PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Le Mans 66 ★★★★1/2

maandag 11 november 2019Kinepolis Antwerpen

Le

Groots, spannend, meeslepend en sterk geacteerd is Le Mans 66 zoals echte cinema hoort te zijn. Ruim twee uur en half neemt regisseur James Mangold de kijker mee naar oorlogsgebied in de vorm van een racebaan. Oorlog is het tussen Ford en Ferrari in de jaren ’60 omdat Ferrari Ford gebruikte om zo een betere deal te kunnen sluiten met Fiat. Ferrari geraakte blut in haar zoektocht naar perfectie voor haar racewagens Scuderia Ferrari. Ford heeft het op dat moment zelf ook knap lastig. Vandaar dat Henry Ford II een oproep lanceert aan alle werknemers in de fabriek om met een idee af te komen. Wie dat niet doet, mag in het vervolg thuisblijven. Zo ontstaat het idee om te gaan racen want de huidige consument koppelt het imago van een wagen aan het sexappeal van modellen als Brigitte Bardot en verder moeten de vierwielers vooral snelheid en kracht uitstralen. Mannelijkheid dus. En net dat ontbreekt bij Ford dat beledigd wordt door de Enzo Ferrari. Lelijke autootjes maken ze er in een lelijke Amerikaanse fabriek volgens hem. De managers zijn er hoerenzonen en ook over de baas, waarvan ie vooral ‘de tweede’ benadrukt, heeft ie geen al te hoge pet op. Ford ziet dat als een oorlogsverklaring en zal Ferrari daar pakken waar het pijn doet: op de racebaan door een auto te ontwerpen (de Ford GT40) die nog perfecter moet worden dan die van Ferrari. De inzet is hoog: de 24 uur van Le Mans winnen.

Bij de start van de film zien we de coureur en auto-ontwerper Carroll Shelby (Matt Damon) een autorace winnen waarbij hij vertelt wat een gevoel het bezorgt om aan 7.000 rpm te rijden: je wordt een in tijd en ruimte met je wagen en komt maar tot één vraag: ‘Wie ben ik?’. Ford komt al snel bij de Shelby-American company aankloppen om een racewagen voor het bedrijf te ontwerpen. Shelby maakt op dat moment AC Cobra’s met een motor van Ford erin. Hoewel Le Mans al sinds 1923 gehouden wordt, merk je in de film dat er in zekere zin gepionierd wordt. De racepiloten zijn vaak ook testpiloten die hun leven niet zelden riskeren. Remmen die het plots niet meer doen, motoren die oververhit geraken, ontploffingen, brand … : de technische uitdagingen en gevaren die gepaard gaan met een uitputtingsslag die een 24 uren autorace is, zijn enorm. Vandaar ook dat racepiloten in brandwerende kledij in hun wagen plaatsnemen. Dat kan hun leven redden op voorwaarde dat ze uit de wagen geraken bij een crash of ontploffing bijvoorbeeld. Anders zijn ze een vogel voor de kat.

Naast die uitdagingen moet Shelby (die pillen moet slikken voor zijn hart en daardoor niet langer mag racen) vertrouwen zien te winnen bij Henry Ford II (Tracy Letts) die in eerste instantie zijn eigen managers een raceteam wil laten samenstellen. Shelby wil zijn mede-ontwerper Ken Miles (Christian Bale) die feedback geeft hoe de auto bolt zodat die geperfectioneerd kan absoluut mee laten racen. Maar dat botst op een veto van Leo Beebe (Josh Lucas), een leidinggevende bij Ford, die onder andere Bruce McLaren wil laten koersen. Miles past voor Beebe niet in het imago van Ford, terwijl Shelby zich ook met de bureaucratische beslommeringen en politieke spelletjes binnen het Ford imperium moet bezighouden.

Uiteindelijk wordt die eerste race een catastrofe voor Ford. Drie van de vier wagens vallen uit omdat de coureurs constant het maximum eruit willen halen. Wanneer Lee Iacocca (Jon Bernthal), de vice-president van Ford, eerder in de film vraagt wat er nodig is om een race te winnen, blijkt Shelby’s statement dat het niet om snelheid alleen draait maar om het perfect aanvoelen van wat je uit je auto kan halen die onder je zit te kreunen, correct. Je voelt de bui dan ook al hangen wanneer Shelby op het matje geroepen wordt bij Ford om uitleg te geven wat er is misgegaan. De kans is groot dat ie de samenwerking verbroken zal zien worden. Maar Shelby slaagt er toch in om het vertrouwen te winnen van de autobaas. ‘In een rechte lijn reden we 350 km/u. Dat hebben ze ook gezien. We hebben Ferrari precies waar we ze willen hebben.’ klinkt het waarop Henry Ford II zijn zegen geeft: ‘Go ahead, Carroll. Go to war.’ En hij belooft daar ook ineens bij dat Shelby enkel nog rechtstreeks hoeft te rapporteren aan hem.  De minachting van Ferrari voor Ford blijkt zelfs tot op het racecircuit van Le Mans te horen: ‘Het is een racewedstrijd en hij komt met de helikopter!’ klinkt het verontwaardigd uit de mond van Enzo Ferrari (Remo Girone) wanneer Henry Ford II weggaat.

Miles die ondertussen de fiscus heeft zien passeren en zijn garage heeft moeten sluiten, zit financieel aan de grond. De opdracht om samen met Shelby een auto voor Ford te ontwerpen komt er dan ook op het juiste moment voor hem. 200 dollar per dag zal ie verdienen. Heerlijk is de scène waarin we Miles die net naar de supermarkt is geweest om onder andere ijs en Shelby te zien vechten op een grasperkje. Mollie Miles (Caitriona Balfe) zien we dan gewoon een klapstoeltje bovenhalen, zich voor haar voordeur plaatsnemen om het tafereel met een magazine in de hand gade te slaan. Boys will be boys, voel je de regisseur meegeven met milde kritiek op jongensgedrag.

Balfe is ronduit fantastisch wanneer ze meegeeft dat ze houdt van de geur van verbrand rubber en benzine. Wanneer Mollie haar man bezoekt in de loods waar Miles aan auto’s werkt en vaststelt dat ie stiekem naar de radio luistert hoe Ford het doet tijdens de race, heeft ze een flesje bij dat ze met hem kraakt: ‘It’s not exactly champagne but it’s got bubbles.’ 

Het kleurgebruik in Le Mans 66 dankzij Phedon Papamichaels cinematografie is fenomenaal en waarheidsgetrouw. De acteerprestaties zijn top en de suspense wordt net als de Fordmotoren heerlijk opgedreven. In die zin dat eender welke kijker, ook diegene die net als wij niet zo’n autofreak is, deze heerlijke film die nostalgie uitademt niet zal kunnen weerstaan. Le Mans 66 is gemaakt voor de bioscoop en komt daar ten volle tot zijn recht. Ga. Dat. Zien. 

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter