PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Maleficent ★★★1/2

maandag 21 oktober 2019Kinepolis Antwerpen

Maleficent

Een degelijke onderhoudende film is Maleficent Mistress of Evil geworden. De donkere fantasy-avonturenfilm van Joachim Ronning komt er 5 jaar na de vorige. Wie die niet gezien heeft, hoeft niet te vrezen want het is perfect mogelijk om deze sequel te volgen zonder voorkennis. In 4DX geeft deze Maleficent gewoon waar voor je geld. Heel wat vliegscènes zien we waardoor de stoeltjes gaan bewegen. Verder wordt er een rijk palet aan effecten getoond: ventilators, een beetje gespetter en geur (de bloemen in de Moors). En dan is er nog Elle Fanning als prinses Aurora. Wanneer je haar met haar natuurlijke teint en blos op het grote scherm ziet, smelt je als een sneeuwvlokje bij de eerste lentezon.

Drie boeven uit Ulstead stelen een elf in de Moors. Twee van hen worden vermoord door Maleficent. Maar de derde weet met de elf en een grafbloem die op het graf van een elf groeit te ontsnappen. Hij brengt ze naar het kasteel van Ulstead, en ontvangt daar wat kleingeld voor. Aurora is op dat moment de koningin van de Moors. Zij hoopt dat er op een dag vrede zal zijn en een verbinding met Ulstead, het rijk van de mensen. Ze denkt aan een brug. Prins Philip van Ulstead (Harris Dickinson) doet haar een huwelijksaanzoek. Ze stemt in. Zijn moeder koningin Ingrith (Michelle Pfeiffer) verlangt echter dat ze haar peetmoeder Maleficent (Angelina Jolie) meeneemt naar het diner. Maar die is niet zo’n grote fan van de liefde: ‘Love doesn’t always end well, Beastie’ zegt Maleficent aan Aurora  waarop haar peetdochter antwoordt: ‘Trust me. Let us prove you’re wrong.’

Maar tijdens het diner loopt het mis en komen de spanningen tussen de twee rijken aan de oppervlakte. Het ene verwijt het andere dat haar grondgebied betreden werd en er sprake is van ontvoering van elfjes, het andere stelt de tweevoudige moord aan de kaak. Ingrith blijkt ook niet verlegen voor wat provocatie wanner ze gevogelte serveert en Maleficent mes en vork (uit zilver) naast haar bord legt. Philips vader koning John valt in een diepe slaap. Ingrith zegt dat dit het werk is van Maleficent. Aurora gelooft haar waarop de peetmoeder wegvliegt maar ze wordt geraakt door een kogel die Gerda op haar afvuurt.

Wat blijkt? Zowel koning John, zijn zoon Philip als Aurora zijn voorstanders voor vrede. Ingrith houdt er een totaal andere agenda op na. Zij vindt dat een echte leider angst moet inboezemen en zal dan ook de oorlog verklaren aan de Moors. Dat doet ze via het huwelijk van Philip en Aurora waarop iedereen uitgenodigd is. Het blijkt uiteindelijk een valstrik om de elfjes te vermoorden. Gerda, die aan de zijde van Ingrith staat zal alle elfjes laten opsluiten in de kerk. Wanneer ze op een toets van het orgel drukt spuit dat rood stuifmeel van de grafbloemen de kerk in (die diefstal van de grafbloemen is voor Maleficent terecht een zware inbreuk: het gaat hier immers over grafschennis). Elke elf die door het stuifmeel geraakt wordt, verdwijnt voorgoed. Conall, net als Maleficent een duistere elf, blijkt de peetmoeder van Aurora gered te hebben. Wat blijkt? De duistere elven zijn nog maar met enkelen en leven in een aaneenschakeling van ondergrondse grotten waar ze hun oorsprong kenden. Conall is voorstander van vrede maar Borra (Ed Skrein) wil oorlog met de mensen voeren omdat ze door hen met uitsterven bedreigd zijn.

‘This is no fairy tale’ stelt Ingrith. Maleficent Mistress of Evil geeft een heel andere twist aan het gekende verhaal van Sleeping Beauty. Het toont ook een peetmoeder die weliswaar ten opzichte van Diaval (Sam Riley) streng en kordaat is, maar ten opzichte van Aurora zich in een spagaat bevindt. Is er een oplossing mogelijk uit deze patstelling waarbij iedereen oorlog lijkt te willen hebben? Kan Maleficent de situatie oplossen om die vrede te bewerkstellingen?

Maleficent Mistress of Evil gaat over moederliefde, over in hoeverre je jezelf wil opofferen voor je (peet)dochter, over valse beschuldigingen, fake news, over goed (misschien ook een beetje naïef zoals in de Moors) en kwaad, over vrij leven in de natuur (de Moors), of volgens strenge regeltjes, over jezelf mogen zijn of in een korset gestoken worden. Kortom: Maleficent gaat ook over integratie en de vraag of je je moet assimileren, de gewoontes, gebruiken, cultuur van de andere volledig overnemen en de jouwe overboord gooien om deel uit te kunnen maken van de meerderheid en hoe je naar die anderen kijkt, als vrienden of vijanden. Zo zien we Maleficent bijvoorbeeld een term als ‘jouw soort’ hanteren of wat lacherig doen wanneer ze haar intrede doet om naar het diner te gaan en ziet dat een hoop mensen met hooivorken behoorlijk vijandig naar haar kijken. Daarop reageert ze: ‘Pitchforks? Humans are hilarious’. Er is iets van aan…

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter