PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom het vreemd is dat de Ancienne Belgique gesubsidieerd wordt

maandag 11 november 2019


Waarom

Met 163.824 verkochte concerttickets staat de Ancienne Belgique op de negende plaats in de Worldwide Ticket Sales Top 200 Club Venues 2018 van het gespecialiseerde tijdschrift Pollstar. Dat een Belgische venue die wereldwijd zo hoog scoort tussen een hoop Amerikaanse clubs en gesubsidieerd wordt omdat het deel uitmaakt van een van de zeven erkende Vlaamse kunstinstellingen, doet dan ook vragen rijzen. Heeft de AB dat subsidiegeld écht nodig? Concertnews.be betwijfelt dat.

‘Alle groepen zijn ooit met steun begonnen. Ook Adele.’ klinkt het bij de AB. De vraag stelt zich dan of het normaal is dat Vlaamse subsidies ervoor zorgen dat een buitenlandse artiest hier kan werken. Zou het niet logischer zijn dat de overheid van de artiest in kwestie een beginnende artiest een beurs en/of een renteloze lening toekent zodat die op tour kan met het oog op een terugverdieneffect (via belastingen) op lange termijn? Moet dat echt gebeuren via het gastland dat de artiest wil ontvangen voor een optreden?

Daarnaast kan je je vragen stellen rond het principe van beginnende kunstenaars subsidiëren zodat ze aan de bak kunnen komen. Stel dat dit principe in alle sectoren zou gelden. Dan kan je nog nauwelijks spreken over een arbeidsmarkt binnen een vrije markt maar eerder een door de overheid georganiseerd gesubsidieerd exemplaar voor starters.

Tot daar aan toe. Als je dan je boerenverstand op dat model loslaat, kom je tot de vaststelling dat de overheid mee aan de wieg staat van commerciële artiesten. Elke zanger, zangeres of band is per definitie commercieel want ze willen allemaal hun brood op de plank verdienen. Om kort te gaan: de overheid moet zich kennelijk gedragen als een boer die mee moet zaaien. Dat kost veel geld. Het vreemde aan het systeem is dat van zodra een artiest erg succesvol is en zich bijvoorbeeld een riant kasteel met verschillende hectare grond kan veroorloven, de subsidiënt dat subsidiegeld niet terugziet zodat het terug kan vloeien naar een nieuwe generatie beginnende artiesten. En dat commerciële promotoren uit de VS van zodra een artiest of band winstgevend kan zijn, wel volop kunnen oogsten. Een boer die zaait (zoals de Vlaamse overheid) zou dus ook mee moeten kunnen oogsten, vindt Concertnews.be.

Als dat niet kan, is er een tweede optie. Volgens Concertnews.be kan een zaal als de Ancienne Belgique perfect verkocht worden aan een speler als Live Nation via de Sportpaleisgroep. Eigenlijk heeft de AB zich al jaren geleden figuurlijk aan die Amerikaanse multinational verkocht. Volgens dit pure vrije marktprincipe is het aan de grote promotoren met hoofdzetel in de States, de ondernemers om de risico’s te nemen, om de kleine, beginnende artiesten op de kaart te zetten. Dat die mogelijk verlieslatend zijn, moeten ze maar zien te compenseren met de winstgevendheid van optredens die hun grote kleppers geven. In dit geval is er geen overheidsinmenging maar volgen de zuivere principes van vraag en aanbod. Een aanbod dat, laten we daar eerlijk over zijn, nu veel groter is dan de vraag. Door de markt zelf haar werk te laten doen, zal het overaanbod aan artiesten en bands verminderen. Op zich hoeft dat geen slechte zaak te zijn.

De AB gelooft niet in zo’n verkoopscenario omdat volgens hen het grote geld niet te rapen valt in een zaal met een capaciteit van 2.000 toeschouwers. Niet alle concerten draaien break even. Als dat wel gebeurt gaat na break even 80% naar de artiest. Zonder subsidies zou de AB naar verluidt 60% minder kunnen doen. Feeërieën en Boterhammen in het Park zou dan bijvoorbeeld geschrapt moeten. De AB meldt ook dat het met zo’n 60 boekingsagenten samenwerkt.

Boekingsagenten werken voor boekingsbureaus. Dat zijn op zich ondernemingen die als doel hebben winst te maken, vult Concertnews.be fijntjes aan. En wat Boterhammen in het Park betreft stelde de site deze zomer vast dat de AB zelf voorbij haar doel aan het gaan is. Het evenement richtte zich namelijk oorspronkelijk op Vlaamse werknemers in Brussel die tijdens hun lunch naar het Warandepark konden afzakken. Door de grote nationale mediacampagne van de AB heeft ze haar doel voorbijgeschoten. Heel veel fans van Bart Peeters waren al vroeg op post om dit concert mee te maken. De Brusselse werknemer die tijdens de lunchtijd afzakte naar het Warandepark stond voor een gesloten poort wegens volzet.

Of hoe onze tweet dat we niet begrijpen waarom een instelling als de AB die commercieel denkt en handelt gesubsidieerd wordt toch enigszins steek houdt, n’est-ce pas?

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter