van Stage Entertainment. Ze zijn er weer in geslaagd om een grootse, betoverende familie-musical neer te zetten. De video-projecties in combinatie met het decorontwerp van Alexander Dodge laten toe om razendsnel van de ene scène naar de andere over te gaan terwijl het ene scènebeeld nog adembenemender is dan het andere. De muziek van Stephen Flaherty is meeslepend en divers. De kostuums  van Linda Cho zijn fascinerend. … Alle puzzelstukjes die een productie tot iets magisch maken, vallen hier naadloos in elkaar. Een heel belangrijk puzzelstuk daarbij is de prestatie van cast. We zagen een getalenteerde Lois van de Ven de pannen van het dak zingen als Anya. Gerrie van der Klei schittert als Keizerin-moeder. En René van Kooten kan ons als Gleb absoluut bekoren.

‘Anastasia’ vertelt het verhaal van de mooie straatveegster Anya die in het Leningrad van 1927 ondercommissaris Gleb letterlijk tegen het lijf loopt . Deze wordt op slag een beetje verliefd op haar. Gleb is een overtuigd communist en trots op het feit dat zijn vader deel uitmaakte van het vuurpeloton dat het nieuwe Rusland bevrijdde van de tsaristische dynastie van de Romanovs. Anya reageert eerder voorzichtig op de avances van Gleb en wil vooral niet in de problemen komen. Ze gaat op zoek naar Dimitri en Vlad in de hoop dat die haar kunnen helpen om naar Parijs te geraken. Anya heeft namelijk al jaren last van geheugenverlies en weet eigenlijk niet wie ze werkelijk is. Ze weet alleen dat er in Parijs iemand op haar wacht. Dimitri en Vlad hebben echter een heel andere reden om naar Parijs te gaan en Anya mee te nemen. Ze willen de Keizerin-moeder ervan overtuigen dat Anya de verloren gewaande grootvorstin Anastasia Nikolajevna Romanov is om zo de beloning op te strijken die was uitgeloofd voor het terugvinden van Anastastia. Dimitri en Vlad stomen Anya klaar om een overtuigende Anastasia te spelen, maar ontdekken af en toe dat Anya veel meer aanleg voor Anastasia heeft dan ze dachten. Zou zij de echte Anastasia kunnen zijn? Trapt de oude en verbitterde Keizerin-moeder in hun val? Kan Gleb zijn gevoelens voor Anya opzij zetten om het werk van zijn vader af te maken?

‘Anastasia’ begint in het Rusland van 1917. Het publiek wordt meegenomen naar een sprookjesachtig paleis in Sint Petersburg waar de Romanovs samen met de adel een walsje dansen. In de overdadig gedecoreerde kostuums en kronen van de hand van Linda Cho valt de rijkdom van de Romanovs af te lezen. De geromantiseerde pracht en praal van deze tijd komt helemaal tot leven door een meesterlijke combinatie van kostuums, decor, video-projecties, muziek en choreografie. En net wanneer je klaar bent om je volledig te laten wegzinken in deze sprookjeswereld, komt daar de harde realiteit van de Russische revolutie.

Plots staan we in het Leningrad van 1927 waar dokters de straten vegen en armoede troef is. Het ensemble mag voor het eerst van zich laten horen in ‘Roddels in Sint Petersburg’ en stelt zeker niet teleur. Stage Entertainment heeft voor deze productie van Anastasia niet bezuinigd op de grootte van de cast en dat rendeert in nummers als deze. Verder in de voorstelling wanneer we met de adel op het perron staan voor ze Rusland definitief moeten verlaten, merken we opnieuw dat een goed ensemble een melancholisch nummer als ‘Blijf heel even’ echt wel vleugels geeft.

Wie duidelijk ook vleugels had gekregen, was Lois van de Ven. Als cover voor Anya mocht ze in deze opvoering Tessa Sunniva van Tol vervangen en daar hadden we geen spijt van. Met het hoopvolle ‘In mijn droom’ wist ze ons hart al te veroveren met haar mooie stem die heel veel gevoel in de uitvoering wist te leggen. Maar de absolute voltreffer voor Lois was toch het onmiskenbare kenwijsje uit Anastasia: ‘Zoektocht door de tijd’. Lois zong overtuigend en met veel passie de hoop de zaal in. Wanneer we dan naar de climax van het lied gaan, verandert op de achtergrond het beeld van een bloeiende boomgaard naar de skyline van Parijs met zijn Eifeltoren. De combinatie van de verschillende elementen gaf ons een instant gevoel van vreugde, voldoening en geluk. Wat een heerlijk moment.

Lois van de Ven schitterde niet alleen in de solo’s, maar ook de combinatie met Milan van Waardenburg in de rol van Dimitri werkte perfect. ‘Tussen al die mensen’ groeit uit tot een wondermooi liefdesduet waarbij er niet alleen visueel en tekstueel een sterke match is tussen de personages, maar ook muzikaal.

Een van de leukste scènes voor Milan van Waardenburg is wanneer hij samen met Ad Knippels in de rol van Vlad Anya klaarstoomt om Anastasia te spelen.  Het is een speels stuk met leuke danspasjes, luchtige interacties en een hoog speltempo. ‘Je leert het zo’ heeft een erg hoog My Fair Lady-gehalte en breekt een beetje de spanning voor we aan ‘De Njeva stroomt’ komen.

En nu is het aan René van Kooten om te schitteren. Op de redactie van Concertnews.be waren we al langer vertrouwd met de muziek van ‘Anastasia’ en ‘The Neva Flows’ was qua uitvoering nooit een van de favorieten. Vocaal was er altijd iets dat niet helemaal goed zat.  René van Kooten heeft ons onze mening over dit nummer doen herzien. Wat een kracht en een gevoel weet hij in dit eerder dramatische nummer te leggen. Het greep ons naar de keel. En dan helemaal op het einde groeit het nog uit tot een duetje met Anya. René is perfect gecast voor de rol van Gleb.  Zijn personage heeft ook de tragische tweestrijd in de keuze tussen de liefde en de opgelegde opdracht meegekregen. Het is iets dat zijn hart verscheurt en naar een hoogtepunt groeit in het ‘Balletkwartet’.

Zonder twijfel is dit een van de sterkste scènes uit ‘Anastasia’. Anya gaat in Parijs als Anastasia naar ‘Het Zwanenmeer’ van Tsjaikovski kijken waar ook de Keizerin-moeder aanwezig zal zijn. Alle pionnen staan nu op het schaakbord. Terwijl we als publiek getrakteerd worden op de hoogtepunten uit de klassieke balletvoorstelling vermengt de muziek van Tsjaikovski zich met die van Stephen Flaherty. Anya, Dimitri, Gleb en de Keizerin-moeder leggen zingend hun kaarten op tafel en zo bouwt de spanning op. We zaten op het puntje van onze stoel te wachten hoe dit gaat aflopen.

En dan komt er de langverwachte ontmoeting tussen de Keizerin-moeder en Anya. Gerrie van der Klei is subliem in haar rol van gekwetste grootmoeder die alles wat ze lief had heeft verloren en zich verschuilt achter een masker van cynisme. Wanneer ze de uitspraak “Ik heb troost gevonden in mijn bitterheid. Die stelt nooit teleur.” doet, voel je de breekbaarheid achter de harde tante. Als het gesprek dan uitmondt in een reprise van ‘Ooit in winterse dagen’ voel je de bitterheid gewoonweg wegsmelten. We zijn danig onder de indruk van Gerrie van der Klei als Keizerin-moeder.

We zouden het nu nog uitvoerig kunnen hebben over de vrolijke magie en humor in de confrontaties tussen Ad Knippels en Ellen Evers als Vlad en hofdame Lilly. We kunnen nog een boompje opzetten over de perfecte integratie van de videoprojecties van Aaron Rhyne in het decor en de positieve bijdrage tot het creëren van het juiste gevoel bij elke scène. We zouden nog een tijdje lyrisch kunnen doen over de danschoreografieën en de muzikale uitvoering… Maar misschien kan u beter zelf eens gaan kijken naar ‘Anastasia’. Tot einde januari kan u nog afzakken naar het AFAS Circustheater van Scheveningen om zelf te gaan genieten van deze heerlijke, romantische familiemusical. Wat ons betreft, is het zeker de moeite van het bezoek waard.

< Sascha Siereveld >

Cast:

Lois van de Ven: Anya
Milan van Waardenburg: Dimitri
René van Kooten: Gleb
Ad Knippels: Vlad
Ellen Evers: Lilly
Gerrie van der Klei: Keizerin-moeder
Steven Roox: Tsaar en Ipolitov
Suzanne de Heij: Tsarina

Creatives:

Script: Terrence McNally
Muziek: Stephen Flaherty
Liedteksten: Lynn Ahrens
Vertaling: Daniël Cohen
Choreografie: Peggy Hickey
Regie: Darko Tresnjak
Decorontwerp: Alexander Dodge
Video-ontwerp: Aaron Rhyne
Kostuumontwerp: Linda Cho
Producent: Albert Verlinde voor Stage Entertainment


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter