PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Midway ★★★1/2

dinsdag 12 november 2019Kinepolis Antwerpen

Midway

De songtitel ‘All or nothing at all’ dat origineel gecomponeerd werd door Arthur Altman en van tekst voorzien werd door Jack Lawrence en hier te horen is in een versie van Annie Trousseau (die ook andere songs als ‘Getting some fun out of life’ en ‘Jersey bounce’ voor haar rekening neemt) vat de oorlogsfilm Midway eigenlijk zo goed als samen. We zijn in de jaren ’40 aanbeland. Hitler is aan zijn opmars bezig in Europa. Japan valt China binnen. De VS kan zich tot dan afzijdig houden. Tot het moment, we zijn 7 december 1941, dat Japan ongenadig toeslaat in Pearl Harbor en de United States Pacific Fleet van de Amerikanen via een tactische aanval decimeert zowel in manschappen als qua oorlogsmateriaal en vloot. De Amerikanen geven zich niet gewonnen hoewel ze met minder schepen, vliegtuigen en onderzeeërs in de regio zitten, de Japanners zijn met meer. Chester Nimitz (Woody Harrelson) krijgt het bevel over de Amerikaanse vloot en heeft al snel een gesprek met Edwin T. Layton (Patrick Wilson), een officier van de inlichtingendiensten, die signalen voor een mogelijke aanval op Pearl Harbor had voorspeld.  Op 18 april 1942 antwoordt de VS met de Doolittle Raid, luchtaanvallen op Tokio en de Honshu. Japan wordt voor het eerst aangevallen in eigen land en blijkt kwetsbaarder dan het dacht. De fysieke impact is gering. De meeste Amerikaanse piloten komen om omdat ze niet voldoende benzine hadden en neerstortten in vijandig gebied. Maar de Amerikanen weten hun moraal op te trekken via deze succesvolle actie terwijl de psychologische effecten op Japan niet te verwaarlozen zijn. Hun admiraal Isoroku Yamamoto zal echter niet bij de pakken blijven zitten maar het eiland Midway uitkiezen als doelwit. Het is dankzij  Joseph Rochefort (Brennan Brown) en zijn team crypto-analisten die de plannen van de Japanners wist te decoderen dat Nimitz de juiste beslissingen kon maken.

Midway draait dus om die tweede grote confrontatie tussen de vloot van Japan en die van de VS die plaatsvond tussen 4 en 7 juni 1942, slechts 6 maanden na Pearl Harbor dus. Nimitz laat de vliegdekschepen Enterprise en Hornet overkomen van de Koraalzee. De Yorktown moet in 72 uur opgelapt zien te geraken. C. Wade McClusky ziet een Japanse torpedojager vaart maken. De Amerikaan vermoedt dat het gevaarte koers zet naar haar vloot. McClusky zet zijn piloten aan om het schip dan ook te volgen en heeft prijs. Op die manier wordt de Japanse vloot gelokaliseerd en kan de aanval erop ingezet worden. De Japanners die denken zelf voor de verrassing te zorgen, stellen te laat vast dat ze zelf in de val gelopen zijn en over moesten gaan in verdedigen door de verrassingsaanval van de VS op het moment dat Japan van munitie aan het veranderen is en daardoor kostbare tijd verliest.

C. Wade McClusky (Luke Evans) en Richard Halsey Best (Ed Skrein) slagen erin om twee vliegdekschepen op dezelfde dag te vernietigen. Een ander eskadron doet een ander exemplaar zinken. Nog één Japans vliegdekschip blijft over. De Japanners richten zich op de het Amerikaanse vliegdekschip Yorktown dat ze weten uit te schakelen.  Best verzamelt de piloten die nog iet of wat moreel in zich hebben voor een laatste aanval op het laatst overgebleven Japanse vliegdekschip. De Japanse admiraal Yamamoto (Etsushi Toyokawa) kiest er voor om zijn vloot terug te trekken, eerder dan het erop te wagen, omdat ie te weinig dekking in de lucht heeft. Raymond Spruance (Jake Weber), de commandant van Task Force 16, trok zijn manschappen en Amerikaanse vloot eerder ook al terug omdat hij te weinig manschappen en materieel nog had.

In Midway wordt zeer degelijk geacteerd, vooral het werk van Ed Skrein, Woody Harrelson en Brennan Brown willen we hier extra in de verf zetten. Nick Jonas zien we in de huid kruipen van Bruno Gaido en Aaron Eckhart is Jimmy Doolittle.

Midway dat Roland Emmerich regisseerde, is een oorlogsfilm die alle klassieke ingrediënten levert en kennelijk niet de ambitie heeft om buiten het verwachtingspatroon van het genre te kleuren. De nodige heroïek op het einde met stills in sepia mogen kennelijk ook niet ontbreken voor de verschillende tenoren van beide kampen. Midway is dan ook gebaseerd op waargebeurde feiten.

De 4DX-ervaring is best prettig, en bezorgt je in zekere zin bij momenten een flight simulator-gevoel. Zo lijk je mee te vliegen of beter een diepe duik te nemen met de vliegtuigen wanneer er op korte afstand een bom gedropt moet worden op een Japans vliegdekschip waarna het toestel meteen helemaal moet opgetrokken worden om een crash te vermijden. De laatste bom laat Best helemaal  in het hart van de rode bol uit de Japanse vlag vlaggen op de landings-en startbaan van het schip wat niet alleen aanvoelt als een schot in de roos maar tegelijkertijd ook als de doodsteek toebrengen. Tijdens zo’n vlieg- en duikscènes bewegen de stoeltjes fel mee terwijl er zowel voor als achter je geschoten wordt. Als toeschouwer lijk je zo dus middenin de actie te zitten. Heel wat lucht hoor je dan ook links en rechts van je oor schieten, net als de ventitaloren die vaak in actie komen om wind door de zaal te blazen. Halfweg de film neemt ook het aantal scènes met watereffecten toe. Opmerkelijk is echter dat er geen 3D-versie bestaat van deze film. Een 3D-brilletje heb je dus niet nodig in de 4DX-versie.

Om kort te gaan: Midway is degelijk en onderhoudend. Zonder meer.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter